فناوریگزارش آگهی

ساخت فروشگاه آنلاین با کدام فروشگاه ساز ووکامرس، پرستاشاپ یا اپن کارت بهتر است؟

آمار فروش فوق العاده فروشگاه های اینترنتی و گرایش افراد به خرید های آنلاین سبب شده که هر شخصی که به نوعی کسب و کار سنتی دارد، بخواهد وارد دنیای تجارت الکترونیک شود. در این بین فروشگاه سازهای آنلاین و قالب های آماده زیادی طراحی شد تا زمینه طراحی سایت  به سادگی فراهم شود. این سایت های آماده شما را قادر می کنند بدون کدنویسی فروشگاه آنلاین خود را طراحی کرده و تمامی تنظیمات مورد نظر را انجام دهید.

راه اندازی وب سایتهای فروشگاهی کار چندان سختی نیست، اما تصمیم گیری در مورد اینکه کدام پلتفرم و فروشگاه ساز آماده را انتخاب کنیم به معیارهایی بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم. این مطلب بی طرفانه و براساس تجربه کار چندین ساله ما نوشته شده است.

انواع فروشگاه سازهای ووکامرس، پرستاشاپ و اپن کارت

۱: فروشگاه ساز ووکامرس چیست؟

در ابتدا باید بدانیم وردپرس چیست؟ وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای رایگان است که بیش از ۳۰ درصد وب سایت های جهان توسط آن طراحی شده اند. تمامی سیستم های مدیریت محتوا امکان ساخت سایت را به سادگی فراهم می کنند که از این بین وردپرس محبوب ترین آنهاست. ووکامرس افزودنی رایگانی است برای طراحی فروشگاه آنلاین در وردپرس. شما می‌توانید محصولات دیجیتالی و یا فیزیکی را توسط این افزونه (PLUGIN) بفروشید.

 با استفاده از افزونه ووکامرس می‌توانید به‌ آسانی فروشگاه آنلاین خود را بسازید و محتوای مورد نظر خود را در آن قرار دهید. این محتوا می‌تواند شامل جزئیات محصول، عکس، دیدگاه‌های مشتریان و… باشد. . مدیریت موجودی، حمل و نقل و پرداخت های ایمن را انجام داده و مالیات را بدون مشکل، پرداخت کنید.

ویژگی های برجسته ووکامرس

  • کاملا رایگان: ووکامرس کاملا رایگان و متن باز است؛ بنابراین می توانید تغییرات دلخواه را در کدهای این افزونه انجام دهید.
  • افزونه های متنوع ووکامرس: با استفاده از افزونه حمل و نقل ووکامرس، شما می توانید پست پیشتاز و سفارشی و یا پیک موتوری را برای حمل و نقل خود فعال کنید. یا با افزونه پیامک ووکامرس، امکان اطلاع از وضعیت سفارش را برای مشتری فعال کنید. علاوه بر این با دانلود افزونه های وردپرس فرم ساز، ووکامرس، چت آنلاین، تخفیف های هوشمند، درگاه های بانکی عضو شتاب و شاپرک و … می توانید قابلیت های بیشتری به سایت وردپرسی خود اضافه کنید. تنوع افزونه های وردپرس در اینجا به کمک شما می آیند، پس هر چه در ذهن دارید را می توانید پیاده کنید.
  • فروش انواع محصولات: فروش انواع محصول فیزیکی، خدمات و یا حتی فروش محصولات دیجیتالی (فایل) در ووکامرس برای کاربران فراهم شده است.
  • مالیات: محصولات شما شامل مالیات می شوند؟ شما به راحتی می توانید مالیات دلخواه را بر قیمت محصولات خود اضافه کنید و آن را مدیریت نمایید.
  • قالب های آماده فراوان: قالب های وردپرس در واقع ظاهر و پوسته های آماده برای راه اندازی سایت هستند. شما می توانید از بین هزاران پوسته و طرح موجود، قالب سایت دلخواه خود را بر اساس حوزه کسب و کار و نیاز کاربران خود انتخاب کنید.

سوال: چه چیزی است که قالب های وردپرس را اولین انتخاب میلیون ها برنامه نویس، طراح و هر فرد دیگری که به سایت نیاز دارد کرده است؟

بدون هیچ تردیدی قالب فروشگاهی وودمارت با وجود امکانات بسیار وسیع خودش جزو یکی از بهترین قالب های فروشگاهی ساخته شده در بازار وب وردپرس میباشد. امکاناتی اعم از ،۶۰ دموی فوق العاده و زیبا فروشگاهی، چند فروشندگی، شرکتی، مسافرتی و … ، پنل تنظیمات بی نهایت قدرتمند، سئو پذیر و بهینه سازی شده، کاملا رتینا، ۱۰۰% رسپانسیو، ایجکس بسیار حرفه ایی و اصولی (فروشگاه، محصولات، سیستم جستجو و …)، محصولات متغیر حرفه ایی، هدر ساز و فوتر ساز گرافیکی (بدون نیاز به کد نویسی)، سازگاری کامل با افزونه ویژوال کامپوزر، بسیار انعطاف پذیر، پشتیبانی از RTL و دیگر موارد می باشد.

۲: فروشگاه ساز پرستاشاپ 

دومین فروشگاه ساز آماده پرستاشاپ(Prestashop)  است. پرستاشاب همانند ووکامرس یک سیستم فروشگاه ساز اینترنتی است که به صورت رایگان در دسترس کاربران وب قرار گرفته است. پرستاشاپ نیز قادر به استفاده از انواع قالب ها و ماژول هاست. این قابلیت کمک می کند تا امکانات و ظاهر فروشگاه خود را متناسب با نیاز و سلیقه مخاطبانتان طراحی کنید. هر چند تعداد وب سایت های راه اندازی شده با آن قابل مقایسه با ووکامرس نیست!

مقایسه فروشگاه ساز پرستاشاپ و ووکامرس:

بهتر است این مقایسه را با سوالات متداول شما انجام دهیم.

  • کدام فروشگاه ساز رایگان بوده و از زبان فارسی پشیبانی می کند؟

پرستاشاپ نیز مانند ووکامرس یک سیستم فروشگاه ساز رایگان می باشد. بنابراین با داشتن یک هاست و دامین می توانید فروشگاه اینترنتی مورد نظر خود را بسازید. امروزه پرستاشاپ به صورت کاملا فارسی سازی شده در دسترس مخاطبان ایرانی قرار گرفته و جالب است بدانید که پرستاشاپ در ایران یک نمایندگی رسمی دارد.

ووکامرس نیز با افزودنی های های بسیار متنوع به صورت کاملا فارسی و راست چین در اختیار کاربران وردپرس کاران قرار گرفته است.

  • دسترسی به قالب‌های مختلف در کدام فروشگاه ساز بیشتر است؟

تعداد قالب های پرستاشاپ قابل رقابت با وردپرس و افزونه ووکامرس نیست. علاوه بر این نسبت به Woocommerce قالب های رایگان کمتری موجود است.  نکته مهم آن این است که قالب های پرستاشاپ اکثرا به زبان انگلیسی در دسترس هستند و راستچین سازی روی آن ها صورت نگرفته و شما مجبورید تنها به قالب های رایگان و قالب هایی که توسط نمایندگی های رسمی آن فارسی سازی شده اند اکتفا کنید.

قالب های رایگان این سیستم بسیار کم است و برای داشتن قالب حرفه‌ای هزینه‌ای را پرداخت کنید. از آنجایی که ارائه دهندگان قالب این سیستم در ایران نیز تعداد محدودی هستند و اکثرا به صورت انحصاری کار میکنند، هزینه یک قالب آماده ممکن است بین ۳۰۰.۰۰۰ تا ۱.۰۰۰.۰۰۰ تومان باشد.

  • کدام سیستم به‌روزرسانی و آپدیت منظم ارائه می کند؟

مثل سایر فروشگاه ساز، سیستم پرستاشاپ و ووکامرس یک تیم بروزرسانی حرفه ای دارند که به صورت منظم آپدیت های امنیتی و کارایی بهتر این سیستم را ارائه میدهند. شما میتوانید هر دو آنها را به راحتی آپدیت کنید و از آخرن امکانات و تغییرات ایجاد شده استفاده کنید.

  • امکانات اضافی و هیجان انگیز را از کدام cms ها بخواهیم؟

پرستاشاپ مانند سایر سیستم ها بخشی به عنوان ماژول یا پلاگین دارد که از طریق آن میتوانید قابلیت فروشگاه خود را افزایش دهید. به عنوان مثال فروشگاه شما دکمه اشتراک محصول را ندارد. این قابلیت را می توانید به راحتی با نصب یک افزونه به سیستم فروشگاهی خود اضافه کنید.

اما این نکته را در نظر بگیرید که ماژل های خیلی کمی در پرستاشاپ وجود دارد و به بعضی از نیاز های شما پاسخ نمی دهد.احتمالا شما مجبور به صرف هزینه زیادی خواهید شد تا ماژول اختصاصی خود را تهیه کنید. اما در عوض تنوع افزونه های ووکامرس شما را شگفت زده می کند.

  • سئو کدام فروشگاه فروشگاه ساز بهتر است؟

هر سیستم فروشگاهی برای این که مسیر موفقیت را طی کند، نیازمند این است که تمرکز ویژه ای روی سئو داشته باشد. یکی از مبانی اصلی شرکت سازنده پرستاشاپ دقیقا همین موضوع است که و این شرکت تمام تلاش خود را کرده تا سئو هسته اصلی سیستم تا جای ممکن بهینه باشد.

اما شایان ذکر هست با وجود تمام تلاش ها پرستاشاپ در زمینه سئو، نسبت به سیستم فروشگاه ساز ووکامرس عملکرد ضعیف تری دارد. در عوض در کنار اصول رعایت شده در طراحی قالب ها، افزونه های متنوعی وجود دارد که شما را قادر می کند مفاهیم و اصول سئو را در تمامی بخش های سایت پیاده سازی کنید.

  • مشکلات امنیتی در کدام سیستم فروشگاه ساز کمتر دیده می شود؟

به دلیل رایگان و متن باز بودن هر دو سیستم های وردپرس و پرستاشاپ، هکر ها با هسته این سیستم ها به سادگی آشنا می شوند. بنابراین نسبت به یک سیستم SAAS یا اختصاصی به صورت ساده تر میتوانند آن را هک کنند. این به معنای امنیت پایین وردپرس یا پرستاشاپ نیست. افزونه های امنیتی موجود با بروزرسانی های مداوم می توانند بسیاری از این مسائل را حل کنند.

نکته: از آنجایی که سایت شما یک فروشگاه اینترنتی است و اطلاعات مالی در آن رد و بدل می‌شود اهمیت برقراری امنیت دوچندان خواهد بود.

۳: اپن کارت سومین فروشگاه ساز برتر

اپن کارت چیست؟ سیستم فروشگاه ساز OpenCart (سبدخرید باز) سیستم مدیریت محتوای تجارت الکترونیک (E-commerce CMS) حرفه ای می باشد که بر اساس ویژگی های بسیار غنی و کاربردی و همچنین ظاهری بسیار جذاب و کاربرپسند طراحی شده است. اپن کارت اجازه می دهد یک فروشگاه اینترنتی کامل و منحصر به فرد برای خود ایجاد کنید و شروع به کسب و کار اینترنتی کنید. ویژگی های اپن کارت با پرستاشاپ مشابهت زیادی دارد بنابراین از مقایسه آن با ووکامرس خودداری می کنیم.

  • افزونه ها منحصر به فرد، دسترسی به انجمن های اپن کارت برای رفع اشکالات احتمالی، چند زبانه بودن و امکان پیاده سازی تجارتB2B  از ویژگی های بارز این فروشگاه ساز است.

تا اینجا با انواع فروشگاه سازها آشنا شدید، محدودیت و مزایای هر کدام را به طور مختصر خواندید. بابراین به این سوال پاسخ دهید: اگر پشتیبانی، دسترسی به بروزرسانی و تنوع قالب های فروشگاهی و افزونه ها برای شما مهم است کدام فروشگاه ساز مناسب تر است؟

در پایان یک سوال مهم دیگر: آیا شما تبلیغ سایت ساز یا فروشگاه ساز های آماده را شنیده اید؟ بنظر شما این محصولات چه تفاوتی با فروشگاه سازهای معرفی شده دارند؟

در واقع این فروشگاه سازها پلتفرم های آماده و اختصاصا برنامه نویسی شده ای هستند که معمولا به همراه هاست ارائه می شوند و شما حتی نیاز به نصب و راه اندازی آنها ندارید. تا اینجا خیلی ساده و جالب شد اما تازه اول راه است و مشکلات شما بعد از چند ماه خودشان را نشان می دهند. اگر بخواهید هر تغییری ایجاد کنید باید درخواست انرا به واحد فنی ارجاع دهید تا اینکار برای شما به صورت اختصاصی و با هزینه نسبتا زیادی انجام شود. خلاصه کلام اینکه امکان سفارشی سازی و تغییرات به قدری محدود است که احتمالا پشیمان خواهید شد.

در برخی از موارد نیز فروشگاه سازها همان قالب های وردپرس فروشگاهی هستند که با قیمت بسیار بالاتری به فروش می رسند. پس بهتر است حواستان را خوب جمع کنید؛ سپس اقدام به راه اندازی سایت فروشگاهی خود کنید.

تمامی این تحلیل ها از مطرح ترین فروشگاه سازهای آماده بر اساس تجربه شخصی و سالها فعالیت در زمینه طراحی وب سایت های فروشگاهی بوده است. اگر نظری دارید یا موردی را جا انداختیم خوشحال می شویم با ما درمیان بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام
      قالب های فروشگاهی خیلی خوبی الان هست که بر اساس نیازمون باید انتخاب بشه. اما قالب وودمارت، قالب های دیجی کالایی، قالب نگارشاپ و نیکی کالا، مارکتو، دیجی لند و ….

  1. بنظرم بهترین قالب رو نمیشه با اسم معرفی کرد. مثلا سرعت واستون مهمه خب ی فروشگاه مینیمال براتون جواب میده. اگه طراحی و جذابیت، اسلایدر و تخفیف و امکانات و این چیزا مهمه احتمالا قالب های معرفی شده بالا بدرتون میخوره. ی سرچ کنید و دموها رو ببینید

  2. اقا اینجور که شما گفتین یعنی فقط ووکارس خوبه؟
    البته غیر منطقی هم نیست چون قالب های بقیه کم گیر میان و پشتیبانی و بروز رسانی هم دااغون. پرستاشاپ رو داشتم قبلا….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا