نقد و بررسی

کسب شغل پردرآمد با آموزش شبکه و امنیت – منابع یادگیری

برای مهندسی شبکه و امنیت چه دوره‌هایی را آموزش ببینیم؟

اگر دنبال یک شغل پردرآمد در دهه پیش‌رو هستید و می‌خواهید تا یک چندین سال کارتان را تضمین کنید؛ از امروز تصمیم بگیرید یک مهندس شبکه یا مهندس امنیت شوید و آموزش‌های مقدماتی و تخصصی فرادرس را بگذرانید.

در سال‌های اخیر، همیشه مهندسان شبکه و امنیت در صدر بهترین مشاغل دنیا بودند و دریافتی‌های آن‌ها در همه کشورها جزور پرآمدرترین کارها محسوب شده است.

همه سازمان‌ها، کسب‌وکار، شرکت‌های تجاری بزرگ و متوسط، حتی شرکت‌های کوچک چند نفره به متخصصان شبکه و امنیت نیاز دارند. همه دستگاه‌ها و کامپیوترها باید به اینترنت وصل شوند؛ تبادل اطلاعات داشته باشید و امنیت این اطلاعات تضمین شود.

در بازار کار ایران، خاورمیانه و حتی کشورهای اروپایی و امریکایی، به شدت تشنه نیروهای متخصص و دارای مهارت در زمینه‌های مختلف شبکه و امنیت هستند.

شما با طی کردن چند دوره آموزشی شبکه یا امنیت می‌توانید کم‌کم وارد این بازار شوید و گام به گام تجربه‌اندازی کرده و پیش بروید تا یک متخصص و مهندس کامل شبکه، اینترنت و امنیت در یک رشته تخصصی شوید و بعد سالیانه بالای ۱۰۰ هزار دلار درآمد داشته باشید.

یک تکنسین شبکه و امنیت در ایران به طور متوسط ۷ میلیون تومان درآمد دارد ولی اگر شما بتوانید با آموزش‌هایی که می‌بینید؛ مهارت‌های خود را افزایش دهید و یک خبر شبکه و امنیت شوید؛ درآمد شما بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان و حتی بیشتر خواهد شد.

در گذشته، تنها روش آموزش مهارت‌های جدید و طی کردن دوره‌های تخصصی هر رشته، حضور در مراکز دانشگاهی و آموزشی بود ولی این روزها به لطف صدها ساعت فیلم آموزش شبکه و امنیت، می‌توانید در خانه، محل کار و اوقات فراغت خود و بدون اینکه روال زندگی عادی روزانه متوقف شود؛ دوره‌های تخصصی آموزشی را طی کرده و به تدریج از یک تازه‌کار به تکنسین و بعد کارشناس و متخصص آن رشته تبدیل شوید.

حالا بیایید ابتدا نگاهی به کارهایی که باید یک متخصص شبکه و امنیت انجام دهد؛ انداخته و بعد سراغ دوره‌های آموزشی که باید فرا بگیرند برویم:

یک متخصص شبکه چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

یک متخصص شبکه باید بر مفاهیم و اصول شبکه‌های کامپیوتری تسلط داشته باشد و آن‌ها را خوب یاد بگیرد. بتواند یک شبکه کامپیوتری را تحلیل کرده، خطایابی و عیب‌یابی کند؛ یک شبکه را راه‌اندازی کرده و برای مصارف خاص، سفارشی‌سازی کند. مدیریت شبکه و کامپیوترهای متصل به شبکه، مدیریت و پیکربندی سرورها، سوئیچ‌ها، روترها و تجهیزات دیگری که به شبکه و اینترنت وصل هستند از دیگر وظایف یک مهندس شبکه است.

یک تکنسین شبکه بیشتر درگیر کارهای اپراتوری شبکه است؛ مثلا کابل‌کشی و اتصال کامپیوترها به شبکه و تخصیص آدرس IP به آن‌ها و نصب نرم‌افزارهای شبکه روی هر دستگاه و پیکربندی‌های ساده تجهیزات شبکه یا رفع خرابی‌ها و عیب‌هایی که گزارش شده است.

اما یک مهندس و متخصص شبکه باید بتواند یک شبکه را از صفر طراحی کرده، روی آن مدیریت و نظارت داشته و به بررسی و تحلیل و آنالیز کامل شبکه بپردازد. گزارش مشکلات شبکه را دریافت کرده و دستورالعمل‌های مورد نیاز اپراتورها و تکنسین‌ها را نوشته و روی عملکرد آن‌ها نظارت داشته باشد.

شما وقتی در مسیر آموزش‌ شبکه‌های کامپیوتری قرار می‌گیرید؛ می‌توانید تکنسین، سرپرست، مهندس، تحلیل‌گر، معمار و متخصص شبکه شوید.

یک متخصص امنیت شبکه و اطلاعات چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

بیشترین درخواست‌های استخدام و جذب نیرو در بازارهای جهانی و حتی ایران برای مهندسان و متخصصان امنیت شبکه است.

یک متخصص امنیت باید با مفاهیم فناوری اطلاعات، شبکه‌های کامپیوتری، امنیت اطلاعات و هک و نفوذ آشنایی داشته باشد و بتواند از دانش و مهارت‌های خود برای محافظت از کامپیوترها، اطلاعات و سیستم‌های شرکت‌ها و سازمان‌ها سود ببرد.

شرکت‌ها از یک متخصص امنیت انتظار دارند با فایروال‌ها و روش‌های کشف آسیب‌پذیری‌های شبکه و سیستم‌ها و بعد رفع باگ‌های امنیتی آشنایی کامل داشته باشد. مقابله با حملات سایبری، مقابله با هرزنامه‌ها، اجرا و پیاده‌سازی تست‌های نفوذ و بعد کنترل و نظارت بر شبکه، رصد بسته‌های ورودی و خروجی اینترنت، کار با انواع نرم‌افزارهای امنیتی و دفع حملات از دیگر وظایف و مهارت‌های یک مهندس امنیت شبکه و اطلاعات است.

امنیت شبکه یک رشته میان‌رشته‌ای است و ترکیبی از مهندسی کامپیوتر، مهندسی شبکه، مهندسی فناوری اطلاعات و حتی ترفندهای مهندسی اجتماعی است. لذا، افرادی که دوست دارند وارد حوزه امنیت اطلاعات و شبکه شوند؛ باید باهوش، خلاق، مبتکر، دارای پشتکار و صبر و حوصله بالایی باشند از روحیه تهاجمی برخوردار باشند.

طبیعی است که شما یک شبه تبدیل به یک متخصص امنیت شبکه نمی‌شوید. باید سال‌های طولانی در کنار آموزش‌های مختلف از جمله آموزش انواع روش‌های هک، تجربه‌اندوزی کرده و در شرکت‌ها و مکان‌های مختلف کار کنید تا تبدیل به یک خبره امنیت شوید. آن‌گاه، می‌توانید از یک درآمد عالی و تضمین شغلی برای سال‌های متوالی برخوردار باشید.

شرکت‌ها به متخصصان امنیت شبکه نیاز دارند و حاضراند برای استخدام پول زیادی بپردازند؛ چون ضامن امنیت اطلاعات و حریم خصوصی مشتریان آن‌ها است.

چه دوره‌های آموزشی را طی کنیم؟

برای اینکه یک متخصص شبکه و امنیت شوید؛ دو مسیر پیش‌رو دارید:

۱- ابتدا وارد دانشگاه شده و لیسانس یا مهندسی کامپیوتر یا مهندسی در رشته‌های فناوری را گرفته و بعد سراغ آموزش دوره‌های شبکه و امنیت بروید.

۲- در روش دوم، شما نیازی به گذراندن یک دوره دانشگاهی ندارید و از هر سن و زمانی که احساس کردید به حوزه شبکه و امنیت کامپیوتری علاقه‌مند هستید؛ وارد دوره‌های آموزشی شده و مهارت‌ها و دانش خود را تگمیل کنید.

یک متخصص شبکه باید ابتدا از دوره‌های پایه‌ای مانند +Network و +A آغاز کند و بعد سراغ دوره‌های تخصصی آموزش سیسکو CCNA یا CCNP یا دوره‌های MCSA و MCSE مایکروسافت برود. همین‌طور، می‌تواند دوره‌های MTCNA و MTCRE شرکت مایکروتیک را بگذراند. این تازه شروع کار است و پس از این دوره‌ها باز می‌تواند دوره‌های تخصصی‌تری مانند CCIE یا دوره‌های شبکه‌های بی‌سیم، مرکزداده، معماری ارشد شبکه و غیره را بگذراند.

یک متخصص امنیت شبکه ضمن اینکه بهتر است دوره‌های +Network و +A را گذرانده باشد تا کاملا از نظر مفاهیم مسلط باشد؛ اولین دوره تخصصی او +Security است. دوره‌های تخصصی بعدی که باید طی شود؛ دوره CEH مقدماتی و پیشرفته، دوره‌های CISSP و CCNA سیسکو در کنار دوره‌های آموزش هک، تست و نفوذ شبکه، آموزش کار با انواع نرم‌افزارهای کریو کنترل، اسنورت و مشابه این‌ها است.

کجا آموزش‌های شبکه و امنیت را یاد بگیریم؟

برای یادگیری دوره‌های شبکه و امنیت دو انتخاب دارید:

۱- در یک مرکز دانشگاهی یا موسسات آموزش آزاد ثبت‌نام کرده و حضوری دوره‌های شبکه و امنیت را طی کنید.

این روش به‌ویژه در این روزها که درگیر پاندمی ویروس کرونا هستیم؛ تقریبا با استقبال کم دانشجویان روبرو می‌شود؛ چون هم هزینه‌های بالاتری دارد و هم اینکه باید برای هر کلاس، از یک سر شهر به سر دیگر شهر بروید و با ترافیک، هزینه‌های بالای تردد، تلف شدن وقت و خستگی زیاد دست و پنجه نرم کنید.

عیب بزرگ دیگر آموزش‌های حضوری، طولانی شدن آموزش و محدود شدن به روزها و ساعت‌های خاصی است.

۲- روش دیگری که این روزها بسیار پرطرفدار و پراستقبال است؛ بهره‌گیری از سایت‌ها و مجموعه‌های آموزش آنلاین مانند سایت فرادرس است.

در این سایت‌ها صدها ساعت فیلم آموزشی در حوزه و رشته مورد نیاز شما ارائه شده که می‌توانید آن‌ها را در اوقات فراغت و بیکاری روزانه خود، مشاهده کنید؛ بدون اینکه هزینه زیادی برای ثبت‌نام حضوری، ترافیک و مسایل دیگر بپردازید.

خیلی راحت می‌توانید در خانه نشسته و هر شب یک جلسه دوره آموزشی خود را به صورت ویدئویی مشاهده کرده و در صورت نیاز چندین بار این ویدیوهای آموزشی را مرور کنید تا در یک بازه زمانی کوتاه، کارایی و بازدهی چندین برابر شرکت در یک کلاس حضوری داشته باشید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا