گزارش آگهی

چه زمانی باید آزمایش چکاپ کامل انجام داد؟

همه­ی ما در دنیایی مملو از آلودگی و بیماری زندگی می‌کنیم. در برخی موارد متناسب با نوع ویروسی که وارد بدن بیمار شده، بیماری به یکباره اوج می­گیرد که در این شرایط روند درمان دشوارتر می‌شود.

برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلانی، توصیه می‌شود که افراد به طور منظم با آزمایش چکاپ کامل، سلامت بدنی خود را بررسی کنند. البته افراد متناسب با جنسیتی که دارند آزمایش‌های مختلفی را باید انجام دهند. اگر می‌خواهید با آزمایشات مهم در چکاپ کامل مردان یا آزمایشات مهم در چکاپ کامل زنان آشنا شوید، در ادامه­ی این مقاله با ما همراه باشید.

انواع آزمایش چکاپ کامل بدن

یکی از روش‌های تشخیص بیماری، آزمایش‌های پزشکی است. بعد از اینکه فرد، تحت معاینه‌های بالینی قرار گرفت، احتمال وجود بیماری در وی تشخیص داده می‌شود. برای تشخیص بیماری و نوع آن، آزمایش‌های تشخیصی مختلفی به‌صورت چکاپ از بیمار گرفته می‌شود.

چکاپ کامل، گستردگی زیادی دارد. به همین دلیل در این بخش راهنمای کاملی از این آزمایش‌ها برای شما ارائه می‌شود. البته در نظر داشته باشید که مطالب ارائه شده صرفا جهت کسب آگاهی است و برای تفسیر آزمایش‌ها باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. این موارد به طور مشترک هم برای چکاپ کامل مردان و هم چکاپ کامل زنان استفاده می­شود.

  • آزمایش خون

این آزمایش به شمارش سلول‌های خونی هم نامیده می‌شود. در برگه­ی مربوط به آزمایش چکاپ کامل، این بخش با عنوان CBC مشخص می‌شود. با استفاده از آزمایش خون وضعیت سلامتی فرد مورد بررسی قرار گرفته و بعضی بیماری‌ها مانند کم‌خونی، سرطان خون، مالاریا مشخص می‌شود.

  • آزمایش ادرار

آزمایش ادرار به‌عنوان Urea در برگه نوشته می‌شود. این آزمایش برای تشخیص و بررسی بیماری‌هایی مانند، بیماری‌های کلیوی و دیابت و همچنین، عفونت‌های اداری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • آزمایش قند خون

آزمایش میزان قند خون باهدف اندازه‌گیری سطح قند خون یا گلوکز خون مورداستفاده قرار می‌گیرد که در برگه­ی مربوط آزمایش چکاپ کامل، به‌صورت FBS نشان داده می‌شود. در این نوع آزمایش بیماری‌های مانند دیابت به‌راحتی تشخیص داده می‌شوند.

  • آزمایش چربی خون

با رسوب چربی درون رگ، احتمال سکته در افراد بیشتر می‌شود. برای جلوگیری از سکته‌های ناگهانی و بررسی وضعیت رگ‌های قلب، از آزمایش چربی خون استفاده می‌شود. چربی خون بدن به دو صورت چربی خوب و چربی بد در نظر گرفته می‌شود.

چربی بد یا کلسترول، فاکتوری است که با LDL نشان داده می‌شود. هرچقدر میزان LDL خون بالا باشد گرفتگی رگ‌ها بیشتر شده و احتمال سکته قلبی هم به همان نسبت افزایش خواهد یافت. همچنین، آزمایش HDL مربوط به چربی خوب در خون است که حضور این چربی در خون فرد موجب ازبین‌رفتن LDL خون می‌شود.

علاوه بر کلسترول، تری گلیسیرید که در برگه­ی آزمایش به‌صورت TG  نشان داده می‌شود، از چربی‌هایی است که میزان بالای آن منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی در فرد می‌شود. به دلیل اهمیت این مورد، در چکاپ کامل زنان و چکاپ کامل مردان استفاده می­­شود.

  • وضعیت اسیدی یا قلیایی خون

آزمایش PH در آزمایش چکاپ کامل باهدف بررسی میزان اسیدی یا قلیایی بودن خود استفاده می‌شود. هرگونه تغییری در PH می‌تواند نشانه‌ای از بیماری باشد که سریعا باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

چکاپ کامل مردان

آزمایشات مهم در چکاپ آقایان

به‌طورکلی، به جز موارد لازم برای چکاپ کامل، در چکاپ کامل مردان موارد دیگری به‌صورت معاینات فیزیکی مورد بررسی قرار می‌گیرد. متاسفانه بسیاری از آقایان چکاپ مردان را جدی نمی‌گیرند و همین مسئله باعث ایجاد بیماری‌های مختلفی در آنها می‌شود.

  • آزمایش پروستات

سرطان پروستات از شایع‌ترین سرطان‌ها است که در آزمایش چکاپ کامل مردان تشخیص داده می­شود. دلایل زیادی را می‌توان برای این بیماری در نظر گرفت که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از رژیم غذایی نامناسب، عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و مواردی دیگر. در صورت تشخیص سرطان پروستات، به‌سرعت و در زمانی کوتاه می‌توان آن را درمان کرد.

آزمایش PSA مناسب برای تشخیص بیماری پروستات است. این آزمایش با معاینه­ی انگشتی شروع می‌شود. درصورتی‌که درد یا علائم مشکوکی وجود داشته باشد، بلافاصله بیمار باید برای درمان اقدام کند.

  • آزمایش سرطان بیضه

از روش‌های مناسب برای بررسی ابتلا به سرطان بیضه در چکاپ کامل مردان، خودآزمایی بیضه است. درصورتی‌که در زمان بررسی توده یا مورد مشکوکی در بیضه احساس شود، فرد باید به پزشک متخصص مراجعه کند.

چکاپ کامل زنان

آزمایشات مهم در چکاپ خانم‌ها

زمانی که صحبت از چکاپ کامل زنان می‌شود، بسیاری فقط به آزمایش پاپ‌اسمیر فکر می‌کنند. درصورتی‌که این آزمایش فقط بخشی از آزمایش‌های مختلف زنان است. چکاپ زنان موارد بسیاری را در برمی‌گیرد که در این بخش به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • پاپ‌اسمیر

برای آزمایش پاپ‌اسمیر، پزشک متخصص از یک برس کوچک برای خارج‌کردن سلول‌ها از دهانه رحم استفاده می‌کند. هرگونه تغییری در این سلول‌ها می‌تواند نشانه­ی سرطان دهانه رحم باشد که از طریق آزمایش چکاپ کامل زنان شناسایی می­شود. بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که در کنار پاپ‌اسمیر، آزمایش HPV هم انجام شود. به این دلیل که این ویروس نقش مهمی در ایجاد سرطان دهانه رحم دارد.

  • معاینه لگن

با استفاده از معاینه لگن در چکاپ کامل زنان، هرگونه ناهنجاری در بخش واژن، دهانه رحم، تخمدان، رحم و لگن به‌راحتی قابل تشخیص است. درصورتی‌که خانمی به سرطان تخمدان، کیست، بیماری‌های مقاربتی یا خونریزی‌های غیرعادی واژن دچار باشد، باید معاینه لگن را انجام دهد.

  • ماموگرافی

ماموگرافی آزمایشی برای تشخیص سرطان سینه است. این آزمایش از طریق فشرده‌سازی پستان و قرار گرفتن در مقابل اشعه ایکس انجام می‌شود. سرطا سینه اغلب از طریق چکاپ کامل زنان شناسایی می­شود.

بهترین زمان برای چکاپ کامل بدن

زمان چکاپ برای خانم‌ها و آقایان متفاوت است. بسیاری از آقایان به دلیل مشغله­ی کاری کمتر به چکاپ کامل مردان اهمیت می‌دهند. زنان نیز اغلب در زمان بروز ناراحتی اقدام به چکاپ کامل زنان می‌کنند. به‌طورکلی، از نظر متخصصان افراد تا ۴۰ سالگی هر پنج سال یکبار و بعدازاین سن، باید سالی یک‌مرتبه چکاپ کامل را انجام دهند.

هزینه آزمایش چکاپ کامل بدن

هزینه چکاپ از مهم‌ترین مسائلی است که افراد در هنگام مراجعه به آزمایشگاه با آن روبه روی می‌شوند. علاوه بر این، متناسب با ابتلای بیمار به بیماری خاص، تعداد آزمایش‌ها، انجام آزمایشات مربوط به چکاپ کامل زنان یا چکاپ کامل مردان، هزینه آزمایش‌ می‌تواند متغییر باشد.

آزمایش چکاپ کامل در منزل با هومکا

با دریافت خدمات مربوط به چکاپ کامل بدن در منزل و محل کار، دیگر نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه ندارید. افراد می‌توانند فارغ از ترافیک و ازدحام جمعیت، در سریع‌ترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت خدمات، انواع آزمایش‌های تشخیصی را در منزل و محل کار انجام دهند. متخصصان هومکا در شهرهای مختلفی از جمله استان تهران و شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز، رشت، اهواز و قزوین آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

برای دریافت خدمات مختلف مانند آزمایش چکاپ کامل، چکاپ کامل مردان و چکاپ کامل زنان می‌توانید به آدرس اینترنتی www.homeca.ir مراجعه کرده یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس حاصل نمایید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا