گزارش آگهی

پچ پنل چیست؟

آشنایی با انواع پچ پنل و کاربردهای آن در شبکه

وظیفه اصلی پچ پنل این است که بین نقاط انتهایی کابلهای شبکه و تجهیزات شبکه ای  مثل هاب، روتر، … قرار گرفته و به جای اینکه کابل‌‎های شبکه مستقیما” به این تجهیزات وصل بشن از طریق پچ پنل وصل می‌شوند.

به عبارت دیگه وجودش به هیچ وجه الزامی نیست ولی بکار بردنش در شبکه هایی که در طی زمان گسترش و تغییرات دارن کار رو راحت می‌کند .

پچ پنل قطعه‌ای مستطیل شکل است که روی آن به تعداد مشخصی پورت شبکه وجود دارد مثلاً ۲۴ پورت ، ۴۸ پورت و …. در هنگام کابل کشی در هر قسمت از ساختمان چندین سوکت شبکه قرار می گیرد که ممکن است فعلاً بلا استفاده باشند و کاربری از طریق آنها به شبکه متصل نباشد.

اما باید این امکان باشد تا در هنگام افزایش کاربر این سوکت ها را وارد مدار شبکه کرد لذا متخصصان کابل کشی برای حل این مشکل از پچ پنل استفاده می کنند یعنی تمام کابل هایی که به سوکت ها متصل هستند را در یک نقطه که مرکز قرار گیری رک می باشد جمع آوری میکنند و آنها را وارد پچ پنل کرده و شماره گذاری می کنند تا در صورت لزوم هر سوکتی را که میخواهند با یک کابل کوچک شبکه به سوئیچ شبکه متصل کنند.

کاربردهای پچ پنل

پچ پنل‌ها چندین پورت شبکه را برای اتصال خطوط ورودی و خروجی، به‌هم پیوند می‌دهند. وقتی که پچ پنل بخشی از شبکه LAN باشد، می‌تواند کامپیوترها را به هم‌دیگر یا خطوط خارجی وصل کنند. این خطوط به نوبه خود، به شبکه اجازه اتصال به یک شبکه وسیع‌تر یا اینترنت را می‌دهند.

پچ پنل مانند یک تابلوی ایستا (تنها وظیفه آن، کمک کردن به انتقال آسان داده‌ها است) عمل می‌کند که اتصال دستگاه‌های مختلف به سرورهای مرکزی را آسان‌تر می‌کند. اگر از این سخت افزار استفاده نکنیم، باید کابل اترنت (LAN) را مستقیما از دستگاه، به سرور اصلی وصل کنیم. (این کار هم هزینه زیادی دارد و هم باعث شلختگی زیاد شبکه می‌شود.)

از سویی دیگر، پچ پنل‌ها معمولا دارای برچسب هستند؛ به این ترتیب ما می‌توانیم تشخیص دهیم که هر کابل، دقیقا از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. این ویژگی، سبب می‌شود تا عیب‌یابی شبکه هم بسیار راحت‌تر انجام شود.

پچ پنل روی رک‌های شبکه (network racks) قرار می‌‎گیرند و تمام کابل‌های شبکه، وارد آن می‌شوند. بدون استفاده از این ابزار، ممکن است برای اتصال یک دستگاه به سرور، مجبور شوید کابل‌های طولانی را از این اتاق به آن اتاق بکشید. این اتفاقا علاوه بر نامرتب بودن، یک عیب بزرگ دیگر هم دارد: کابل LAN ممکن است در این فواصل خم شود و کیفیت اصلی خود را از دست بدهد.

اهمیت استفاده از پچ پنل در شبکه

در تعریف پچ پنل آمده است که استفاده از آن برای سیستم های شبکه ضروری و واجب نیست اما در صورت عدم استفاده از این تجهیزات در محیط با مشکلات مختلفی روبه رو خواهیم شد.

بسیاری از افراد به دلیل هزینه  هایی که ممکن است استفاده از پچ پنل برای آن ها به همراه داشته باشد، اقدام به استفاده از یک سوکت شبکه برای اتصال کابل به تجهیزات مختلف شبکه می نمایند.

زمانی که این کار انجام می شود، افراد ممکن است به دلیل کابل کشی آسان تر و سریع تر رضایت کاملی از کابل کشی موجود داشته باشند اما به مرور زمان و با توجه به مشکلاتی که ممکن است برای آن ها پیش بیاید، می توانند به ضرورت استفاده از پچ پنل در محیط پی ببرند.

این موضع ممکن است در شبکه های کوچک تر کمی دیرتر نمایان شود، اما در شبکه های بزرگتر که ارتباطات داخلی آن نیز بیشتر است در مدت زمان کوتاهی به راحتی قابل درک می باشد.

اولین مشکلی که در هنگام عدم استفاده از پچ پنل ممکن است با آن رو به رو باشیم، خراب شدن و تعویض سوکت شبکه می باشد.

زمانی که از سوکت شبکه استفاده می کنیم و قصد داریم ارتباط فیزیکی تجهیزات را با هم قطع کنیم، حتما باید این سوکت که به سر کابل شبکه وصل شده است را از دستگاه بیرون بکشیم.

اگر این کار برای دفعات متوالی صورت پذیرد کم کم شاهد خراب شدن سوکت و نیاز به تعویض آن خواهیم بود که می تواند هزینه های اضافی روی دست شرکت و یا سازمان بگذارد.

مشکل دیگری که در هنگام کابل کشی مستقیم و عدم استفاده از پچ پنل به وجود می آید مربوط به زمانی است که بخواهیم دو کاربر در یک محیط و شرکت منتقل شوند.

برای این کار باید کل مسیر کابل کشی را تغییر دهیم که می تواند علاوه بر اتلاف وقت باعث تحمیل هزینه های گزاف و اضافی نیز شود.

این در حالی است که اگر از پچ پنل در محیط استفاده نماییم می توانیم به راحتی با استفاده از یک پچ کورد، پورت های مربوط به هر کاربر را تغییر دهیم.

علاوه بر این قطع نمودن ارتباط با پچ پنل نیز باعث می شود تا از قطع اتصال سوکت جلوگیری نموده و از این طریق سوکت همواره سالم بماند.

همچنین در پچ پنل ها فضای کافی برای برچسب زدن روی پورت ها وجود دارد تا به راحتی بتوان در هنگام عیب یابی یا بروز مشکل کابل ها را شناسایی کرد.

انواع پچ پنل

استفاده از انواع پچ پنلها می تواند بر طبق کابل کشی محیط انجام شود.

اگر در یک محیط از کابل کشی مسی استفاده شده باشد باید از پچ پنل مسی استفاده کنیم و اگر از کابل کشی فیبر نوری استفاده شده باشد، باید نوع فیبر نوری آن را در محیط به کار برد.

پچ پنل مسی

این نوع از تجهیزات شبکه با توجه به نوع کابل شبکه می توانند در انواع Cat5e ، Cat6 ، Cat7، UTP  و STP انتخاب و مورد استفاده قرار بگیرند.

از نظر طراحی و شکل ظاهری پچ پنل های مسی را می توان به دو نوع با کیستون (Loaded)   و بدون کیستون (Unloaded)  تقسیم نمود.

استفاده از هر کدام از این تجهیزات مسی می تواند مزایا و معایب مختلفی را به همراه داشته باشد.

اگر از مدل با کیستون (Loaded)  استفاده شود می توان به راحتی با یک آچار کروز سیم های کابل شبکه را به آن پانچ نمود.

البته با توجه به بهره مندی این تجهیزات از یک برد، در صورتی که این برد دچار مشکلاتی شود و یا اینکه یکی از پچ پنل ها خراب شود، باید کل پچ پنل را تعویض نمود.

البته اگر از بدون کیستون (Unloaded)  استفاده نماییم، در صورت خرابی نیازی به تعویض کل پچ پنل نیست و فقط می توان همان کیستونی که خراب شده است را تعویض نمود.

پچ پنل فیبر نوری

یکی دیگر از انواع پچ پنل ها مربوط به زمانی است که از کابل کشی فیبر نوری در محیط استفاده می شود.

هیچ تفاوتی میان نقش و وظیفه ی پچ پنل های مسی و فیبر نوری وجود ندارد و تنها تفاوت آن ها در نوع کابل استفاده شده می باشد.

مدل فیبر نوری  این تجهیزات نیز در تعدا پورت های مختلف وجود دارد که می توان بر طبق تعداد کورت های کابل فیبر نوری می توان اقدام به خرید تجهیزات مورد نظر نمود.

در شبکه های مخابراتی از پچ پنل های تکی و در شبکه های کامپیوتری از پچ پنل های دوتایی استفاده می کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا