گزارش آگهی

پچ کورد چیست؟

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه و انواع پچ کورد

پچ کورد یا Patch Cord یکی از اجزای شبکه های کامپیوتری است که برای متصل کردن دستگاه های شبکه کامپیوتری استفاده می شود، در این مقاله به مفهوم و کاربرد و انواع پچ کورد می پردازیم.

پچ کورد چیست؟

برای اتصال بین سوئیچ شبکه و پچ پنل و همچنین اتصال بین کامپیوتر (کارت شبکه) و پریز شبکه از پچ کورد استفاده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های شبکه پچ کورد است که میتواند کارایی شبکه را تحت تاثیر قرار دهد .

پچ کوردها در طول‌های ۳۰ و ۵۰ سانتی ، ۱ ، ۲ ،۳ ،۴ ،۵ ،۱۰ ، ۱۵ متری تولید می‌شوند و در همان کارخانه ۲ سر آن به سوکت RJ45 پانچ می‌شود.

پچ کورد‌ها در رنگهای مختلف و با دو نوع ژاکت LSZH ، PVC ،ساخته می‌شوند که دومی فاقد هالوژن است و در هنگام آتش‌سوزی دود سمی تولید نمی‌کند.

تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

هر کاربر شبکه می‌تواند انتهای طول دلخواهی از یک کابل شبکه را سوکت بزند و از آن برای اتصال تجهیزات شبکه استفاده کند، پس چه نیازی به استفاده از پچ کوردها داریم و تفاوت پچ کوردها با کابل شبکه چیست؟

در پاسخ به این سؤال می‌توان موارد زیر را بیان کرد:

  • کم شدن احتمال خطا: در هنگام سوکت زدن ممکن است سیم ها به صورت اشتباه پانچ شده و انتقال داده با اشکال مواجه شود. پچ کوردها توسط کارخانه های سازنده تولید و تست شده‌اند و استفاده از آن‌ها کیفیت اتصالات را بالا می‌برد.
  • استفاده از پچ کوردها باعث صرفه جویی زیادی در زمان کابل کشی می‌شوند زیرا سوکت زدن کابل شبکه – به خصوص وقتی شبکه بزرگ باشد – به زمان زیادی نیاز دارد. سوکت زدن کابل شبکه نیاز به نیروی انسانی، ابزار و زمان دارد و در صورت استفاده از پچ کورد در دراز مدت هزینه ها کاهش پیدا می‌کنند.
  • پچ کوردها معمولاً در طول های کوتاه استفاده می‌شوند بنابراین اتلاف کمتری دارند و احتمال تأثیر گذاشتن نویز بر روی داده های ارسالی کاهش پیدا می‌کند.
  • پچ کوردها توسط کارخانه های سازنده و به وسیله دستگاه سوکت زده شده‌اند و احتمالاً نسبت به کابل هایی که به صورت دستی سوکت زده شده‌اند زیبا و شکیل تر هستند.
  • پچ کوردها تنوع رنگی زیادی دارند و در کابل کشی ساختار یافته می‌توان از هر رنگ برای ایجاد یک اتصال خاص استفاده کرد.

انواع پچ کورد چیست؟

از آنجا که پچ کورد از یک طول مشخص از کابل شبکه است، انواع تقسیم بندی های کابل شبکه را برای پچ کوردها نیز می‌توان به کار برد.

همانند کابل های شبکه، پچ کوردها به طور استاندارد از لحاظ پهنای باند و نرخ انتقال داده ها به دسته های Cat1 تا Cat8 تقسیم می‌شوند.

در جدول زیر اطلاعات مربوط به هر کدام از این دسته ها را مشاهده می‌کنید:

دقت کنید که پچ کوردهای Cat1 تا Cat4 دیگر در شبکه های کامپیوتری کاربردی ندارند و منسوخ شده‌اند، به طور کلی پچ کوردهای Cat5e، Cat6 و Cat6a بیشترین کاربرد را دارند.

استاندارد پچ کوردها

از استانداردهای ANSI/TIA/EIA-568-A امریکایی و ISO 11801 اروپایی برای بررسی عملکرد پچ‌کوردها در استفاده می‌شود و به تفصیل در مورد نحوه تست آنها در این دو استاندارد صحبت شده است. ولی برای راحتی کار دستگاه‌های تست شرکت FLUKE همه موارد تست رو با ماژول مخصوص پچ‌کورد در دستگاه‌های خود به صورت یکجا دارد و تنها با فشار دادن یک کلید، گزارش کامل تست آنها بر اساس این دو استاندارد ANSI/TIA/EIA-568-A و ISO 11801 را ارائه می دهد.

پچ کورد همیشه از دو طرف دارای کانکتور است، اما کابل Pigtail که مشابه پچ کورد ساخته می‌شود، تنها از یک سمت دارای کانکتور بوده و سر دیگر آن به شکل فیبر یا سیم لخت، آزاد است. در حوزه تخصصی کابل‌کشی، گاهی اوقات این کابل‌ها به ‌عنوان پچ کورد بلانت (blunt patch cord) شناخته می‌شوند. پچ کوردی که از یک طرف آزاد و بدون پوشش است.

سر بدون کانکتور این کابل‌ها (Pigtail) به‌منظور اتصال دائمی به یک قطعه یا ترمینال در نظر گرفته شده است.

در مقایسه با Pigtail سیم‌مسی، Pigtail فیبرنوری را می‌توان دقیق‌تر به‌عنوان یک کانکتور توصیف کرد. کابل Pigtail فیبرنوری از یک تکه کوتاه فیبرنوری و یک کانکتور نوری (optic) از پیش نصب ‌شده در یک طرف فیبر تشکیل شده که معمولاً به همراه یک محافظ در برابر آسیب‌های فیزیکی (Tight-Buffered) ساخته می‌شود.

سر آزاد این Pigtail لخت شده و به یک فیبرنوری یا یک ترانک شامل چند فیبر نوری، فیوژن می‌شود. جوش دادن (فیوژن کردن) کابل‌های Pigtail به هر فیبر در ترانک، کابل فیبر نوری (شامل چندین رشته فیبر نوری) را برای اتصال به تجهیزات مختلف آماده می‌کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا