نقد و بررسی

بررسی مچ‌بند هوشمند آنر بند ۶: یک شبه ساعت هوشمند دوست‌داشتنی

همان مچ‌بند هوشمند هواوی بند ۶ ولی با قیمت کمتر و رقیب شیائومی می بند ۶

مدت‌ها بود می‌خواستم یک مچ‌بند هوشمند برای خودم بخرم. ساعت سنتی و قدیمی‌ام باتری‌اش تمام شده بود و همین شد بهانه‌ای که سراغ مثلا ساعت‌های هوشمند و مچ‌بندها بروم. اصلا هم برنامه نداشتم زیاد هزینه کنم و می‌خواستم با حدود یک میلیون تومان چیزی به درد به‌خور بخرم و به دستم ببندم.

اهل ورزش و تمرین و ورک‌اوت سنگین هم نیستم و ته‌اش روزی نیم ساعت پیاده‌روی کنم یا اگر حالش باشد و هوای خوزستان هم اجازه بدهد؛ کمی بدوم. به همین دلیل، اصلا قابلیت‌های ورزشی و ورک‌اوت مچ‌بند برایم مهم نبودند ولی در عوض دوست داشتم ببینم چه کسی با گوشی‌ام تماس گرفته یا جدیدترین پیامکی که دینگ صدایش را شنیدم؛ چیست!

این نکته را هم بگویم که اصلا از فرم فکتور مچ‌بندهای باریک خوشم نمی‌آمد و دوست داشتم چیزی به مچ دستم ببندم که صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و شکلی مربعی یا مستطیلی داشته باشد. به طور مشخص، از ظاهر مچ‌بند شیائومی می بند ۶ اصلا خوشم نمی‌آمد؛ اگرچه همه سایت‌های می‌گفتند که نسخه گلوبال است و بهتر از آنر بند ۶ کار می‌کند.

در نهایت میان دو مچ‌بند هوشمند آنر بند ۶ و هواوی بند ۶ باید یکی را انتخاب می‌کردم. هرچه بیشتر بررسی کردیم؛ دیدم آنر بند ۶ همان هواوی بند ۶ است ولی ارزان‌تر. پس، آنر بند ۶ را با قیمت حدود یک میلیون تومان خریدم و اکنون یک ماهی می‌شود شبانه‌روز به دستم بستم و این هم خلاصه تجربه کاربری یک‌ماهه‌ام با این مچ‌بند هوشمند:

طراحی و ظاهر: بزرگ و شیک مانند ساعت‌های هوشمند

تصور از مچ‌بندها خیلی بزرگ‌تر و گسترده‌تر بود. وقتی جعبه آنر بند ۶ به دستم رسید و بازش کردم؛ حسی داشتم انگار به یک بچه ساعت مچی پلاستیکی هدیه دادند.

درون جعبه که هیچ چیزی نبود جز خود مچ‌بند و کابل شارژ مغناطیسی! روی جعبه هم کلی حروف چینی نوشته شده بود و اصلا معلوم نبود چی نوشته شده است. درون جعبه چندین دفترچه راهنمای انگلیسی و عربی و چینی و غیره هم بود ولی چه کسی حوصله دارد این‌ها را بخواند؟

وقتی آنر بند ۶ را به دستم بستم؛ اولین چیزی که متنفر شدم و تا الان هم هنوز برایم حل نشده است؛ بند سگکی آن است که به سختی بسته و باز می‌شود و مرا یاد ساعت‌های دوران کودکی می‌اندازد. اصولا من زیاد ساعت را باز و بسته می‌کنم و از دستم درمی‌آوردم و دوباره دستم می‌کنم. مثلا دوست ندارم ساعت را با خود به دستشویی ببرم! حالا تصور کنید روزی ده بار و شاید هم بیشتر باید این ساعت با بند سگکی را باز و بسته کنم. البته، تحقیق کردم دیدم مچ‌بندها و ساعت‌های هوشمند همین محدود قیمتی همگی چنین بندی دارند و چاره‌ای نیست.

ظاهرا ساعت شیک است و دقیقا آن چیزی که دوست داشتم. صفحه‌نمایش مستطیل شکل و بزرگ است و اندازه نسبتا خوبی دارد. روی دست قشنگ می‌نشیند و شما واقعا احساس می‌کنید یک ساعت هوشمند دارید. کیفیت رنگ و رابط کاربری صفحه‌نمایش هم خوب است. اندازه صفحه‌نمایش لمسی آن ۱.۴۷ اینچ و آمولد است و رزولوشن ۳۶۸ در ۱۹۴ پیکسل با تراکم پیکسلی ۲۸۳ پیکسل بر اینچ دارد.

جنس ساعت زیاد مطمئن نیست؛ همیشه این استرس را دارم بخورد به در و دیواری و بکشند یا بند ساعت پاره شود. راستی، اگر بند ساعت خراب شود؛ در ایران جایی هست که بند را عوض کنیم یا تعمیر کنند؟

در کناره سمت راست مچ‌بند آنر بند ۶ یک دکمه قرمز رنگ دیده می‌شود چه کاربری چندگانه دارد. در بدنه پشتی هم سنسورها هستند. کناره سمت راست هم لوگوی برند آنر حک شده است.

باتری این مچ‌بند ظرفیتی ۱۸۰ میلی‌ساعت دارد و آن‌طور که گفته بودند؛ نزدیک به دو هفته شارژ نگه می‌دارد که خیلی خوب است. اگر تمام روز به دست بسته باشید و با آن ورزش هم بکنید؛ ۷ الی ۸ درصد شارژ خالی می‌کند. سرعت شارژ باتری آنر بند ۶ خوب است و تقریبا دو ساعته شارژ می‌شود.

مزایا و چیزهایی که دوست داشتم

پس از یک ماه کار با این مچ‌بند می‌توانم بگویم که سنسورهای قوی دارد و ضربان قلب، سطح اکسیژن خون، وضعیت خواب، وضعیت فعالیت بدنی و تحرک و نظایر این‌ها را خیلی خوب شناسایی و اندازه‌گیری می‌کند.

اگر بیش از یک ساعت یک‌جا نشسته باشم که بیشتر اوقات این‌طور است؛ هشدار می‌دهد که باید بلند شوم و کمی تحرک داشته باشم.

ورزش‌هایی مانند دویدن و پیاده‌روی را به خوبی سریعا تشخیص می‌دهد و شروع به اندازه‌گیری پارامترهای لازم می‌کند؛ به‌طوری‌که شما پس از یک ساعت پیاده‌روی، اگر مچ‌بند را به گوشی وصل کرده باشید؛ ده‌ها آیتم گزارشی خواهید داشت که وضعیت فعالیت بدنی و تمرین و تحرک شما را نشان می‌دهد. از مسافت طی شده و سرعت تا مسیر طی شده، کالری سوزانده شده، رکوردهای جدید، میانگین سرعت و تمرین و سبک‌ ورزشی و کلی اطلاعات دیگر که برای ورزش‌کاران قطعا مفید است.

نزدیک به ۱۰ تمرین و ورزش را به طور خودکار شناسایی خواهد کرد که در مقایسه با شیائومی می بند ۶، بسیار کم است و شاید برای ورزشکارهای حرفه‌ای بهتر باشد که مچ‌بند شیائومی را خریداری کنند.

سیستم پایش خواب هم آن دقیق است. نمی‌دانم چگونه ولی دقیقا یک دقیقه پس از اینکه می‌خوابم؛ شروع به پایش خواب می‌کند و دقیقا تا همان دقیقه که بیدار می‌شوم! بعد می‌توانید گزارش کاملی از وضعیت خواب خود را به همراه توصیه‌ها و پیشنهادات و میزان ساعت خواب کاملی که در شبانه‌روز داشتید را روی گوشی مشاهده کنید. کافی است نصف شب یک بار بلند شوید و بروید یک لیوان آب بخورید یا دست‌شویی بروید؛ صبح که از خواب بلند شوید؛ در گزارش خواب شما هست و توصیه می‌کند شب کمتر مایعات بخورید تا مجبور نشوید وسط خواب بیدار شده و دوباره بخوابید!

اگر ظهر و وسط روز بخوابید؛ اصطلاحا Naps یا چرت حساب می‌کند و اصلا روی خواب کامل شبانه‌روزی نمی‌آورد و توصیه می‌کند چرت شما نباید بیشتر از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه باشد. بهتر است جمعه‌ها به دست نبندید تا بتوانید با خیال راحت یکی دو ساعت خواب نیم‌روزی را تجربه کنید.

رابط کاربری ساده‌ای دارد. در ابتدا نگران بودم که حالا کی وقت کنم کار کردن با این مچ‌بند را یاد بگیرم ولی این‌قدر ساده و کم گزینه بود که دو سه روزه، کل تنظیماتش را از حفظ شدم. تنظیماتی مانند قرار دادن روی حالت خاموش صفحه‌نمایش برای زمان خواب یا خاموش کردن حالت ژست حرکتی برای بیدار شدن و روشن شدن صفحه‌نمایش را دارد. انواع تایمرها و زنگ هشدارها را می‌توانید تنظیم کنید و به صورت پیش‌فرض چندین واچ فیس جذاب دارد. گفتند می‌شود واچ فیس‌های بیشتری روی آن نصب کرد ولی من هنوز موفق نشدم این کار را بکنم.

برای اتصال مچ‌بند به گوشی هم کافی است نرم‌افزار هواوی Health را داشته باشید. به سادگی سریعا شناسایی می‌کند و بعد می‌توانید گزارش‌های مفصل یا برخی تنظیمات را از طریق اپلیکیشن انجام دهید. سرعت اتصال گوشی و مچ‌بند خیلی خوب است و مشکلی برای اتصال گوشی به مچ‌بند نیست!

هنزو فرصت نکردم که گوگل فیت را نصب کنم و آن را با هواوی Health مقایسه کنم تا ببینم کدام‌یک اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهند ولی گفته می‌شود به خاطر مسایل تحریم هواوی، این مچ‌بند به سختی با گوگل فیت سینک می‌شود.

یک سیستم ارزیابی استرس دارد و از استاندارد IP68 برخوردار است که اجازه می‌دهد تا عمق ۵۰ متری آب از این دستبند هوشمند استفاده کنید. هنوز با آن شنا نرفتم تا ببینم خراب می‌شود یا خیر!

معایب و چیزهایی که دوست نداشتم

گفتم واقعا بند این مچ‌بند آزارم می‌دهد و ای کاش بند راحت‌تری داشت.

امکان رد تماس را دارید ولی نمی‌توانید یک تماس را وصل کنید که بابت نداشتن این ویژگی خیلی غصه می‌خورم!

می‌توانید پیامک‌ها را روی مچ‌بند ببینید و از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند ولی اگر در پیامک‌ها مقداری عدد و علایم باشد؛ مانند پیامک‌های واریز وجه، کلا همه‌چیز به هم می‌ریزد و شما نمی‌توانید پیامک را بخوانید!

احساس می‌کنم خیلی ظریف و حساس است و اگر مواظب‌اش نباشم؛ باید به زودی دوباره یک مچ‌بند جدید بخرم؛ آن هم حالا که دارم معتادش می‌شوم!

سنسور اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون آن اگرچه خوب کار می‌کند ولی مقداری تاخیر دارد و باید منتظر بمانید و برخی اوقات هم خطا می‌دهد و باید دو یا سه بار دیگر و هر بار در حد یک دقیقه منتظر بمانید!

نرم‌افزار هواوی Health چندان جالب نیست و تنظیمات بسیار کم و غیرقابل انعطافی دارد. گفته می‌شود با هواوی فیت هم به سختی سینک می‌شود.

GPS یا NFC ندارد و برای کارهایی مانند دویدن و پیاده‌روی که نیاز به جی‌پی‌اس دارید؛ باید دائم به گوشی تلفن همراه اندروید وصل باشد.

شبه ساعت هوشمندی مقرون به صرفه

آنر بند ۶ یک مچ‌بند هوشمند یا ردیاب تناسب اندام یا من می‌گویم یک شبه ساعت هوشمند دوست‌داشتنی و جمع‌وجور است. به نسبت قیمت‌اش، ویژگی‌ها و امکانات زیادی به شما می‌دهد که برای بسیاری از افراد کافی هستند.

برای افرادی که با ساعت‌های هوشمند رده بالای اپل و سامسونگ و هواوی کار کرده باشند؛ قطعا مچ‌بند آنر بند ۶ کافی نیست یا برای ورزشکاران حرفه‌ای، چیز تازه‌ای ندارد ولی برای کاربران عادی و افرادی که تازه می‌خواهند وارد دنیای مچ‌بندها و ساعت‌های هوشمند شوند؛ گزینه شروع بسیار خوبی است.

اندازه صفحه‌نمایش بزرگی دارد و مستطیلی شکل است که بیشتر شبیه به یک ساعت می‌شود؛ عمر باتری دو هفته‌ای می‌دهد؛ سنسورهای خوبی دارد و می‌تواند سطح اکسیژن خون، ضربان قلب، ۱۰ تمرین و ورزش، کیفیت خواب و استرس شما را اندازه‌گیری کند.

اما فراموش نکنید که آنر بند ۶ یک ردیاب تناسب اندام کامل نیست یا بهترین مچ‌بند هوشمند دنیا نیست و فقط با قیمت یک میلیون تومان، ارزش خرید را دارد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا