نقد و بررسی

بررسی مودم فورجی Alink MR920-PLUS

شاید نام مودم ۴G ای لینک MR920 یا MR920-PLUS به گوش‌تان خورده باشید یا آن را در برخی فروشگاه‌های اینترنتی دیده باشید.

برند Alink متعلق به یک شرکت چینی به نام Shenzen Quantum Electronic است. غالب محصولاتش طراحی و ظاهری مشابه با مودم‌های هواوی دارند.

همین مودم ای لینک MR920 هم کاملا مشابه مودم هواوی B525 است ولی با مشخصاتی پایین‌تر و ضعیف‌تر. یک دفتر این شرکت در شهر دبی است و طبیعی است که شاهد ورود برخی از محصولات آن به بازار ایران باشیم.

مشخصات مودم ای‌لینک MR920

ای‌لینک MR920 یا MR920-PLUS یک مودم ۳G/4G در رده LTE Cat 4 است. حداکثر سرعت دانلود این مودم روی شبکه‌های ۴G LTE به مرز ۱۵۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود آن به مرز ۵۰ مگابیت اسمی می‌رسد.

فرکانس‌های رادیویی که این مودم پشتیبانی می‌کند به شرح زیر هستند:

۴G: FDD-LTE B1/B3/B7/B8/B20/B28
۴G: TDD-LTE B38,B40,B41
۳G: DC-HSPA+/HSPA/UMTS : B1/B8

همه ما با این باندهای رادیویی آشنایی داریم و اپراتورهای موبایل ایران هم روی همین باندهای رادیویی خدمات اینترنت و دیتای خود را ارائه می‌کنند. در باندهای TDD مشخص است که از باند رادیویی ۴۳ پشتیبانی نمی‌کند؛ پس یک مودم برای استفاده از اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت نیست.

همین‌طور، این مودم چون در رده LTE Cat 4 است؛ پس از قابلیت‌های تجمیع فرکانس یا کری اگریکیشن پشتیبانی نمی‌کند و نباید دلخوش باشید که بشود با ترکیب دو فرکانس، سرعت اینترنت را افزایش داد.

نکته مثبت و امیدوارکننده این مودم ۴G معمولی، دو آنتن خارجی LTE است. این آنتن‌ها High Gain هستند و وضعیت آنتن‌دهی و ارتباط با دکل‌های موبایل را بهتر می‌کنند. همین‌طور، دو آنتن داخلی قدرتمند ۸ دسی‌بل وای‌فای روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز دارد.

در وای‌فای، از استاندارد ۸۰۲.۱۱n و فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و حداکثر سرعت تئوری آن ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه است. نکته مفید دیگر در بخش وای‌فای مودم ای لینک MR920، پشتیبانی از استاندارد رمزنگاری WPA2-PSK است تا یک ارتباط بی‌سیم امن برقرار شود.

مودم رومیزی ۴G

کلا، مودم ۴G ای لینک MR920 یک مودم رومیزی است و از باتری بهره نمی‌گیرد؛ بلکه همیشه باید به برق وصل باشد و از آداپتور ۱۲ ولت میکرو USB سود می‌برد. البته، شما می‌توانید با یک شارژر ۵ ولتی دستگاه‌های اندرویدی یا پاوربانک هم مودم را روشن نگه داشت.

درگاه‌های ارتباطی این مودم هم وضعیت خوبی دارد و با فلسفه طراحی مودم رومیزی هم‌خوانی دارد. امکانات ارتباطی شامل یک درگاه ۱۰۰ مگابیتی LAN/WAN، دو درگاه ۱۰۰ مگابیتی LAN و یک سیم‌کارت است.

همین‌طور، به کلید پاور، ریست و WPS مجهز است. در پنل جلویی این مودم شاهد چند چراغ LED کوچک هستیم که شامل پاور، اینترنت، وای‌فای و آنتن LTE هستند.

اگر حدس ما درست باشد و سازنده این مودم شرکت هواوی باشد یا یک نسخه از مودم هواوی B525 برای شرکت ای لینک سفارشی‌سازی شده باشد؛ باید انتظار داشت این مودم کیفیت خوب و نسبتا بالایی داشته باشد.

همراه داشتن دو آنتن خارجی باعث می‌شود، آنتن‌دهی مودم بهتر از مودم‌های فورجی همراه باشد و همین موضوع باعث می‌شود سرعت اینترنت و وای‌فای بیشتر شود تا به نوعی جبران محدودیت سرعت ۱۵۰ مگابیتی باشد.

برای چه کاربرانی مناسب است؟

اما چه کاربرانی باید این مودم رومیزی ۴G را بخرند؟ برای پاسخ‌ باید نگاهی به قیمت آن در فروشگاه‌های مختلف داشته باشیم. روی سایت دیجی‌کالا این مودم با قیمت ۱.۶۰۰.۰۰۰ تومان به فروش می‌رسد ولی در سایت‌های دیگر با قیمت‌های بالاتری تا ۱.۹۰۰.۰۰۰ تومان دیده می‌شود.

در مقایسه این قیمت با دیگر مودم‌های رومیزی ۴G هم رده؛ باید گفت قیمت مناسب‌تر و به‌صرفه‌تری دارد. مثلا، مودم هواوی B315 قیمتی نزدیک به ۳.۳ میلیون تومان دارد. مودم رومیزی تی‌پی‌لینک MR6400 نیز قیمتی ۲.۲ میلیون تومان و مودم دی‌لینک DWR-M921 با قیمت ۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

علاوه بر قیمت مناسب، مشخصات مودم ای لینک MR920 برای کاربران خانگی و به‌ویژه افرادی که می‌خواهند در خانه از اینترنت پرسرعت موبایل استفاده کنند و با لپ‌تاپ یا کامپیوتر به مودم وصل شوند؛ گزینه انتخابی خوبی است.

کافی است مودم ای لینک MR920 را خریداری کرده و یک سیم‌کارت اپراتورهای موبایل ایران را روی آن بیندازید و روشن کنید تا به اینترنت پرسرعت وصل شده و دیگر دردسر خط تلفن و انتظار برای رانژه اینترنت و مشکلات دیگر را نداشته باشید.

همین‌طور، افرادی که در مناطق با پوشش ضعیف شبکه‌های موبایل قرار دارند؛ می‌توانند با خرید این مودم امیدوار باشند از آنتن‌دهی بهتری برخوردار شده و سرعت اینترنت بالاتری نسبت به مودم همراه بدون آنتن تجربه کنند.

لینک خرید مودم Alink MR920 از سایت دیجی‌کالا


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫6 دیدگاه ها

  1. ممنونم از بررسی تون آقای محمدی زاده.
    قبلا در این صفحه دیدگاهی فرستادم که ظاهرا ارسال نشده!
    سوالم این بود که چرا در این مودم با وجود داشتن ۳ درگاه LAN، تنها یک چراغ اعلان LAN وجود داره!
    به تعبیر دیگه اگه از هر ۳ پورت LAN در این مودم استفاده کنیم از کجا باید تشخیص داد که کدوم پورت به درستی عمل میکنه؟!

    1. سلام
      یکی از نقض‌های این مودم می‌تواند همین مشکل باشد.
      این روزها بیشتر شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌ها، چراغ‌های LED را حذف کردند یا بردن پیش خود درگاه در پشت مودم
      چاره‌ای نیست جز اینکه با آزمون و خطا فهمید کدام درگاه روشن و فعال است

  2. سلام من یک عدد از این مودم رو خریداری کردم چرا سایت همراه اول رو باز نمیکنه حتی سیم کارتی هم که استفاده میکنم همراه اول میباشد فقط مشکل من همین میباشد لطفا راهنمایی بفرمایید

    1. سلام
      دوست عزیز فقط در باز کردن سایت همراه اول مشکل دارد یا اینکه کلا سایت‌ها را باز نمی‌کند و به اینترنت وصل نیست؟ اگر سایر وب‌سایت‌ها را باز می‌کند و به اینترنت وصل شده و فقط سایت همراه اول را باز نمی‌کند؛ احتمالا مشکل از مودم و اینترنت نیست و مشکل جای دیگری است. مثلا سایت همراه اول مشکل دارد یا مرورگر وب شما دچار مشکلی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا