نقد و بررسی

چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم؟ – نکاتی که قبل از شروع python باید بدانید

با این همه منابع آموزشی در وب، برای یادگیری پایتون از کجا شروع کنیم

این روزها وارد هر گروه و کانال برنامه‌نویسی یا شغلی و فناوری می‌شویم؛ زبان برنامه‌نویسی پایتون (Python) به چشم می‌خورد. از هر کارشناس و متخصص فناوری سوال می‌کنیم که چه مهارتی یاد بگیریم که در آینده مفید باشد و غالب کسب‌وکارها نیازمند آن هستند؛ توصیه می‌کنند «پایتون» بیاموزیم.

در میان کتب برنامه‌نویسی، بیشترین کتاب‌های منتشر شده جدید درباره زبان پایتون هستند و هر تازه‌واردی که می‌خواهد برنامه‌نویسی یاد بگیرد؛ خبره‌های نرم‌افزار به سوی زبان پایتون هدایتش می‌کنند.

آموزش‌های پایتون یکی از سرفصل‌های اصلی مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی مراجع معروف آموزشی مانند «فرادرس» است و دیگر در سال ۲۰۲۱ نمی‌توان آن را یک زبان برنامه‌نویسی ساده یا نوظهور و کمتر شناخته شده دانست.

اما واقعا چرا به یک‌باره زبان برنامه‌نویسی پایتون تا این حد محبوب و پرطرفدار و همه‌گیر شده است و حتی متخصصانی در حوزه‌های به ظاهر نامرتبط مانند مهندسی شبکه، امنیت اطلاعات، مهندسی مرکزداده، علم داده و هوش مصنوعی به آن گرایش پیدا کردند و آینده را در مهارت برنامه‌نویسی پایتون می‌بینند.

مهم‌تر اینکه اگر امروز تصمیم گرفتیم سراغ زبان برنامه‌نویسی پایتون برویم؛ با این همه منبع آموزشی و کتاب و ویدئو، از کجا باید شروع کنیم و چگونه یک برنامه‌نویس پایتون شویم؟ با ما همراه باشید تا بگوییم چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم؟

قدرت زبان برنامه نویسی پایتون در چیست؟

چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالا، متن باز، همه‌منظوره، چندپلتفرمی و چندپارادایمی است. پایتون نحو (Syntax) بسیار ساده‌ای دارد؛ کدهای آن به زبان انگلیسی نزدیک و خواندن و تفسیرشان ساده است؛ برای کارهای روزانه مناسب است و با سرعت بالایی می‌توان آن را برای کاربردهای مختلف توسعه و سفارشی‌سازی کرد.

تا سال ۲۰۱۶، زبان برنامه‌نویسی پایتون چندان شناخته شده نبود و بیشتر برنامه‌نویس‌ها از زبان جاوااسکریپت و دیگر زبان‌های اسکریپت‌نویسی برای کارهای روزانه خود استفاده می‌کردند اما در همین ایام، پایتون به سرعت در دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و برنامه‌نویسی رشد کرده و جایگزین جاوا اسکریپت شد.

یادگیری این زبان برای مبتدیان بسیار ساده است و با ابزارهای قدرتمندی که دارد، به شما کمک می‌کند سریع‌تر تبدیل به یک برنامه‌نویس فوق‌العاده‌ای شوید. اگر یک برنامه‌نویس حرفه‌ای و باتجربه باشید؛ باز هم پایتون می‌تواند شما را به ابزارهای جدید و قدرتمندی مجهز کند که هر برنامه‌نویسی آرزو دارد. برنامه‌نویسان خبره خوب می‌دانند که دستیابی به یک زبان همه‌منظوره و چندپلتفرمی قدرتمند چقدر باارزش است و هرگز به پایتون پشت نمی‌کنند.

شما پس از گذراندن چند آموزش پایتون قادر خواهید بود به سادگی یک برنامه وب بسازید؛ فرآیندها را خودکارسازی کنید و محصولات هیجان‌انگیز و مفیدتر کاربردی برای محیط اطراف خودتان بسازید. مثلا، می‌توانید با پایتون برای کامپیوترهای رزبری‌پای، آردوینو و انواع ربات‌ها برنامه تولید کنید.

فدرت پایتون در جامعه بزرگ و گسترده برنامه‌نویسان منبع باز، کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های زیاد و مشابه جاوا و ماژول‌های زیاد موجود برای انجام هر کاری است.

هرچقدر در پایتون بیشتر یاد بگیرید و سراغ آموزش شی‌گیرایی در پایتون یا آموزش کار با پایگاه داده‌ها در پایتون بروید؛ تازه با قدرت واقعی این زبان برنامه‌نویسی آشنا خواهید شد.

وقتی به فهرست شرکت‌های بزرگ فناوری و اپلیکیشن‌های معروف دنیای مبتنی بر پایتون مانند اینستاگرام، گوگل، اسپاتیفای، دراپ‌باکس، پینترست و غیره نگاهی می‌اندازیم؛ دیگر هیچ شک و شبهه‌ای نخواهیم داشت که این روزها، پایتون حرف اول دنیای برنامه‌نویسی است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بگوییم چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم؟

چرا زبان برنامه نویسی پایتون برای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مناسب است؟

چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم

یکی از بزرگ‌ترین مزایا یا کاربردهای زبان برنامه‌نویسی پایتون در علم داده، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی است. در سال ۲۰۲۱ هستیم و این موارد برای یک برنامه‌نویس مبتدی باید اهمیت بالایی داشته باشند؛ چون تقریبا آینده بدون هیچ شکی متعلق به هوش مصنوعی و خودکارسازی کارها است.

زبان پایتون از کتابخانه‌های بسیار قدرتمندی برای علم داده، یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی سود می‌برد. کتابخانه‌های  Pandas ،PyBrain ،NumPy و PyMySQL باعث شدند که پایتون از هر زبان برنامه‌نویسی دیگری حتی زبان R برای یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی بهتر باشد.

با استفاده از کتابخانه‌های Django و Flask می‌توانید به سادگی برنامه‌های تحت وب خود را توسعه دهید و کارهایی که شاید در زبان PHP ساعت‌ها وقت شما را می‌گرفت؛ در پایتون ظرف چند دقیقه انجام می‌شوند.

خودکارسازی فرآیندها و رفتن به سوی اتوماسیون، یکی از بزرگ‌ترین روندهای ده اخیر است. در بسیاری از صنایع، کسب‌وکارها و حوزه‌ها شاهد افزایش تمایل به خودکارسازی وظایف داریم و تنها زبان برنامه‌نویسی کاملی که می‌تواند در این زمینه کمک کند؛ زبان برنامه‌نویسی پایتون است.

با پایتون در ۵ دقیقه می‌توانید با به‌کارگیری ماژول‌های آماده و از پیش برنامه‌نویسی شده؛ هر وظیفه‌ای را خودکارسازی کنید. مهندسان شبکه عاشق زبان برنامه‌نویسی پایتون هستند چون بسیاری از کارهای روزانه آن‌ها مانند نظارت بر شبکه، نظارت بر دستگاه‌های ذخیره‌سازی شبکه، مانیتورینگ شبکه، گزارش‌گیری از مراکزداده و سرورها و ده‌ها کار دیگر را با پایتون خودکارسازی می‌کنند.

دوره‌ای مانند سیسکو Cisco DevNet به طور کامل روی خودکارسازی یا automation شبکه تمرکز دارد و در آن زبان برنامه‌نویسی شی‌گرا و اسکریپت‌ پایتون به متخصصان شبکه آموزش داده می‌شود. شرکت سیسکو، آموزش زبان پایتون را به عنوان اولین زبان برنامه‌نویسی به تمام متخصصان دوره‌های DevNet به شدت توصیه می‌کند.

کتابخانه Netmiko پایتون سازگاری بسیار گسترده‌ای با انواع تجهیزات شبکه و مرکزداده برندهای معروفی مانند سیسکو، جونیپر، دل، اچ‌پی، پالو آلتو و غیره دارد. کتابخانه Requests بهترین تعامل را با RESTful API برقرار می‌کند که در بسیاری از پلتفرم‌های نرم‌افزاری شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد و باعث می‌شود متخصصان شبکه به طور گسترده بتوانند از پایتون برای مانیتور و گزارش‌گیری تجهیزات زیرساختی شبکه خود استفاده کنند.

یکی از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی برای ربات‌ها و رباتیک در کنار سی پلاس پلاس، باز هم زبان پایتون است. به دلیل سادگی پایتون، در مدارس و موسسات آموزشی ساخت و توسعه ربات‌ها، از پایتون برای آموزش کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود تا بتوانند به سادگی و با زبانی مشابه زبان محاوره انگلیسی، ربات‌ها را برنامه‌نویسی کنند.

اگر علاقه‌مند به آموزش هوش مصنوعی هستید؛ زبان پایتون می‌تواند دروازه بزرگی برای ورود شما به دنیای پر رمز و راز AI باشد. فراموش نکنید که مهم است چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم؟ تا به هدف‌مان برسیم و در هر شاخه‌ای که هستیم؛ مهارت برنامه نویسی پایتون برایمان مفید باشد.

برنامه نویس های پایتون چه آینده شغلی دارند؟

چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم

آیا دوست دارید مهارت فرا بگیرید که در قرن سه هزار و دهه ۲۰۲۰ هیچ شرکتی نتواند به استخدام شما جواب منفی بدهد؟ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و متخصصان، تنها برنامه‌نویسان پایتون هستند که در هر کسب‌وکار و صنعت و حوزه‌ای بازار کار بسیار خوب و رو به رشد داشته و از درآمد بالایی هم برخوردار هستند.

یک برنامه‌نویس پایتون براساس تجربه، مهارت‌هایی که یاد گرفته و آشنایی با انواع پلتفرم‌های کتابخانه‌ای پایتون می‌تواند سالی ۷۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلار درآمد داشته باشد. متوسط حقوق یک توسعه‌دهنده پایتون در کشوری مانند ایالات متحده چیزی در حدود ۱۱۷ دلار است.

با یک جست‌وجوی ساده در ابزار گوگل ترندز می‌توان فهمید که مهندسان پایتون بالاترین دستمزد و محبوبیت را در سال ۲۰۲۰ داشتند. شاخص TIOBE در نوامبر ۲۰۲۰، نشان می‌دهد زبان برنامه‌نویسی پایتون، پس از زبان C دومین زبان محبوب دنیا بود که نشان از استقبال گسترده برنامه‌نویسان و جویندگان کار به آن دارد. شاخص TIOBE محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی را براساس تعداد بازدیدهای آن‌ها از موتورهای جست‌وجو رتبه‌بندی می‌کند.

نظرسنجی Stack Overflow Developer Survey در سال ۲۰۱۹ نیز نشان می‌دهد پایتون با ۲۵.۷ درصد، سریع‌ترین رشد در جهان را میان زبان‌های برنامه‌نویسی دارد.

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید؛ زبان پایتون می‌تواند با دیگر علوم و مهارت‌ها ترکیب و تبدیل به یک دانش میان رشته‌ای شود. صرفا شما نباید یک برنامه‌نویس پایتون باشید تا به استخدام شرکت‌ها دربیایید یا حقوق بالایی دریافت کنید.

شما می‌توانید یک مهندس ارشد نرم‌افزار، یک مهندس یادگیری ماشینی، یک مهندس شبکه یا مهندس تضمین کیفیت باشید ولی به زبان پایتون نیاز داشته باشید و آن را آموزش ببینید تا جایگاه شغلی مهم‌تری داشته و حقوق خود را افزایش دهید. در تمام این مشاغل، اگر زبان پایتون بلد باشید؛ حقوقی بالای ۸۰ هزار دلار کسب می‌کنید.

برای افرادی که برنامه مهاجرت دارند؛ نقش یادگیری پایتون بسیار پررنگ می‌شود. چون، همان‌طور که در بالا اشاره شد؛ در بسیاری از کشورها مانند ایالات متحده، کانادا، استرالیا، کشورهای اروپایی و حتی آسیایی، بازار کار برنامه‌نویسان و خبره‌های پایتون داغ است.

در این کشورها، به شدت نیروی کار متخصص آشنا به پایتون کم است و در نتیجه افرادی که دارای مهارت‌های برنامه‌نویسی با این زبان باشند؛ سریعا جذب بازار کار شده و می‌توانند از همان ابتدا، حقوق و درآمد بالایی را تجربه کنند.

کمتر مهارت و زبان برنامه‌نویسی را می‌توان سراغ گرفت که هم در ایران و هم سراسر جهان یک بازار کار خوب با درآمد بالا و رو به رشد داشته باشد. هرگز از سرمایه‌گذاری روی آموزش پایتون برای آینده پیشیمان نخواهید شد و اگر در هر مرحله از زندگی، برنامه‌های شما تغییر کند؛ باز هم پایتون به کارتان می‌آید.

تا اینجا، شاید جواب این سوال را گرفته باشید که چرا زبان پایتون این قدر مهم است ولی هنوز سوال اساسی باقی مانده و اینکه چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم؟

برای آموزش پایتون از کجا شروع کنیم؟

چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم

خوب، تا اینجا به اهمیت و مزایای بزرگ پایتون برای مبتدیان، بازار کار و آینده شغلی پی بردیم. حالا می‌خواهیم پایتون یاد بگیریم ولی مهم است از کجا شروع کنیم؟

با یک جست‌وجوی ساده در اینترنت می‌توان به ده‌ها مقاله، کتاب فارسی و انگلیسی، وب‌سایت، فیلم آموزشی و منابع دیگر برای یادگیری پایتون رسید که خود گویای محبوبیت و اهمیت این زبان برنامه‌نویسی هستند اما آیا همه این منابع آموزشی مفید بوده و شما را به هدف نزدیک می‌کنند؟ می‌توانند پاسخی به پرسش « چطور برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم» باشند؟

بسیاری از این منابع، برای آموزش مقدماتی پایتون بوده و شما را نیمه راه رها خواهند کرد و نمی‌دانید در ادامه باید سراغ کدام منابع معتبر بروید.

با مشاهده فیلم‌های جامع آموزشی «فرادرس» می‌توانید از صفر تا صد انواع زبان‌های برنامه نویسی از جمله پایتون را با منابع و اساتید معتبر و دانشگاهی یاد بگیرید.

آموزش مقدماتی پایتون، آموزش‌های همراه با مثال‌های عملی، آموزش برنامه‌نویسی شی‌گرا در پایتون، کار با کتابخانه‌های NumPy و Matplotlib، آشنایی با فریم‌ورک کیوی (Kivy)، ساخت ربات تلگرام با پایتون، آموزش جنگو (Django)، رابط‌های گرافیکی در پایتون و ده‌ها آموزش ویدیویی دیگر در این وب‌سایت یافت می‌شوند.

از ساده‌ترین آموزش‌ها مانند آشنایی با دستورات و انواع داده و متغیر در پایتون تا پیشرفته‌ترین مباحث تکرارگراها، مولدها، بستار، دکوراتور، RegEx و برنامه‌نویسی‌های شی‌گرا و ماژول‌گرا در این وب‌سایت در دسترس دانشجویان و کارآموزان قرار دارند.

مزیت آموزش‌های «فرادرس» این است که شما را از مراجعه به منابع آموزشی دیگر و پراکندگی در آموزش نجات می‌دهد و از سردرگمی خلاص خواهید شد.

فراموش نکنید که پایتون یک دریای بی‌کرانه و بی‌انتها است و با گذراندن چند دوره آموزشی یا چند ماه، کار به سرانجام نمی‌رسد. شاید چند سال طول بکشد تا یک برنامه‌نویسی حرفه‌ای پایتون شوید و نباید پس از مقطعی این ابزار از نان شب واجب را رها کنید.

شما می‌توانید با یک سال یا ۱.۵ سال آموزش پایتون، جذب بازار کار شوید ولی فناوری همین‌طور در حال پیشرفت است و شما باید گام به گام با آن همراه باشید و دانش و مهارت‌های خود را اضافه کنید تا در صدر بهترین مشاغل آی‌تی بمانید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا