گزارش آگهی

مانیتورینگ شبکه چگونه انجام میشود؟

مانیتورینگ شبکه (network monitoring) از مهم ترین عملکردهای IT است که برای افزایش بازده شبکه و عیب یابی سریع به نظارت و پایش دائم شبکه می پردازد. اگر سازمانی هستید که به دنبال کاهش هزینه ها می گردید و می خواهید امنیت شبکه خود را بیش از پیش ارتقا دهید، باید مانیتورینگ شبکه را بیش از پیش جدی بگیرید.

نتورک مانیتورینگ روز به روز بیشتر جای خود را میان سازمان ها باز می کند، اما سوالی که برای بسیاری از ما پیش می آید این است که مانیتورینگ شبکه چگونه انجام می شود و چه کمکی به سازمان ما می کند؟ نرم افزار نتورک مارکتینگ چگونه بازده سازمان را افزایش می دهد؟

مانیتورینگ شبکه چیست؟

مانیتورینگ شبکه نوعی مدیریت شبکه است و فرآیند پایش مستمر شبکه کامپیوتری است تا خرابی های هر نقطه از شبکه سریعتر شناسایی شوند و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کرد.

مانیتورینگ شبکه داده ها و گزارشات جامعی از داده های شبکه فراهم می کند. روتر، فایروال، سرور، سوئیچ، ماشین های مجازی همگی شبکه هایی هستند که مانیتورینگ شبکه روی آن ها انجام می شود. سپس داده های جمع آوری شده از این شبکه ها فیلتر می شوند و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می گیرند تا اگر مشکلی در هر یک از شبکه ها وجود دارد شناسایی و سریعا برطرف شود. به این منظور هم برای اطمینان از سالم بودن آن ها و سندی برای کارکرد صحیح آن ها از نرم افزار مانیتورینگ شبکه استفاده می شود.

مشکلات متداول در شبکه:

  • خرابی دستگاه
  • از کار افتادن لینک ها
  • خطای واسط
  • از دادن بسته با پکت لاس
  • زمان پاسخگویی برنامه
  • تغییرات پیکربندی
  • مانیتورینگ شبکه موارد زیر را پایش می کند:
  • استفاده از پهنای باند
  • عملکرد برنامه
  • عملکرد سرور
  • پیکربندی شبکه

عملکرد نرم افزار و سیستم نتورک مانیتورینگ به دسته بندی های مختلف تقسیم می شود که هر یک کار خاصی را انجام می دهند. اما نرم افزار مانیتورینگ شبکه چگونه کار می کند؟

نرم افزار مانیتورینگ شبکه چگونه کار می کند؟

مانیتورینگ شبکه از تکنیک ها و روش های مختلفی استفاده می کند تا عملکرد و دسترسی شبکه را بررسی کند و بیازماید. تکنیک هایی که بیشترین استفاده را برای جمع آوری داده ها برای سیستم مانیتورینگ دارند عبارتند از:

نرم افزار مانیتورینگ شبکه

پینگ

پینگ که از عبارت Packet Internet Groper گرفته شده و تکنیک پایه است که نرم افزار مانیتورینگ شبکه برای تست کردن هاست در شبکه از آن استفاده می کند. سیستم مانیتورینگ سیگنالی را ارسال می کند و داده هایی را ثبت می کند. مثلا این که سیگنال دریافت شد یا نه، چه قدر طول کشید تا هاست سیگنال را دریافت کند و یا آیا سیگنالی در این میان گم شد یا نه. در واقع داده ها از فعال بودن هاست مطمئن می شوند و عملکردش را زیر نظر می گیرند.

SNMP

SNMP که مخفف عبارت Simple Network Management Protocol است، تک تک دستگاه ها را در شبکه از طریق سیستم مانیتورینگ شبکه پایش می کند. این پروتکل دستگاه ها و شبکه های مختلف را در شبکه کامپیوتری نظارت می کند و اطلاعات را جمع آوری و تجهیزات شبکه را از راه دور کنترل می کند. مدیران سازمان می توانند بهتر مشکلات شبکه را شناسایی کنند و عملکرد آن را بهبود ببخشند.

پروتکل Syslog

Syslog سیستم مسیجینگ خودکار است که سیستم های کامپیوتری از آن استفاده می کنند تا زمانی که رویدادی رخ دهد، داده ها را به یک مکان مرکزی برای ذخیره سازی ارسال کنند. زمانی که سیستم با ارور، خرابی ناگهانی و هر مشکل دیگری روبرو شود، تکنسین ها می توانند دستگاه هایی را برای ارسال داده ها و پیام ها پیاده سازی کنند. این پیام ها معمولا حاوی پیام هایی هستند که می توانند برای مدیریت سیستم و سیستم های امنیتی مورد استفاده قرار بگیرند.

اسکریپت ها

اسکریپت قطعه کدی است که داده های پایه را جمع آوری می کند و طوری شبکه را می چینند که یک تسک یا عمل مشخصی در شرایط خاص انجام شود. برای مثال تسک های از پیش تعیین شده نمونه ای از این اسکریپت ها هستند. ریست کردن و بازپیکربندی دسترسی به کامپیوتر از این تسک ها هستند. همچنین اسکریپت برای جمع آوری داده ها برای مانیتورینگ شبکه هم استفاده می شود.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا نرم افزاری پیشرفته برای پایش شبکه و دیتاسنتر است که از این تکنیک ها برای ردیابی هر اختلال و اشکالی در شبکه شخصی سازی شده و این داده ها را به مسئول شبکه ارسال می کند و سعی دارد مشکلات شبکه را در اسرع وقت با کمترین هزینه رفع کند.

بهترین نرم افزار مانیتورینگ شبکه برای آگاهی سریع از رخدادها در شبکه

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا طوری طراحی شده است که با کاربری ساده و قوی برای هر سازمانی چه کوچک و چه بزرگ مناسب است. این نرم افزار از بیش از ۶۰۰ دستگاه از محصولات معتبر دنیا و پروتکل های  SNMP (V1,2,3) و WMI پشتیبانی می کند.

از جمله مزایایی که نرم افزار بینا برای کاربران خود دارد:

  • دارای گواهینامه امنیت از سازمان فنی اطلاعات است و امنیتی سطح بالا دارد.
  • می توان روی چندین سرور بار کاری مانیتورینگ را توزیع کرد.
  • به نرم افزار جانبی مثل ابزار کلاینت نیاز ندارد.
  • دارای مکانیسم پیشرفته برای متراکم سازی لاگ است.
  • در شبکه های بزرگ هم عملکردی سطح بالا دارد.

مزیتی که نرم افزار بینا نسبت به بقیه نرم افزارهای مانیتورینگ شبکه دارد این است که نسخه اندروید هم دارد، بی درنگ اخطار ارسال می کند و دارای دو قابلیت داشبورد مانیتورینگ و دیاگرام است که سازمان می تواند به صورت زنده وضعیت زیرساخت ها، دسترسی پذیری و پهنای باند لینک ها و موارد دیگر را مشاهده کند.

امکانات نرم افزار بینا

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا به صورت پیوسته و ۲۴ ساعته در حال پایش و نظارت بر شبکه ها و سیستم است و در این میان سرویس های مختلفی را پایش می کند که در ادامه به مهم ترین های آن ها اشاره خواهیم کرد.

نرم افزار مانیتورینگ شبکه بینا

– پایش پایگاه داده

نرم افزار بینا استفاده از منابع، سرویس ها، فرآیندها و وضعیت سخت افزارها را به صورت دقیق زیر نظر می گیرد و  در صورت بروز هرگونه خطا و مشکل سریعا آن را برطرف کنند.

– پایش تجهیزات شبکه

نرم افزار بینا وضعیت تجهیزات شبکه را پایش می کند تا مطمئن شود به درستی کار می کنند و اگر مشکلی هست سریعا آن را رفع کند.

– پایش ایمیل سرورها و سرورهای مجازی

این نرم افزار علاوه بر پایش سرورهای مجازی و اطمینان از عملکرد و کارایی آن ها، بر ایمیل سرورها هم نظارت دارد و مطمئن می شود که ایمیل ها ارسال شده اند و توسط کاربر دریافت شده اند.

– مانیتورینگ وب سایت

سازمان باید بداند وب سایتش سرعت لود شدن خوبی دارد یا نه، کاربر به آن دسترسی دارد یا نه و آیا سرعت پاسخگویی ها مناسب است یا نه.

– مانیتورینگ دما و رطوبت

باید همیشه دما و رطوبت اتاق سرور و دیتاسنتر مورد بررسی قرار بگیرد تا در شرایط نامناسب نباشند و اختلالی در عملکرد دستگاه ها به وجود نیاید. نرم افزار بینا بر این مورد نیز نظارت دارد.

– مانیتورینگ لاگ تجهیزات شبکه

برای عملکرد بهتر شبکه و دستگاه ها، نرم افزار بینا حجم بالای پیام های Syslog را نیز پایش و پردازش می کند.

سخن آخر

مانیتورینگ شبکه از کاربردی ترین و به صرفه ترین روش هایی است که سازمان ها می توانند برای ارائه کیفیت بهتر خدمات و رفع مشکلات شبکه از آن بهره بگیرند. نرم افزار کارآمد مانیتورینگ شبکه به این منظور باید به گونه ای طراحی شده باشد که به طور پیوسته سیستم و شبکه را پایش کند و در رفع سریع مشکلات کوشا باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا