نقد و بررسی

نت‌گیر اوربی ۴G LTE: توی خواب هم این مودم نمی‌بینیم!

شاید شما نام برند Orbi را بیشتر برای روترهای مش وای‌فای و پر قدرت نت‌گیر شنیده باشید. من هم تا پیش از دیدن مودم ۴G LTE اوربی، تصور نمی‌کردم نت‌گیر با این برند یک مودم رومیزی عرضه کرده باشد.

چون عموما مودم‌های برند اوربی وارد بازار ایران نمی‌شوند و گران‌قیمت هستند؛ طبیعی است که در میان کاربران ایرانی گمنام و ناشناخته باشند.

طراحی مودم روتر فورجی Orbi 4G LTE که در سایت نت‌گیر Orbi LBR20 نیز گفته می‌شود؛ کاملا مشابه روترهای اوربی این شرکت است: بزرگ، بلند، منحنی، سفید و چاق!

اندازه این مودم ۶.۷ در ۳.۱ در ۸.۹ اینچ با وزن تقریبی ۷۸۰ گرم است.

پس، تا انیجا متوجه شدیم که با یک مودم رومیزی روبرو هستیم و نمی‌توانید آن را درون کیف یا کوله خود بگذارید و دانشگاه ببرید یا هر روز با خود حمل کنید. طراحی چندان زیبایی هم ندارد و اگر می‌شد و از نظر فنی درست بود؛ باید پیشنهاد می‌دادیم تا آن را در جایی از خانه پنهان کنید.

بزرگ‌ترین مزیت مودم‌های ۴G رومیزی، قدرت گیرندگی آنتن و وای‌فای بالا آن‌ها در کنار درگاه‌های شبکه و امکان نصب آنتن‌های خارجی است. مودم ۴G اوربی نت‌گیر هم همه این مشخصات و ویژگی‌های مثبت و پیروز را دارد.

درگاه‌ها و کلیدها در پشت دستگاه چینش شدند و چراغ‌های LED نشان‌دهنده وضعیت مودم و وای‌فای و آنتن‌ها در پنل رویی و بالایی مودم قرار دارند.

نت‌گیر می‌گوید این مودم به تنهایی می‌تواند مساحتی در حدود ۱۸۵ مترمربع را زیر پوشش وای‌فای خود ببرد. یعنی علاوه بر اینکه یک مودم فورجی خوب و سریع است؛ یک روتر بسیار قوی با پوشش وای‌فای زیاد است و نیازی ندارید روی آن روتر دو بانده یا هر روتر پرقدرت دیگری نصب کنید.

مشخصات ۴G مودم اوربی

ابتدا به سراغ مشخصات مودم و اینترنت موبایل این محصول برویم. گفتیم یک مودم ۴G LTE است؛ مودمی در رده LTE Cat 18 با حداکثر سرعت دانلود اسمی ۱.۲ گیگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود اسمی ۲۱۱‍ مگابی بر ثانیه.

خوب، پس با یک مودم گیگابیتی LTE روبرو هستیم. از باندهای FDD فورجی B2,4,5,7,12,13,14,17,25,26,29,30,66,71 پشتیبانی می‌کند. در TDD فقط از باند رادیویی B41 پشتیبانی کرده و در ۳G هم باندهای ۱ و ۴ و ۵ را دارند. باز اینجا یک نکته مهم هست: مودم TD-LTE نیست.

در پنل پشتی دو سوکت آنتن SMA می‌بینیم تا اگر بخواهید قدرت گیرندگی مودم را بیشتر کنید؛ دو آنتن خارجی فورجی خریداری و روی آن سوار کنید. هیچ آنتنی با مودم نیست و خود مشتری باید آنتن خریداری کند.

مشخصات وای‌فای مودم اوربی

اما جذاب‌تر از مشخصات مودم، مشخصات وای‌فای اوربی LBR20 است. وقتی نام AC2200 را ببریم؛ احتمالا بسیاری از کاربران متوجه می‌شوند چه مشخصات وای‌فای دارد. AC2200 یعنی وای‌فای دو بانده نسل پنجم یا ۸۰۲.۱۱ac با حداکثر سرعت ۲.۲ گیگابیت بر ثانیه. در اینجا باید گفت مودم اوربی سه بانده است و از دو باند ۵ گیگاهرتز سود می‌برد که باند سوم برای اتصال مودم به یک روتر مش وای‌فای اوربی نت‌گیر است.

روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۴۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۸۶۶ مگابیت بر ثانیه. در وای‌فای از فناوری MU-MIMO و Beamforming سود برده و به یک پردازنده چهار هسته‌ای پرقدرت برای استریم همزمان چندین لینک مجهز است.

درگاه‌های ارتباطی اوربی LBR20 شامل دو درگاه RJ45 گیگابیت اترنت است که یکی برای LAN و دیگری برای WAN است. یک شیار سیم‌کارت و یک کلید ریست به همراه کلید Sync برای همگام‌سازی مودم و روتر مش وای‌فای نیز در پنل پشتی مشاهده می‌شود.

نصب و راه‌اندازی روترها و مودم‌های اوربی بسیار ساده است. چون نت‌گیر برای همه آن‌ها یک نرم‌افزار موبایل اندروید و iOS داده است. اپلیکیشن را به راحتی از روی کیو آر کد زیر دستگاه نصب کرده و شروع به پیکربندی مودم می‌کنید. پس از چند دقیقه، اینترنت پرسرعت روی وای‌فای دو بانده آماده استفاده شما است.

در اپلیکیشن موبایل اوربی، بسیاری از تنظیمات و ابزارهای پیشرفته مانند کنترل والدین، تعریف شبکه میهمان، همگام‌سازی چندین روتر مش وای‌فای با مودم، تنظیمات رمزعبور هر دو شبکه بی‌سیم و مواردی دیگر در دسترس هستند.

حرف آخر

اگر در کشوری بودیم که روترهای وای‌فای ۶ یا مودم‌های ۵G وارد بازار شدند؛ شاید اوربی LBR20 چنگی به دل نمی‌زد و یک مودم قدیمی با قیمت بسیار بالای ۳۵۰ یورو بود ولی اکنون در ایران هستیم و همه مشخصات این مودم ۴G LTE نه فراتصور بلکه ایده‌آل است.

اینترنت با سرعت دانلود بیش از یک گیگابیت به همراه وای‌فای سه بانده با سرعت ۲.۲ گیگابیت و درگاه شبکه گیگابیتی و دو سوکت آنتن خارجی SMA همه آن چیزی است که یک کاربر اینترنت همراه در ایران دوست دارد.

بعید است این مودم وارد بازار ایران بشود و هیچ دلیل منطقی هم برای ورود آن نیست. صرفا دوست داشتم این مودم را معرفی کنم تا بدانید نت‌گیر علاوه بر مودم‌های همراهی مانند M1 و M5، مودم‌های رومیزی با برند اوربی هم دارد که بسیار با کیفیت هستند و البته بسیار گران‌قیمت!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا