گزارش آگهی

راهنمای آموزش امنیت و شبکه — معرفی محبوب‌ترین دوره‌های آموزشی برای ورود به بازار کار

چرا آموزش‌های امنیت و شبکه در دنیای امروز پراهمیت است؟

شاید بخواهید وارد بازار کار شوید و پیش خودتان فکر کنید چه دانش و مهارتی می‌تواند شغلم را در دنیای امروز تضمین کند؟

قطعا اگر یک برنامه‌نویس ماهر و خبره شوید یا یک مهندس هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی باشید؛ یک طراح گرافیک سطح بالا یا طراح گیم قوی شوید؛ در بازار کار مشکل چندانی برای یافتن شغل محبوب خود ندارید.

اما در عصر اطلاعات و ارتباطات، در عصر هزاره سوم و عصر اینترنت، یک دانش و مهارت هست که نیاز همه شرکت‌ها و سازمان‌ها است؛ فرقی نمی‌کند خصوصی یا دولتی، کوچک یا متوسط یا بزرگ، نوپا یا سنتی و قدیمی، همه و همه به آن نیاز دارند و بازار کار آن هر روز بزرگ‌تر و گسترده‌تر می‌شود و رشد سریع‌تری دارد.

دوست دارید شغلی به شما پیشنهاد کنیم که هیچ‌گاه پایان ندارد؛ هر روز می‌توانید در آن رشد کنید و مهارت‌های تازه‌تری یاد بگیرید و ارتقای شغلی پیدا کنید و درآمد بالاتری داشته باشید؟

یا دوست دارید حوزه‌ای را به شما نشان بدهیم که در هر کشوری برای آن شغل‌های رده بالا و پردرآمد یافت می‌شود و شما برای مهاجرت از ایران هیچ‌گونه مشکل یا نگرانی شغلی نخواهید داشت؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم با گذراندن آموزش‌های امنیت و شبکه، به یک متخصص امنیت شبکه‌های کامپیوتری یا مهندس شبکه تبدیل شوید و یکی از برترین، پول‌سازترین، با پرستیژترین و آینده‌دارترین مشاغل دنیا را از آن خود کنید.

شاید تصور کنید متخصص امنیت و شبکه شدن بسیار سخت و ناممکن باشد یا شما برای این مشاغل ساخته نشده باشید؛ اما این روزها با داشتن منابع آموزشی معتبر و جامع ویدئویی مانند سایت «فرادرس»، می‌توانید در هر رشته و میان رشته‌ای متخصص شوید؛ آن هم با کمترین هزینه و وقت و بدون به هم ریختن برنامه‌ها و روال‌های عادی زندگی!

بسیاری از جوانان خوب می‌دانند که یک متخصص امنیت و شبکه چه اهمیتی در سازمان‌ها و کسب‌وکارها دارد و آموزش‌های این حوزه چقدر اهمیت دارند ولی نمی‌دانند از کجا باشد شروع کنند و کدام آموزش‌ها را در اولویت قرار دهند. ما در این مطلب، ابتدا کمی درباره اهمیت آموزش امنیت شبکه و شبکه‌های کامپیوتری صحبت می‌کنیم و بعد سراغ مهم‌ترین دوره‌های آن می‌رویم.

در پایان این مطلب، مطمئن باشید می‌توانید یک تصمیم جدید و قاطع برای آینده خود بگیرد و مسیر زندگی خود را به سوی موفقیت تغییر دهید؟

چرا آموزش امنیت و شبکه؟

واقعا اگر یک تازه‌کار هستیم و می‌خواهیم روی آینده شغلی خود سرمایه‌گذاری کنیم؟ چرا باید سراغ طی کردن دوره‌های آموزشی امنیت و شبکه برویم؟ چه دلایل محکم و قاطعی وجود دارد که می‌تواند ما را تضمین دهد انتخاب این مسیر آینده روشنی دارد و موفقیت زندگی و کارمان حتمی است؟

برای اینکه درک کنیم چه مشاغلی در آینده پردرآمد و پرمتقاضی هستند؛ باید نگاهی به وضعیت بازار کار بیندازیم.

با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید آمارهای متفاوتی از وضعیت بازار کار مشاغل پیدا کنید اما تقریبا در همه فهرست‌های مربوط به رشته‌های مهندسی، به مشاغلی مانند مدیر فناوری اطلاعات، مهندس شبکه، مهندس امنیت اطلاعات، مهندس نرم‌افزار، مهندس تحلیل‌گر سیستم‌های کامپیوتری، مهندس شبکه‌های سیسکو و متخصص هک و نفوذ شبکه برخورد خواهید کرد.

موسسه IDC طی گزارشی می‌گوید در سال ۲۰۲۰ حدود ۵۴ درصد شرکت‌های ایالات متحده نیاز به متخصص امنیت شبکه داشتند؛ چون داده‌های دیجیتالی خود را در خطر می‌دیدند و ۲۷ درصد دیگر کسب‌وکارها گفتند در آینده‌ای نزدیک و با توسعه شبکه‌های خود و اتصال به کلاود، نیاز به یک متخصص هک و نفوذ خواهند داشت.

سایت Indeed که یکی از معتبرترین منابع شغلی در دنیا است؛ اعلام می‌کند یک مهندس معمار امنیت شبکه در ایالات متحده سالیانه به طور متوسط ۱۱۸ هزار دلار درآمد دارد؛ یعنی یکی از پردرآمدترین مشاغل در صنعت IT و ICT. شما با صرف ۴ الی ۵ سال کار در حوزه امنیت شبکه و گذراندن دوره‌های مربوطه می‌توانید یک مدیر ارشد امنیت اطلاعات شوید.

بیایید از زاویه دیگری به این مسئله بپردازیم. به نظر شما گران‌ترین دوره‌ها و مدارک IT در سال ۲۰۲۱ کدام‌اند؟ در زیر فهرست ۱۵ مدرک گران‌قیمت و پرهزینه امسال درج شده است:

همان‌طور که می‌بینید؛ تقریبا همه این دوره‌ها مربوط به امنیت و شبکه هستند ولی چرا این دوره‌های این‌قدر پرهزینه هستند؟ چرا دانشجویان حاضر می‌شوند برای طی کردن یک دوره آموزشی نزدیک به ۱۲۰ هزار دلار هزینه کنند؟

کاملا ساده است: چون این مشاغل پردرآمد هستند و دانشجو می‌داند پس از طی این مدارک، سریعا جذب بازار کار می‌شوند و می‌تواند طی یک یا دو سال، کل این هزینه را دریافت کند و از سوی دیگر آینده شغلی او تضمین شده است.

در اوایل دهه ۸۰ در ایران، معروف بود هرکس مهارت‌های کامپیوتری ICDL یا تابپ کامپیوتری بلد است؛ بدون شغل نمی‌ماند و هر شرکتی، هر سازمانی و نهادی دنبال استخدام او است.

باید گفت در دهه ۱۴۰۰ یک کارشناس امنیت و شبکه بدون شغل باقی نمی‌ماند و همه کسب‌وکارها، حتی یک فروشگاه ساده به مهارت و دانش و تخصص آن‌ها نیاز دارد.

بدون گذراندن دوره‌های آموزشی هم نمی‌توان کارشناس و متخصص شد. شاید دانشجوی علوم کامپیوتری یک شروع خوب باشد ولی وقتی برای مصاحبه شغلی به شرکتی مراجعه می‌کنید؛ حتما در رزومه شما دنبال مدارک و دوره‌های آموزشی طی شده می‌گردند و به صورت عملی از شما می‌خواهند آنچه بلد هستید را برایشان پیاده‌سازی کنید.

پس، فکر می‌کنم تا اینجا به اهمیت آموزش‌های امنیت و شبکه پی برده و دلایل محکمی برای گام برداشتن در این مسیر پیدا کرده باشید ولی حالا پرسش اصلی مطرح می‌شود که از کجا شروع کنیم؟

برای اینکه به بالای یک برج برسید؛ ابتدا باید قدم روی پله نخست بگذارید و بعد پله دوم و همین‌طور پله‌های پیش‌رو را پشت سر بگذارید تا به نوک برج بروید؛ هیچ‌گاه شدنی نیست که از پله پنجم شروع و به سوی بالا پیشرفت کنید.

برای متخصص شدن هم باید از ابتدایی‌ترین و مقدماتی‌ترین دوره‌ها و مفاهیم شروع کنید و گام به گام، دوره‌های پیشرفته‌تر و تخصصی را بگذرانید. اگر بخواهید یک‌باره سراغ دوره پیشرفته‌ای مانند CCIE در سیسکو یا تست نفوذ شبکه‌های WAN بروید؛ قطعا هم از دوره چیزی متوجه نمی‌شوید و هم این پول و وقت خود را هدر دادید.

ما در ادامه، فهرستی از دوره‌های آموزشی مقدماتی و متوسط امنیت و شبکه را مرور کردیم:

آموزش امنیت شبکه‌های کامپیوتری

در این دوره می‌توانید با مفاهیم و تئوری امنیت اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری آشنا شوید. انواع شبکه‌های کامپیوتری را فرا گرفته و با اصول اولیه امنیت شبکه، تهدیدات و حملات متداول در آن و همین‌طور روش‌های مقابله با آن‌ها آشنا شوید.

این دوره برای مهندسان برق، کامپیوتر، فناوری اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی مفید است و به طور کامل همه آنچه که برای ورود به دنیای امنیت شبکه نیاز دارند را فرا گرفته و پایه‌ای محکم برای یادگیری دوره‌های تخصصی و عملی بعدی می‌سازند.

حتی اگر شما تصمیم نداشته باشید یک متخصص امنیت شبکه شوید؛ باز هم در دنیای امروز که همگی با اینترنت سروکار داریم؛ فراگیری اصول اولیه امنیت شبکه و اینترنت بسیار مفید و ضروری خواهد بود و می‌تواند در صنعت‌های دیگر گره‌گشا باشد.

تصور کنید شما یک مهندس برق هستید و در یکی از سدهای کشور کار می‌کنید ولی به خوبی می‌توانید روش‌های هک و نفوذ و تهدید سیستم‌های سد را تحلیل و برای آن‌ها راه‌کار بدهید.

آموزش نتورک پلاس

دانشجویان یا افرادی که می‌خواهند در حوزه شبکه‌های کامپیوتری و مراکزداده کار کنند و دنبال طی کردن مدارک شبکه هستند؛ باید از این دوره مقدماتی بسیار مهم و حیاتی شروع کنند.

حتی وقتی برای ثبت‌نام در دوره‌ای مانند CCNA اقدام می‌کنید؛ از شما سوال می‌شود که آیا آموزش نتورک پلاس را گذرانده‌ای یا خیر!

دوره آموزش +Network شرکت کامپتیا یکی از معتبرترین دوره‌های آموزش شبکه در سراسر دنیا است و صدها هزار دانشجو تا کنون موفق به اخذ آن شدند. در این دوره، ضمن آشنایی با مفاهیم و تئوری‌های شبکه‌های کامپیوتری و اینکه تفاوت یک شبکه LAN با WAN و WLAN چیست؛ با نصب و راه‌اندازی مقدماتی انواع شبکه‌ها آشنا می‌شوید.

همین‌طور، شناختی از انواع دستگاه‌های شبکه پیدا خواهید کرد و اینکه تفاوت یک کابل کواکسیال با کابل فیبر چیست و چگونه می‌توان به یک کابل شبکه سوکت زد.

پس از طی کردن این دوره، شما یک تکنسین شبکه‌های کامپیوتری هستید و می‌توانید یک شبکه را نصب، نگهداری و عیب‌یابی ساده و مقدماتی کنید.

آموزش‌های سیسکو

آوازه دوره‌های شبکه سیسکو را همه شنیدند و شاید اصلا نیازی به معرفی و توضیح نداشته باشند. این روزها اصلا بدون داشتن یک مدرک سیسکو نمی‌شود وارد بازار کار شبکه شد.

چندین میلیون نفر در سراسر جهان مدرک‌های CCNA و CCNP و CCIE سیسکو در زمینه‌های مختلف را طی کردند. از آن‌ها به عنوان معتبرترین مدارک شبکه در دنیا نام برده می‌شود؛ چون بیش از ۷۰ درصد شبکه‌های کامپیوتری جهان و اینترنت مبتنی بر تجهیزات شبکه سیسکو است.

از سوی دیگر، همان‌طور که در فهرست ۱۵ دوره IT گران‌قیمت سال ۲۰۲۱ مشاهده کردید؛ این دوره‌ها حضور دارند و کارآموزان برای یادگیری آن‌ها دست و پا می‌شکنند.

آموزش سیسکو می‌تواند سکوی پرتاب شما به سوی بهترین مشاغل دنیا با درآمدهایی بالای ۱۰۰ هزار دلار در سال باشد. ابتدا از دوره آموزشی CCNA شروع کنید و سپس سراغ دوره CCNP بروید. پس از آن می‌توانید دوره‌های تخصصی‌تر آموزش Cisco مانند CCIE و غیره را نیز بگذرانید.

مدارک سیسکو به ۵ دوره Entry و Associate و Professional و Expert و Architect تقسیم می‌شوند. دوره CCNA در رده کاردانی و Associate است؛ به همین‌خاطر توصیه می‌شود ابتدا از مدرک نتورک پلاس شروع کرده و بعد سراغ CCNA بروید.

آموزش هک و تست نفوذ

جالب است بدانید که شرکت‌های بزرگ فناوری دنیا مانند گوگل، مایکروسافت، فیسبوک، اپل، آمازون و غیره سالیانه میلیون‌ها دلار به افرادی که بتوانند باگ‌ها و نقاط آسیب‌پذیر شبکه و محصولات‌شان را پیدا کنند؛ جایزه می‌دهند. به‌طوری‌که اصلا یافتن باگ امنیتی در محصولات و سایت‌ها یک شغل پردرآمد شده است.

همین‌طور، شرکت‌های بزرگ و حساس دنیا همیشه چندین نفر را برای تست نفوذ سرویس‌ها و محصولات‌شان استخدام می‌کنند.

اگر شما هم بخواهید یک هکر کلاه سفید، متخصص تست نفوذ یا یابنده باگ امنیتی شوید؛ نیاز دارید ابتدا با تعاریف و مفاهیم هک، انواع روش‌های هک، انواع حملات اینترنتی و شبکه و روش‌های مقابله با آن‌ها، روش‌های نفوذ به درون کامپیوترها، سیستم‌ها و شبکه‌ها از راه دور و حملات معروفی مانند فیشینگ و DDoS آشنا شوید.

در این حوزه باید با انواع آسیب‌پذیری‌های برنامه‌های وب و مرورگرها آشنا شده و روش کار با انواع ابزارهای و نرم‌افزارهای امنیت و هک شبکه را فرا بگیرید.

دوره‌های شناخت انواع هک و روش‌های مقابله با آن و همین‌طور دوره تست نفوذ به وب و روش‌های مقابله می‌تواند برای علاقه‌مندان به امنیت شبکه‌ها بسیار جذاب و آموزنده باشد.

آموزش امنیت شبکه‌های بی‌سیم

یکی دیگر از حوزه‌هایی که این روزها بازار کار داغی داشته و در آینده نیز پررونق است؛ شبکه‌های بی‌سیم است. نگاهی به اطراف خودمان بیندازیم؛ چقدر نسبت به ۱۰ سال گذشته وابسته به شبکه‌های بی‌سیم شدیم. همه‌جا و همه‌چیز دارد به طور بی‌سیم به یکدیگر وصل می‌شود و خوب برای راه‌اندازی این شبکه‌ها و بعد نگهداری و عیب‌یابی و توسعه‌شان نیاز به تکنسین و کارشناس و متخصص هست.

اگر به شبکه‌های بی‌سیم علاقه دارید؛ می‌توانید دوره مقدماتی اصول نصب و راه‌اندازی شبکه‌های بی‌سیم یا امنیت شبکه‌های بی‌سیم را انتخاب کنید. پس از آن هم می‌توانید دوره‌های شبکه‌های بی‌سیم سیسکو مانند CCNA Wireless را بگذرانید.

در دوره‌ای مانند امنیت شبکه‌های Wireless ابتدا مفاهیم و انواع استانداردهای این مدل از شبکه‌ها آموزش داده خواهد شد. الگوریتم‌های رمزنگاری و رمزگذاری، سخت‌افزارها، روش‌ها و ابزارهای شناسایی سیستم‌های بی‌سیم و سپس امنیت شبکه‌های بی‌سیم در لایه‌ها و سطوح مختلف مورد بررسی و یادگیری قرار خواهد گرفت.

در انتها، باید اشاره کنیم که اصلا خوب نیست به صورت گسسته و خودمحور سراغ آموزش این دوره‌ها بروید. هریک از دوره‌های گفته شده در بالا یا دوره‌های مقدماتی و پیشرفته امنیت و شبکه دیگر را انتخاب کردید؛ بهتر است مبتنی بر یک پلتفرم و منبع آموزشی مطمئن و معتبر و با تجربه شروع کنید تا بتوانید هم یک مدرک استاندارد و معتبر بگیرید و هم کاملا برای دوره‌های دیگر آماده باشید.

برخی منابع آموزشی فقط یک یا چند دوره تخصصی امنیت و شبکه را آموزش می‌دهند ولی منبعی مانند سایت «فرادرس» مجموعه‌ای کامل از همه آموزش‌های شبکه‌های کامپیوتری و همین‌طور آموزش‌های امنیت شبکه به صورت ویدئویی است.

شما می‌توانید از صفر تا صد آموزش‌های خود را در این سایت فرا بگیرید و با بهترین و با کیفیت‌ترین ویدئوهای آموزشی از اساتید معتبر هر رشته را برای یادگیری بهتر انتخاب کنید.

در این پلتفرم به طور خودکار و اصولی راهنمایی می‌شوید که چه دوره‌هایی را گذرانده و برای آزمون‌های بین‌المللی آن‌ها آماده شوید یا به چه منابع و کتاب‌های چاپی و آنلاین نیاز خواهید داشت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا