تاروپود

بازی همستر کامبت قانونی یا کلاهبرداری است؟

آینده بازی کریپتویی محبوب این روزهای تلگرام مشخص نیست

بازی همستر کامبت (Hamster Kombat) جدیدترین بازی کریپتویی به سبک بازی‌های کلیکی برای کسب درآمد است. خیلی‌ها از همستر کامبت به عنوان نات کوین جدید یاد می‌کنند.

این بازی که در تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ (۶ فروردین ۱۴۰۳) راه‌اندازی شده و از همان روزهای اولیه مورد توجه طرفداران رمزارزها بود و توانست پس از ۱۱ روز، رکورد یک میلیون کاربر را بشکند؛ این روزها در ایران بسیار محبوب و پرسروصدا شده است.

همه سایت‌ها و کانال‌های خبری فناوری و به ویژه فعالان ارزهای مجازی دارند درباره بازی Hamster Kombat صحبت می‌کنند و اینکه توکن TON آن نیز در حال راه‌اندازی است.

اما آیا بازی همستر کامبت قابل اعتماد و قانونی است؟ این سوالی است که فعلا هیچ‌کس جواب مشخصی برای آن ندارد اما سازندگانش می‌گویند تا کنون بیش از ۶۰ میلیون کاربر و ۲۴ میلیون کاربر فعال دارد!

بازی همستر کامبت چیست؟

بازی Hamster Kombat

همستر کامبت یک بازی تلگرامی است. اگر با بازی نات کوین (Notcoin) آشنا باشید؛ پس برای آشنایی و شروع بازی با همستر کامبت، مشکلی ندارید.

کافی است گوشی خود را به دست بگیرید؛ عضو ربات بازی همستر کمبت از آدرس t.me/hamster_kombat_bot شوید و بعد فقط با ضربه زدن ساده روی نمایشگر گوشی، سکه جمع کنید.

بازی Hamster Kombat

سناریو بازی این طوری است که شما مدیرعامل یک صرافی رمزارز هستید و باید سعی کنید با کسب امتیازهای بیشتر و دریافت سکه‌های بیشتر، صرافی خود را بزرگ‌تر و قوی‌تر کنید.

در بازی همستر، با روش‌هایی مانند زدن کد مورس همستر هم می‌توانید روزانه ۱ میلیون سکه هدیه بگیرید.

شما باید دائم امتیاز بگیرید و بعد با سکه‌های دریافت شده، برای خود چیزهایی بخرید، کانال یوتیوب بزنید؛ به پادکست جو روگان بروید و کنفرانس ویژه همستر برگزار کنید.

بازی همستر

در نهایت، این سکه‌ها می‌توانند (احتمالا) تبدیل به ایردراپ و بعد پول واقعی شوند. فعلا همستر کامبت فقط یک بازی است ولی خبرهایی رسیده که توکن آن در شبکه بلاک‌چین TON راه‌اندازی می‌شود تا رسما تبدیل به یک بازی ایردراپ شود.

به زبان ساده، وقتی این بازی در فهرست پروژه‌های صرافی‌های رمزارز وارد شود؛ قیمت ارز همستر با نرخی که سازندگان آن مشخص می‌کنند؛ قابل خرید و فروش است.

هجوم ایرانی‌ها برای کسب درآمد دلاری

کسب درآمد از بازی همستر

کاربران ایرانی نشان دادند عاشق بازی‌های سبک Tap to Earn هستند. بازی‌هایی که فقط باید با انگشت روی نمایشگر بزنی یا کلیدی را دائم ضربه بزنی تا سکه جمع کنی و بعد تبدیل به دلار و پول شوند.

موفق‌ترین بازی در این سبک، بازی تلگرامی نات کوین است که این روزها هم خیلی‌ها را به خود مشغول کرده و هر کجا نگاه می‌کنیم؛ افرادی دائم دارند روی صفحه‌نمایش گوشی خود ضربه می‌زنند.

به نظر می‌رسد؛ موفقیت بازی نات کوین، الهام‌بخش سازندگان بازی همستر کامبت بوده است.

بازی همستر تلگرام

وقتی به ربات بازی همستر کامبت مراجعه می‌کنیم؛ و همین‌طور در هنگام بازی و پیش رفتن مراحل، متوجه خواهیم شد ابتدا یک بازی ساده بوده و بعد، مراحل و وظیفه‌هایی به آن اضافه شدند.

مثلا، بخش دعوت از دوستان به بازی اضافه شده تا افراد بتوانند امتیاز و سکه بیشتری بگیرند یا بخش پاداش‌های روزانه، اخیرا اضافه شده است.

چه زمانی بازی همستر پولساز می‌شود؟

هنوز تاریخ مشخصی برای انجام ایردراپ و توزیع توکن بازی همستر اعلام نشده است.

همستر پول

در واقع، اگر بازی همستر می‌خواهد ایردراپ شود؛ باید ۴ مرحله را پشت سر بگذراند:

۱- مذاکره با صرافی‌های رمزارز

۲- مذاکره با مارکت‌ها

۳- همکاری با مجموعه‌های مختلف

۴- فهرست کردن تسک‌های لازم برای انجام ایردراپ

گفته می‌شود ۳ مرحله اول انجام شدند و فقط تهیه فهرستی از تسک‌های شرکت داده شده در همستر کامبت باقی مانده است.

درون خود بازی هم اشاره شده که مرحله ایردراپ به زودی اتفاق می‌افتد.

بازی کریپتویی Hamster Kombat: قانونی یا کلاه‌برداری؟

مشکل اینجا است که بازی همستر کامبت به سرعت در حال رشد و افزایش کاربر و محبوبیت است ولی هنوز شکل توزیع توکن، قیمت هر سکه و نحوه برداشت یا خرید و فروش مشخص نیست.

هیچ تاریخی مشخص نشده که توکن Hamster Kombat روی چه بلاک چینی توزیع می‌شود یا تاریخی از عرضه آن در شبکه توکن‌ها و صرافی‌های رمزارز مشخص نیست.

همین موضوع، شک کردن به اهداف و نیات پشت صحنه سازندگان بازی Hamster Kombat را بیشتر می‌کند.

ایردراپ همستر کامبت

سایت‌های بازی‌های کریپتویی دائما دارند هشدار می‌دهند آینده بازی همستر کامبت اصلا معلوم نیست و نمی‌توان گفت قطعا شما به درآمدزایی می‌رسید.

ضمن اینکه ماهیت دنیای ارزهای دیجیتال هم غیر قابل پیش‌بینی است. گفته می‌شود این بازی با صرافی‌های معتبری مانند BingX همکاری می‌کند که خوب نشانه خوبی است و به ما می‌گوید در آینده بازی مفیدی خواهد بود و می‌شود ازش درآمد دلاری داشت.

نمی‌توانیم به طور مستقیم و با قطعیت بگوییم بازی همستر قانونی یا کلاه برداری است.

تنها کاری که امروز شما می‌توانید انجام بدهید؛ جمع‌آوری سکه و لذت بردن از خود بازی همستر خندان و دوست داشتنی است.

چقدر ممکن است توکن همستر در صرافی‌ها لیست شود؟!

جواد نصر، کارشناس بازارهای مالی می‌گوید:

«مکانیسم ایردراپ در تقسیم توکن در بازار کریپتو خیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک قانون نانوشته می‌گوید همیشه اولین پروژه‌ها موفق‌ترین پروژه‌ها هستند. نات‌کوین پروژه موفقی بود ولی تعداد ایردراپ‌های موفق زیاد نیستند.»

«ایردراپ همستر هندوانه‌ای کاملا در بسته است؛ مخصوصا برای برخی از کاربران ایرانی و کلا ادم‌هایی که سطح اطلاعات پایینی در این زمینه دارند؛ کاملا غیر قابل پیش‌بینی است. چرا که ممکن به هر دلیلی مثل عدم لیست شدن این توکن یا حتی فیلترینگ بودن آن برای کاربرهای ایرانی رخ دهد‌.»

«به مردم توصیه می‌شود به این ایردراپ مثل یک بازی نگاه کنند اما اینکه تمام وقت و زندگی را صرف این بازی کنیم؛ اشتباه است چرا که کاملا این پروژه غیر قابل پیش بینی است. برخی از افراد گمان می‌کنند در این بازی فقط با کلیک می‌شود سکه جمع آوری کرد؛ در صورتی که این تصور اشتباه است. این ایردراپ یک بازی است که از طریق بالا بردن مرحله‌های آن می‌توان توکن بیشتری ماین کرد.»

«برخی از افراد معتقدند چون این توکن طرفداران زیادی خواهد داشت؛ می‌تواند موفق باشد اما این موضوع دلیل منطقی برای موفقیت این پروژه نیست.»

نظر سازمان نظام صنفی درباره بازی همستر

در این مدت، افراد و ارگان‌های زیادی درباره قانونی یا کلاه‌برداری بودن Hamster Kombat صحبت کردند.

وزیر ارتباطات می‌گوید صرفا یک بازی است و نه چیزی بیشتر.

کارشناسان فضای مجازی می‌گویند پشت صحنه این بازی مشخص نیست و خطرناک و مشکوک به نظر می‌رسد و مردم باید مراقب باشند.

اما رئیس کمیسیون بازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور درباره بازی همستر این‌طور می‌گوید:

«از نظر بازی‌سازان، «همستر کامبت» در دسته بازی‌ها قرار نمی‌گیرد. می‌تون آن را اپلیکیشنی در نظر گرفت که سعی شده تا اقتصادِ بازی روی آن اجرا شود.»

او در ادامه اشاره می‌کند: «برای عرضه اولیه ارز دیجیتال، باید ارز با قیمت بسیار پایین در اختیار برخی افراد قرار گیرد. طراحان همستر کامبت با هوشمندی سعی کردند این ارز اولیه را در قالب یک بازی به مخاطب عرضه کنند.»

پرسش‌های پر تکرار کاربران

بازی همستر کامبت چیست؟

یک بازی تلگرامی به سبک Tap to Earn و بسیار مشابه با بازی نات کوین است. شما باید دائم روی نمایشگر گوشی خود ضربه بزنید و امتیاز جمع کنید.

آیا بازی همستر ایردراپ شده و توکن آن عرضه شده است؟

خیر؛ هنوز مراحل انجام ایردراپ بازی و توزیع توکن انجام نشده و تاریخ مشخصی برای آن اعلام نشده است.

آیا بازی هسمتر کامبت کلاه‌برداری است؟

با قطعیت نمی‌توان نظر داد قانونی است و شما در آینده به پول و درآمد می‌رسید یا صرفا بازی ساده‌ای است و هیچ خبری از کسب درآمد نیست.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا