نقد و بررسی

هواوی B900: یک مودم ۴.۵G، یک بلندگوی هوشمند و یک هاب مرکزی در یک دستگاه

هواوی AI Cube در مقایسه با بلندگوهای هوشمندی مانند آمازون اکو ضعیف‌تر ظاهر می‌شود

مودم‌های ۴G LTE که بلندگوی هوشمند یا هاب خانه هوشمند هستند؛ چیز تازه‌ای نیستند و در چند سال اخیر، شرکت‌های زیادی سعی کردند محصولی بسازند که چندکاره باشد و نقش اول یک خانه هوشمند را بازی کند.

به طور مثال، ایسوس مودم بلندگوی Lyra Voice را در نمایشگاه CES 2019 معرفی کرد. شرکت هواوی هم یک محصول مودم بلندگو به نام B900 AI Cube دارد که با دستیار صوتی الکسای آمازون سازگار است و می‌تواند یک هاب خانه هوشمند شود.

مدتی است مودم هواوی B900 در بازار ایران هم یافت می‌شود و برخی کاربران به خاطر مشخصات نسبتا خوب آن هم طرفدارش هستند.

حالا در این مطلب می‌خواهیم کمی درباره این مودم بلندگوی هوشمند صحبت کنیم و اینکه واقعا یک همه‌کاره در خانه ما است؟ مهم‌تر اینکه آیا کیفیت و کارایی یک مودم ۴.۵G واقعی را دارد؟ کیفیت صدای آن چگونه است و در مقایسه با بلندگوی هوشمندی مانند آمازون اکو در چه وضعیتی قرار می‌گیرد.

هواوی B900 چیست؟

هواوی B900 یا هواوی AI Cube یک دستگاه چندکاربره غیرمعمول است. یک بلندگوی هوشمند با پشتیبانی از الکسای آمازون مانند بلندگوی اکو است و یک مودم روتر ۴.۵G است که به شبکه‌های موبایل وصل می‌شود و می‌تواند جایگزین اینترنت ثابت خانگی شما شود.

این مودم بلندگو دارای وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac است و حداکثر ۶۴ کاربر یا دستگاه به طور همزمان به آن وصل می‌شوند. تراشه مودم هواوی B900 از رده LTE Cat 6 با حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت است.

تا آن‌جایی که ما جست‌وجو کردیم؛ هواوی فعلا فقط یک مدل از مودم B900 به نام Huawei B900-230 زده است. این مودم در شبکه‌های ۴G LTE از باندهای B1/B3/B7/B8/B20/B32/B38 و در +۳G UMTS/WCDMA/HSPA از باندهای B1/B8 پشتیبانی می‌کند.

چون در ایران معمولا اپراتورهای موبایل روی باندهای ۱ و ۳ و ۷ هستند؛ پس این مودم را به راحتی و با خیالی آسوده می‌توان برای همه اپراتورهای موبایل ایرانی از جمله همراه اول، ایرانسل، شاتل موبایل، رایتل و حتی های‌وب که روی باند ۲۰ است؛ استفاده کرد.

همانند بسیاری از بلندگوهای هوشمند؛ شکل و ظاهری استوانه‌ای دارد که در بخش رویی آن می‌تواند کلیدهای کنترل و تنظیم صدا یا خاموش کردن بلندگوی را مشاهده کرد.

بدنه این بلندگوی هوشمند هواوی از دو بخش تشکیل می‌شود. بخش نخست و بالایی، همانند یک مودم و دارای آنتن‌های LTE و وای‌فای است ولی بخش زیرین که مخلمی بوده؛ بلندگوها قرار دارند.

یک شیار سیم‌کارت در پایه یا بخش کف مودم B900 مشاهده می‌شود. همین‌طور، کلید ریست و اطلاعات دستگاه در همین بخش درج شدند.

مودم B900 دارای یک درگاه شبکه اترنت LAN یک گیگابیتی است که در همان بخش زیرین دستگاه و در کنار سوکت آداپتور برق تعبیه شده است.

کلیدهای روشن/خاموش مودم، کلید Hilink و سه چراغ سیگنال، وای‌فای و LAN نیز در یک ردیف در بدنه اصلی دیده می‌شوند. طراحی کل این دستگاه بسیار شبیه به مودم‌های B618 یا B818 هواوی است و اگر آن بخش مخلمی زیرین را نداشت؛ چه بسا اصلا از آن‌ها قابل تشخیص نباشد.

وزن این بلندگو در حدود ۹۰۰ گرم است و اندازه آن نیز ۲۱۸ در ۱۱۶ میلی‌متر می‌شود. از یک بلندگوی مونو ۱۵ واتی و ۴ میکروفون ورودی صدا سود می‌برد و بیش از ۵۰ هزار دستور صوتی را پشتیبانی می‌کند.

با اتصال تجهیزات هوشمندی مانند روتر، تلویزیون، لامپ‌های هوشمند، سنسورها، دوربین مدار بسته و نظایر این‌ها به هواوی B900، می‌توان با این دستورات صوتی و از راه دور آن‌ها را کنترل کرد.

تست و ارزیابی

کارایی مودم بلندگوی هواوی B900 را باید به دو بخش تقسیم کرد: تست و ارزیابی مودم B900 و تست و ارزیابی بلندگوی B900.

هواوی یک سازنده خبره مودم‌های ۴G LTE است؛ پس دور از انتظار نیست که بخش مودمی این محصول عملکرد خوبی داشته باشد. شما یک مودم رومیزی ۴.۵G دارید که اگر روی آن سیم‌کارت ۴.۵G بیندازید؛ به طور متوسط به شما اینترنت موبایلی با سرعت ۳۰ الی ۴۰ مگابیتی می‌دهد.

بهترین سرعت اینترنت ADSL در ایران ۱۶ مگابیت است؛ بنابراین داشتن یک دستگاهی که امکان اتصال به اینترنت ۳۰ مگابیتی را می‌دهد؛ خودش ارزشمند است. به‌ویژه اگر در اطراف این مودم بچرخید و به آن وصل شوید؛ سرعت اینترنت شما افزایش پیدا خواهد کرد و به مرز ۴۵ مگابیت هم می‌رسد.

چون دو فرکانس رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز را پشتیبانی می‌کند؛ می‌توانید تجهیزات کم مصرف خانه را روی باند ۲.۴ گیگاهرتز تنظیم کنید و باند رادیویی ۵ گیگاهرتز برای دستگاه‌های پر مصرفی مانند کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ و گوشی موبایل باشند. اگر در خانه مشغول استریم ویدئو و بازی هستید؛ در کلاس‌های آنلاین و مجازی شرکت می‌کنید یا دائما باید جلسات کاری در زوم و اسکای‌روم و مایکروسافت تیمز برگزار کنید؛ بهتر است روی فرکانس ۵ گیگاهرتز باشید.

البته، حداکثر سرعت اسمی فرکانس ۵ گیگاهرتز این دستگاه ۴۳۳ مگابیت است و این روزها چندان زیاد نیست ولی باز بهتر از باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز با سرعت‌های ۱۵۰ مگابیت است.

آنتن‌دهی مودم در حد متوسط است. متاسفانه، این دستگاه دارای کانکتور آنتن خارجی نیست تا با نصب دو آنتن بتوانید گیرندگی آن را تقویت کنید. درگاه‌های شبکه LAN نیز کم هستند و این روزها در هر خانه‌های چندین لپ‌تاپ یافت می‌شود یا اگر بخواهید تلویزیون و لپ‌تاپ را با هم از طریق کابل شبکه به اینترنت موبایل وصل کنید؛ نیاز به افزودن یک روتر دوم یا هاب اترنت دارید.

با استفاده از اپلیکیشن موبایل HiLink می‌توانید قدرتمندترین نقطه برای نصب بلندگوی هوشمند B900 را پیدا کنید؛ نقطه‌ای که بهترین گیرندگی آنتن موبایل را دارد. اگر این انتن‌یابی را انجام ندهید؛ شاید سرعت اینترنت شما نهایتا به ۹ الی ۱۰ مگابیت برسد!

اما در بخش بلندگو و کار با آلکسای آمازون، محصول هواوی AI Cube اصلا خوب ظاهر نمی‌شود و نباید انتظار داشته باشید مانند بلندگوی اکو امازون خوب کار کند و تمیز و روان باشد. بسیاری از دستورات صوتی روی این بلندگو کار نمی‌کنند. از اسپاتیفای برای پخش موسیقی پشتیبانی نمی‌کند و فقط برای استریم موسیقی باید از آمازون پریم موزیک استفاده کنید.

نکته منفی دیگر، عدم پشتیبانی از بلوتوث برای اتصال گوشی به بلندگو و پخش موسیقی است. قدرت صدای آن هم فقط در حد دو اتاق یا یک سالن نسبتا بزرگ است و اصلا نمی‌توان روی باس آن برای مراسم جشن حساب باز کرد. برخلاف چیزی که هواوی ادعا می‌کند؛ اصلا یک صدای ۳۶۰ درجه را ارائه نمی‌دهد.

در بخش بالایی دستگاه یک سیستم نور بازی نصب شده است ولی خیلی ضعیف است و اگر در اتاق یک چراغ روشن باشد؛ به درستی نمی‌توانید آن را مشاهده کنید.

چند‌کاره‌ای که دلبری می‌کند اما بهترین نیست

در کل، اینکه دستگاهی داشته باشید که بشود هر چیزی را به آن وصل کرد و بعد با دستورات صوتی آن‌ها را مدیریت و کنترل کرد و از وای‌فای آن نیز برای اتصال گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپ به اینترنت استفاده کرد؛ ایده بدی نیست ولی نباید زیاد روی قابلیت‌های بلندگویی آن حساب باز کنید و انتظار داشته باشید صدای بسیار تمیز و بلند و گیرایی را بشنوید.

در ایران، مودم هواوی B900 با قیمت‌هایی در حد ۳.۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی قیمتی در حد خرید یک مودم ۴.۵G و این نکته مثبتی است. اگر شما واقعا یک هاب هوشمند یا بلندگوی هوشمند در خانه نیاز دارید؛ با خرید B900 کلی در پول صرفه‌جویی کردید و یک مودم ۴.۵G نسبتا خوب + یک بلندگوی هوشمند خریداری کردید.

در نهایت، این تجربه هواوی برای خود این شرکت چندان جالب نبوده است ولی شاید برای دسته‌ای از کاربران کاملا کاربردی و جذاب باشد.

مزایا:

۱- قابلیت مودمی آن خوب است

۲- اپلیکیشن HiLink امکانات خوبی دارد

۳- مدیریت هوشمند دستگاه‌های متصل به آن

معایب:

۱- کیفیت صدای بلندگوی چندان جالب نیست

۲- کانکتور آنتن خارجی ندارد

۳- فقط یک درگاه شبکه LAN دارد

۴- عدم پشتیبانی کامل از الکسای آمازون


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا