اخبار ایرانتاروپود

۲ گیگابایت اینترنت ماهیانه برای اقشار کم درآمد؛ طرح احتمالی وزارت ارتباطات برای جبران افزایش قیمت اینترنت

آیا اینترنت کوپنی در راه است؟ آیا این ۲ گیگابایت مشکلات مردم را حل می‌کند؟

چند روز پیش، رئیس رگولاتوری از برنامه‌ریزی برای اجرای طرح جبران افزایش قیمت اینترنت برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه خبر داد و گفت حدود ۴۰ درصد کاربران اینترنت موبایل در ایران، میانگین مصرفی زیر ۲ گیگابایت دارند. به همین دلیل، وزارت ارتباطات دارد برنامه‌ای را تدوین می‌کند که امکان دسترسی به اینترنت برای افشار کم درآمد همچنان وجود داشته باشد.

در حالی‌که این سخنان صادق عباسی شاهکوه، قطعیت نداشته و شفاف نبود؛ امروز پرسش و پاسخ وزیر ارتباطات با خبرنگاران در حاشیه نشست مشترک مجلس و دولت و اشاره او به تامین حداقل اینترنت مصرفی کاربران به صورت رایگان یا نصف قیمت، به طور ناگهانی توجه همه را به سوی ۲ گیگابایت اینترنت جلب کرد.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز به خبرنگاران و در پاسخ به پرسش افزایش قیمت اینترنت روزهای اخیر گفته است:

«دولت وعده‌ای مبنی بر تامین حداقل استاندار اینترنت مصرفی جامعه را به مردم داده بود که در این زمینه برنامه ریزی‌هایی برای تامین این حداقل اینترنت به صورت رایگان یا با نصف قیمت انجام شده است.»

بسیاری از رسانه‌ها و سایت‌ها، این سخنان وزیر ارتباطات را با طرح جبران افزایش قیمت اینترنت گفته شده از سوی رئیس رگولاتوری مرتبط دانستند و این‌طور برداشت کردند که دولت می‌خواهد به هر نفر ۲ گیگابایت اینترنت رایگان یا نصف قیمت بدهد.

سایت دیجیتایو از این طرح به عنوان «اینترنت کوپنی» یاد کرده است و سایت یک پزشک تیتر زده است: «۲ گیگ اینترنت معیشتی برای دهک‌های پایین جامعه: با این طرح‌ها به کجا خواهیم رسید؟»

در حالی‌که جامعه کاربران اینترنت هنوز در شوک افزایش قیمت اینترنت و تغییر تعرفه‌های بسته‌های اینترنت ثابت و حذف بسته‌های محبوب اپراتورهای موبایل بود؛ این سخنان وزیر ارتباطات و رئیس رگولاتوری با واکنش منفی شدیدی روبرو شده است.

وزیر ارتباطات در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، به کیفیت اینترنت نیز اشاره کرده است و می‌گوید وزارت ارتباطات مجوز افزایش قیمت اینترنت را به هیچ اپراتوری با نیت افزایش سود نداده است و اپراتورها باید تعهد بدهند به ازای افزایش قیمت، کیفیت اینترنت را نیز افزایش دهند:

«اپراتورها بایستی با استفاده از فناوری‌های جدید تضمین کنند که عامه مردم به اینترننت دسترسی پیدا کنند. آن‌ها باید طرح‌هایی که برای توسعه شبکه ارتباطی کشور دارند را بیاورند و بگویند که در چه بازه زمانی قرار است پوشش‌دهی و کیفیت را افزایش دهند تا درباره اصلاح تعرفه‌ها تصمیم بگیریم.»

وزیر ارتباطات گفته است که کیفیت اینترنت و شبکه، خط قرمز آن‌ها است و «اینترنت با کیفیت و پرسرعت حق مردم است».

واقعا ۲ گیگابایت اینترنت چه دردی دوا می‌کند؟

امروزه، ساده‌ترین و کمترین استفاده از اینترنت و وب‌گردی و مرور شبکه‌های اجتماعی در ماه، نیاز به حجمی بیش از ۲ گیگابایت اینترنت دارد و بیان این میانگین مصرف اینترنت برای ۴۰ درصد کاربران واقعا جای تامل دارد.

و اینکه آیا واقعا با دادن ۲ گیگابایت اینترنت به هر نفر، مشکل افزایش قیمت اینترنت یا مشکل مصرف اینترنت کاربران حل می‌شود؟ بهتر نیست به جای این طرح‌ها، یک بار برای همیشه سراغ توسعه زیرساخت برویم و اینترنت پرسرعت و باندپهنی تهیه کرده و به خود کاربر اجازه بدهیم که مصرف اینترنت و نیاز و سرعت خود را انتخاب کند.

آیا برای یک دانش‌آموز، دانش‌جو، فریلنسر، استاد، معلم و کاربری که تمام تفریح‌اش در اینترنت است؛ ۲ گیگابایت حجم ماهیانه کافی است؟ آیا با این طرح و طرح‌های مشابه می‌توانیم سواد دیجیتالی جامعه را افزایش دهیم و دسترسی همه خانواده‌ها به اینترنت پرسرعت را فراهم کنیم؟ آیا واقعا چنین طرحی می‌تواند افزایش قیمت ۱۰۰ درصدی اینترنت در جامعه و به ویژه روی اپراتورهای موبایل را جبران کند؟

وزیر ارتباطات و دیگر متولیان اینترنت در کشور خوب می‌دانند که چند هزار کسب‌وکار خانگی روی اینستاگرام و تلگرام و واتساپ و سایر شبکه‌های اجتماعی قرار دارد و میلیون‌ها نفر اکنون، برای کارهای روزانه نیاز به اینترنت دارند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا