گزارش آگهی

بررسی تمایزها و مزیت‌های تلویزیون‌های جدید Neo QLED سامسونگ

Neo QLED یا QLED؛ سری برتر کدام است؟

صنعت‌ تلویزیون در یکی دو دهه اخیر نام‌ها و سری‌های مختلفی را به خود دیده است. LCD، LED و QLED بخشی از این نام‌ها هستند که هر کدام طی سال‌های مختلف به بازار سرگرمی‌های خانگی عرضه شدند و قابلیت‌ها و فناوری‌های جدیدی را در دسترس تماشاگران جعبه‌های جادویی گذاشتند.

این نام‌ها که در واقع نوع فناوری به کار رفته در پنل تلویزیون را نشان می‌دهد، به تازگی عضو جدیدی پیدا کرده‌اند. تلویزیون‌های سری Neo QLED که به عنوان نسل جدیدتر و ارتقا یافته QLED شناخته می‌شود و با قابلیت‌های منحصربه‌فرد طراحی و ساخته شده است.

برای اینکه در زمان خرید بتوانید بهترین و مناسب‌ترین تلویزیون را برای خود انتخاب کنید، قبل از هر چیز لازم است تا با این نام‌ها آشنا باشید و از قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص هر کدام مطلع شوید. در ادامه این مطلب مزیت‌های دو سری QLED و Neo QLED را مرور کرده‌ایم.

QLED چیست؟

سال ۲۰۱۷ میلادی شرکت سامسونگ پس از چندین سال تحقیق و مطالعه بر روی فناوری‌های جدید و با هدف ارتقا کیفیت تصاویر تلویزیون‌ها، سری QLED را عرضه کرد. QLED مخفف «کوانتوم دات ال‎ای‎دی» است. کوانتوم دات یا ذرات کوانتوم در واقع روشی نوین برای تولید رنگ است که ابعادی نانومتری دارد و بسته به اندازه خود، رنگ‎های مختلفی را تولید می‎کند. مزیت اصلی این فناوری در آنجاست که هرکدام از این ذرات می‎توانند رنگ اصلی خود را با دقت و غنای بسیار بیشتری، در مقایسه با LEDها، تولید کنند.

نسل اول تلویزیون‌های QLED با تجهیز به فناوری کوانتوم دات و قابلیت‌هایی مانند HDR 1500، نمایش بیش از یک میلیارد رنگ، حجم رنگ ۱۰۰ درصدی و… آغازگر عصری جدید در دنیای سرگرمی‌های خانگی بود و توانست بسیاری از مشکلات و چالش‌های معمول این عرصه را برطرف کند.

از جمله این مشکلات چالش حک شدن تصویر روی صفحه یا پیکسل سوختگی بود که در تلویزیون‌های معمولی به دلیل پخش یک تصویر ثابت برای مدتی طولانی روی تلویزیون به وجود می‎آید. مثلا تصاویری مانند لوگوی شبکه یا بخش ثابت تصویر بازی که بعد از خاموش شدن تلویزیون یا تغییر شبکه هم روی صفحه باقی می‏ماند.

در سری QLED به دلیل استفاده از فناوری کوانتوم دات  و غیر ارگانیک بودن این ذرات، مشکل پیکسل سوختگی به طور کامل حل شد.

Neo QLED چیست؟

سال ۲۰۲۱ زمان ارتقا و به‌روزرسانی پنل‌ تلویزیون‌ها فرا رسید. در این سال سامسونگ تلویزیون‌های Neo QLED خود را طراحی و روانه بازارهای جهانی کرد. تلویزیون‌های Neo QLED از منبع نور جدیدی به نام Quantum Mini LED بهره می‌برد که باعث شده تا میزان کنتراست و کیفیت تصویر در این تلویزیون‌ها افزایش پیدا کند.

این تنها قابلیت‌ تلویزیون‌های Neo QLED نیست و این سری جدید با قابلیت‌هایی مثل پردازنده اختصاصی Neo Quantum، طراحی Infinity One، فناوری Object Tracking Sound (OTS) Pro در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت. تلویزیون‌های Neo QLED که شامل مدل‌های ۴K و ۸K می‌شود، در همین مدت کوتاه از عرضه خود با ارائه نوآوری‌های جدید تحول چشمگیری در عرصه سرگرمی‌های خانگی رقم زد‌ه‌اند.

این سری از تلویزیون‌های جدید سامسونگ با طراحی Infinity One عرضه شده که تقریبا بدون حاشیه است و تجربه‌ای فراگیر را در یک طراحی زیبا ارائه می‌دهد. همچنین فناوری Object Tracking Sound (OTS) Pro می‌تواند سوژه صدا را رهگیری کرده و SpaceFit Sound هم با تحلیل محیط نصب تلویزیون و خروجی‌ها، بهترین صدا را متناسب با محیط کاربر تولید می‌کند.

تلویزیون‌های Neo QLED با تجهیز به سیستم عامل اختصاصی و تحسین‌شده تایزن سامسونگ قابلیت‌های هوشمندی مثل Samsung Health را با تمام ویژگی‌های جدید آن به کاربران ارائه می‌دهد.

مزیت‌های Neo QLED

یکی از اصلی‌ترین نقاط تمایز سری Neo QLED از نسل قبلی خود به استفاده از منبع نوری جدید Quantum Mini LED برمی‌گردد. کوانتوم‌های Mini LED تنها یک‌چهلم LED‌های معمولی ارتفاع دارند و به کمک لایه‌ریزی که بر روی آنها کشیده شده می‌توانند نور را بصورت یکنواخت تولید و پخش کند. ابعاد کوچک Quantum Mini LED باعث شده تا بتوان تعداد زیادی از آنها را در کنار هم قرار داد و در نتیجه امکان کنترل بسیار دقیق نور فراهم شود. رنگ مشکی بسیار تیره در کنار روشنایی بالای صفحه نمایش، بهترین تصویر ممکن را در اختیار کاربر نهایی قرار می‌دهد.

علاوه بر این تلویزیون‌های Neo QLED سامسونگ به نسخه تکامل‌یافته فناوری Local dimming مجهز شده‌اند که ماتریس کوانتوم نام دارد. این فناوری میزان روشنایی را در سری Neo QLED تا ۱۲ بیت و در ۴۰۹۶ مرحله افزایش می‌دهد و به این ترتیب بخش‌های تاریک، تاریک‌تر و بخش‌های روشن، روشن‌تر دیده خواهند شد و تجربه‌ای دقیق‌تر و فراگیرتر به کاربر منتقل خواهد شد. فناوری ماتریس کوانتوم قادر به نمایش رنگ‌ها در ده‌ها سطح مختلف بدون درز نور یا blooming است. مثلا اگر در حال بازی‌های ویدئویی باشید می‌توانید دشمنان خود را درون غاری تاریک به راحتی ببینید و تشخیص دهید.

سری Neo QLED با تجهیز به نوآورانه‌ترین و به‌روزترین فناوری‌ها، توانسته سطح جدیدی از سرگرمی‌های خانگی را به کاربران خود ارائه کند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا