نقد و بررسی

بررسی مودم LTE Cat 9 زدتی‌ای MF980

کاندید بهترین مودم همراه 4G LTE برای هات‌اسپات و سفر

اگر دنبال بهترین مودم‌های قابل حمل سیم‌کارتی برای هات‌اسپات در سفر باشید؛ احتمالا به مودم ZTE MF980 برسید و یکی از گزینه‌های خوب در بازار بین‌الملل معرفی شده است.

اندازه کوچک این مودم ۴G LTE و سرعت نسبتا بالای آن باعث شده در میان مودم‌های همراه و جیبی، برای خودش اسم و رسمی دست و پا کند. رقیب این مودم در بازار، مودم همراه هواوی E5787 است و زیاد با آن مقایسه می‌شود.

متاسفانه، اگرچه این مودم از باندهای رادیویی اپراتورهای تلفن همراه ایران پشتیبانی می‌کند ولی مشخص نیست چرا وارد بازار ایران نشده است.

در این مطلب، می‌خواهیم نگاهی به این مودم همراه خوب و دوست‌داشتنی بیندازیم و مشخصات آن را بیشتر بررسی کنیم:

مشخصات مودم ZTE MF980

مودم زدتی‌ای MF980 که ZTE MF980 UFi نیز گفته می‌شود؛ یک مودم همراه و جیبی و قابل حمل سیم‌کارتی برای استفاده از اینترنت ۴G LTE است. این مودم در رده LTE Cat 9 بوده و روی اینترنت موبایل حداکثر سرعت دانلود ۴۵۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

در شبکه‌های LTE-TDD نیز سرعت این مودم به حداکثر ۳۳۰ مگابیت بر ثانیه برای دانلود و ۱۱ مگابیت برای آپلود می‌رسد. صحبت از TDD شد؛ آیا می‌شود از این مودم برای اینترنت TD-LTE ایران استفاده کرد؟ اجازه بدهید نگاهی به باندهای رادیویی قابل پشتیبانی توسط مودم زدتی‌ای MF980 بیندازیم:

FDD-LTE: B1/B3/B5(26)/B7/B8/B20/B28/B32
TDD-LTE: B40 (B38/B41)
UMTS : B1/B5/B8/B2
GSM: 850/900/1800/1900MHz

همان‌طور که مشخص است؛ در FDD از باندهای ۱ و ۳ و ۷ که عمدتا در ایران اپراتورهای همراه روی این فرکانس‌ها، شبکه‌های فورجی خود را تنظیم کردند؛ پشتیبانی می‌کند. البته، گزارش‌هایی هم رسیده که اخیرا همراه اول و ایرانسل باندهای ۵ و ۲۰ را نیز مورد استفاده قرار می‌دهد. مودم MF980 می‌تواند تا سه فرکانس را تجمیع کند و باعث افزایش سرعت دریافتی کاربر شود.

در TDD از باندهای ۴۰ و ۴۱ و ۳۸ پشتیبانی می‌کند و می‌تواند روی یکی از این باندها کار کند. در ایران، اینترنت TD-LTE ایرانسل و مبین‌نت یا اپراتورهای مجازی آن‌ها روی باندهای ۴۲ و ۴۳ هستند. بنابراین؛ مودم ZTE MF980 UFi از اینترنت TD-LTE در ایران پشتیبانی نمی‌کند. پردازنده این مودم کوالکام Cortex-A7 با سرعت ۱.۲ گیگاهرتز است.

سه مزیت بزرگ مودم ZTE MF980

یک مزیت بزرگ و خوب این مودم سیم‌کارتی و همراه، پشتیبانی از وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac است. همزمان ۳۲ کاربر یا دستگاه می‌توانند به این مودم وصل شوند و از MIMO 2×2 پشتیبانی می‌کند. درباره سرعت وای‌فای این مودم چیزی ذکر نشده است ولی احتمالا روی باند ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی باند ۵ گیگاهرتز سرعت ۴۳۳ مگابیت را ارائه می‌دهد.

مزیت دیگر مودم زدتی‌ای MF980 که باعث شده برای سفر و گردش و استفاده بیرون از خانه مناسب باشد؛ باتری ۲۲۰۰ میلی‌امپرساعتی با طول عمر شارژ باتری حدود ۱۰ ساعت است. در حالی‌که عمده مودم‌های همراه از عمر باتری ۵ الی ۷ ساعت پشتیبانی می‌کنند؛ این مودم به خاطر اندازه صفحه‌نمایش کوچک‌تر و نوع ساخت، می‌تواند تا ۹ الی ۱۰ ساعت دوام بیاورد. البته، اگر با چند دستگاه به مودم وصل شوید؛ قطعا شارژ باتری زودتر به اتمام می‌رسد.

صفحه‌نمایش این مودم ۱.۴۴ اینچی TFT رنگی است و به شما اطلاعاتی مانند وضعیت سیگنال‌دهی شبکه موبایل، مشخصات اپراتور موبایلی که به آن وصل شدید؛ نوع ارتباطات و وضعیت باتری را نشان می‌دهد.

جذابیت این مودم زمانی بیشتر می‌شود که بدانید دارای دو کانکتور خارجی TS-9 برای نصب آنتن خارجی LTE دارد تا در زمانی که گیرندگی شبکه موبایل بسیار پایین بود؛ بتوانید با آنتن خارجی مقداری وضعیت آنتن‌دهی شبکه را بهبود دهید.

یک درگاه micro-USB برای شارژ و یک شیار سیم‌کارت میکرو نیز دارد. یک کلید Function برای مدیریت صفحه‌نمایش و یک کلید پاور به همراه کلید ریست را هم در این مودم شاهد هستیم.

سرعت بالای اینترنت موبایل، وای‌فای دو بانده، عمر باتری طولانی ۱۰ ساعت، اندازه مناسب و امکان نصب آنتن خارجی، از مهم‌ترین مزایا و ویژگی‌های شاخص مودم ZTE MF980 UFi هستند و به همین دلیل هم جزو بهترین مودم‌های همراه برای هات‌اسپات شخصی در بیرون از خانه است.

مزایا:

۱- سرعت اینترنت موبایل بالا (۴۵۰ مگابیت)

۲- تجمیع فرکانس سه بانده

۳- وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac

۴- دو کانکتور TS-9 برای نصب آنتن خارجی

معایب:

۱- صفحه‌نمایش کوچک و ضعیف


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا