گزارش آگهی

نکات مهم رجیستر کردن گوشی آیفون بعد از خرید

بعد از خرید گوشی‌ آیفون، باید یک‌سری اقدامات اولیه انجام دهید تا با خیال راحت از موبایل‌تان استفاده کنید. اولین و مهم‌ترین اقدام رجیستر کردن گوشی‌تان است. پروسه‌ی رجیستر گوشی‌ها از گمرک شروع می‌شود و با رسیدن آن به دست خریدار پایان می‌یابد. می‌خواهید بدانید ریجستر کردن یعنی چه؟ چه زمانی نیاز به رجیستر آیفو‌ن‌تان دارید؟ آیا ریجستر کردن بر روی قیمت گوشی تاثیر دارد؟ پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

رجیستر کردن گوشی‌های آیفون

در سال ۱۳۹۶ جهت مبارزه با قاچاق ، طرحی به تصویب رسید که طی آن گوشی‌های موبایل باید در یک سامانه‌ی جامع به نام همتا ثبت می‌شدند. گوشی‌های آیفون اولین دستگاه‌هایی بودند که این قانون بر آن‌ها اعمال شد.

زمانی که گوشی‌ها وارد ایران می‌شوند، پروسه‌ی رجیستر از اداره‌ی گمرک آغاز می‌شود. اطلاعات گوشی‌ها در سامانه‌ای ثبت می‌شود و در نهایت هنگام خرید توسط مشتری با انجام اقداماتی جهت ثبت مالکیت، پروسه‌ی رجیستر تمام می‌شود.

چه زمانی نیاز داریم گوشی‌ آیفون‌مان را رجیستر کنیم؟

رجیستر کردن گوشی‌ها چند مرحله دارد، که خریدار تنها لازم است مرحله‌ی آخر را انجام دهد. نحوه‌ی رجیستر کردن آیفون را در ادامه توضیح خواهیم داد.

اما زمانی که مسافری گوشی‌ای با خود وارد ایران می‌کند، باید آن‌ را در اداره‌ی گمرک مرزی ثبت نماید. البته اگر اقامتش در ایران بیش از ۳۰ روز طول می‌کشد.

اگر به لیست قیمت گوشی اپل نگاهی بیندازیم، متوجه می‌شویم، مدل‌های قدیمی قیمت کمتری پیدا کردند. به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به خرید آیفون‌های قدیمی‌تری دارند. پروسه‌ی رجیستری در این گوشی‌ها نیز به همان روش قبلی صورت می‌گیرد. با این تفاوت که باید به اطلاعات صاحب قبلی آن دسترسی داشته باشیم.

آیا رجستر بودن آیفون تاثیری بر روی قیمت آن دارد؟

با نگاه به لیست قیمت روز گوشی و همچنین لیست قیمت گوشی‌ اپل متوجه ثبات نسبی قیمت‌ها خواهید شد. تفاوت قیمت‌ها بیشتر به نوع ضمانت‌نامه، فروشنده و امکانات گوشی ارتباط دارد.

چنانچه قیمت گوشی از متوسط بازار پایین‌تر باشد، ممکن است از طریق غیر رسمی وارد کشور شده باشد و مراحل ریجستری را طی نکرده باشد. که در این صورت خریدار به دردسر‌های زیادی می‌افتد. از جمله رجیستر کردن غیر قانونی که اصلا توصیه نمی‌شود.

رجستر کردن آيفون هیچ هزینه‌ای ندارد. و تنها لازم است مراحل ثبت به صورت کامل و صحیح در سیستم همتا صورت بگیرد. در واقع رجیستر بودن یک گوشی تصمینی بر دریافت خدمات اپراتورهای موبایل به صورت قانونی‌ست.

نکات طلایی رجیستر کردن گوشی آیفون

همان‌طور که توضیح دادیم، برای ثبت گوشی در سامانه‌ی همتا باید مراحلی مختلفی را طی کنید. برای انجام صحیح هر مرحله لازم است اطلاعات لازم را از قبل یادداشت کنید.

 پیدا کردن کد IMEI آیفون

IMEI کد شناسایی موبایل شماست که برای رجیستر کردن به آن نیاز دارید. این کد در تمام دنیا منحصر به فرد است و تنها به گوشی شما تعلق دارد. اما این کد را چگونه پیدا کنیم؟

روش اول:

وارد بخش شماره‌گیری گوشی خود شوید. سپس کد دستوری *#۰۶# را تایپ کنید و بعد روی دکمه‌ی تماس (Call) ضربه بزنید. حالا به راحتی می‌توانیدIMEI  آیفون‌تان را ببنید.

روش دوم:

در برخی از مدل‌های آیفون کدIMEI  بر قاب پشت گوشی درج شده. در این صورت تنها کافی‌ست کد را از قسمت پشتی گوشی یادداشت کنید.

روش سوم:

این روش کمی پیچیده‌تر است. وارد بخش تنظیمات آیفون‌تان شوید. در قسمت General بر روی About ضربه بزنید. پایین صفحه‌ی باز شده IMEI number قابل مشاهده‌ است. می‌توانید انگشت خود را بر روی کد نگه‌ دارید تا گزینه‌ی کپی (Copy) نمایان شود.

روش چهارم:

در صورتی که مک‌بوک داشته باشید، کدIMEI  از طریق iTunes نیز قابل مشاهده است. برای استفاده از این روش آیفون‌تان را به مک متصل کنید. روی گزینه‌ی Devices  کلیک نمائید. با انتخاب Summary  کد IMEI به شما نمایش داده می‌شود.

روش پنجم:

در شیار سیم‌کارت کد IMEI درج شده. پس به راحتی می‌توانید غلاف سیم‌ کارت را خارج نمائيد و کد درج شده در بخش داخلی آن را یادداشت کنید.

ثبت آیفون در سامانه‌ی همتا

مرحله‌ی مهم رجیستر کردن گوشی برای خریدار ثبت اطلاعات آن در سامانه‌ی همتا است. برای این منظور سه روش پیش روی شما قرار دارد. اطلاعات لازم و مراحل چندگانه در هر سه روش یکسان است.

  • مراجعه به سایت همتا به آدرس https://hamtainfo.ntsw.ir/
  • استفاده از کد دستوری *۷۷۷۷#
  • رجیستر کردن گوشی با استفاده از اپلیکیشن همتا

مراحل ثبت آیفون در سامانه‌ی همتا با کد دستوری *۷۷۷۷#

۱- در بخش شماره‌گیری آیفون کد دستوری *۷۷۷۷# وارد نمائيد. سپس بر روی تماس (Call) ضربه بزنید.

بهتر است از سیم‌ کارت اصلی را داخل گوشی قرار دهید.

۲- بعد از شماره‌گیری کد دستوری، منویی به شما نمایش داده می‌شود:

عدد ۰ راهنما

عدد ۱ استعلام اصالت

عدد ۲ فعال‌سازی

عدد ۳ انتقال مالکیت

عدد ۴ افزودن دستگاه

بهتر است در هنگام خرید با شماره‌گیری عدد ۱ رجیستری آیفون مورد نظرتان را استعلام بگیرید. در صفحه‌ی باز شده کد IMEI را وارد نمائيد. اطلاعات نمایش داده شده شامل نام، برند و مدل باید با آیفون‌‌تان هم‌خوانی داشته باشد. در صورت  هرگونه مغایرت توصیه می‌کنیم از خرید آن صرف نظر کنید.

۳- در صورت صحت اطلاعات آیفون، مجدد به منوی سامانه‌ی همتا بازگردید. این بار عدد ۲ را شماره‌گیری نمائيد. در صفحه‌ی باز شده کد IMEI را وارد نمائيد و بر روی ارسال ضربه بزنید.

۴- حالا نوبت ثبت شماره‌ی همراه‌تان می‌رسد. در صفحه‌ی جدید پس از وارد کردن شماره‌تان دکمه‌ی ارسال را لمس کنید.

۵- در مرحله‌ی‌ بعد باید کد فعال‌سازی را وارد کنید. این کد توسط فروشنده به شما اعلام خواهد شد و یا بر روی ضمانت نامه درج شده است.

۶- پس از انجام مراحل فوق، سامانه صفحه‌ای را به شما نمایش می‌دهد که حاوی اطلاعات ثبت شده توسط شماست. این اطلاعات را با دقت بررسی کنید و در صورت صحت، عدد ۱ را شماره‌گیری  نمائيد.

۷- حالا باید منتظر دریافت پیامک فعال‌سازی گوشی در سامانه‌ی همتا باشید.

رجیستر کردن آیفون‌های کارکرده

با تماشای لیست قیمت روز گوشی یا لیست قیمت گوشی‌ اپل، ممکن است خرید آیفون کارکرده را ترجیح بدهید. در این صورت ابتدا گوشی را Reset Factory کنید. سپس کد IMEI آن‌را پیدا نمایید.

باز هم توصیه می‌کنیم از طریق سامانه‌ی همتا استعلام اصالت را دریافت کنید. قبل از رجیستر کردن مجدد آیفون، فروشنده باید از طریق همتا انتقال مالکیت به سیم‌کارت خریدار را انجام دهد.

اگر مراحل به درستی انجام شده باشد، خریدار از سامانه‌ی همتا پیامک تائید دریافت خواهد کرد. حالا می‌تواند یا استفاده از کد دستوری آیفون‌ را رجیستر کند.

سخن‌پایانی

رجیستر کردن گوشی امکان استفاده از خدمات اپراتورهای تلفن همراه را برای شما فراهم می‌کند. عدم تکمیل به موقع مراحل قانونی دسترسی شما به شبکه‌‌های مخابراتی را  قطع خواهد کرد. در صورت خرید گوشی از سایت‌های خارجی به محض دریافت آن نسبت به ثبت در گمرک و تکمیل پروسه‌ی رجستری در کمتر از ۱ ماه اقدام کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا