نقد و بررسی

مودم همراه ایرانسل FD-M40 G1: تکرار مودم‌های ۴G با کمترین امکانات و قابلیت‌ها

در بازار با قیمت مودم FD-M40 G1 می‌توانید مودم‌های بسیار بهتری خریداری کنید

برای اپراتورهای موبایل ایران، هنوز در بر یک پاشنه می‌چرخد و برنامه‌ای برای تغییر وجود ندارد.

در همه جای دنیا، بهترین مودم‌های همراه و ثابت به مشتریان داده می‌شود تا بالاترین تجربه کاربری، سرعت، کیفیت، امکانات و قابلیت‌ها را داشته باشند و ترغیب و تشویق به مصرف بیشتر اینترنت و خرید طرح‌های جدید شوند. میان اپراتورهای موبایل برای ارائه مودم‌های با کیفیت، یک رقابت سنگین وجود دارد و لابی‌های پنهانی تا اولین اپراتوری باشند که مودم جدید پرچم‌دار فلان برند را به مشترکان خود می‌دهند.

در ایران، داستان کاملا برعکس است. اپراتورهای موبایل می‌گردند و پایین‌ترین، قدیمی‌ترین، بی‌کیفیت‌ترین و ساده‌ترین مودم‌های برندهای چینی را یافته و با زدن یک لوگو روی بدنه آن‌ها و قفل کردن فریم‌ویر، به مشتری می‌فروشند.

این داستان تکرار و تکرار می‌شود و هر سال، بی‌توجه به فناوری‌های جدید، تغییر نسل شبکه‌های موبایل و وای‌فای و ورود ده‌ها قابلیت پیشرفته به بازار، همان مودم قدیمی ده سال پیش را البته با یک ظاهر و برند جدید روانه بازار می‌کنند.

بررسی مودم ایرانسل FD-M40 G1

چندین دوست و خواننده عزیز، ازمان سوال کردند چرا درباره مودم ۴G جدید ایرانسل FD-M40 G1 اطلاع‌رسانی نکردید و چیزی ننوشتید و مزایا/معایب آن را بررسی نکردید.

واقعیتش این است که وقتی سراغ یک مودم جدید ایرانسل یا همراه اول یا برندهای دیگر می‌رویم و بعد می‌بینیم هیچ نکته مثبت و تازه‌ای ندارد و تکرار مودم‌های قبلی است؛ بی‌خیال نوشتن درباره آن می‌شویم یا اینکه اصلا چیزی برای نوشتن درباره این مودم پیدا نمی‌کنیم.

مودم همراه ایرانسل FD-M40 G1

اگر بخواهیم درباره مودم ایرانسل FD-M40 G1 بنویسیم؛ همه‌اش می‌شود این دو خط: یک مودم ۴G همراه و جیبی در رده LTE Cat 4 با حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیت و وای‌فای تک بانده ۸۰۲.۱۱n روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز، باتری بسیار کم ظرفیت ۲۲۰۰ مگابیت برای دو الی سه ساعت کار بدون برق با شیار سیم‌کارت و اسلات کارت حافظه و پشتیبانی از SMS و یک نمایشگر کوچک!

همه چیزی که می‌شود درباره مودم FD-M40 G1 گفت همین بود. واقعا چیزی بیشتر برای گفتن نیست. نه از MIMO و MU-MIMO و وای‌فای ۵ و وای‌فای ۶ و وای‌فای Wi-Fi 6E خبری هست؛ نه از تجمیع فرکانس و درگاه‌های و تنظیمات مختلف!

مودم همراه ایرانسل FD-M40 G1

تازه به نظر ما این مودم مشکلاتی هم دارد. مثلا فقط از باندهای رادیویی FDD شماره ۳ و ۷ پشتیبانی می‌کند در حالی‌که در بسیاری از مناطق، ایرانسل روی باند رادیویی ۱ سرویس می‌دهد و به تدریج دارد باندهای رادیویی دیگر را نیز فعال می‌کند. محدودیت باندهای رادیویی این مودم باعث می‌شود هر کجایی نتوانید به شبکه موبایل ایرانسل متصل شوید.

باتری این مودم جداشدنی است که خوب شاید این مزیت محسوب شود. دو کلید روشن/خاموش دستگاه و WPS دارد و هیچ کلیدی برای تنظیمات نمایشگر پیدا نمی‌کنید.

برخی کاربران تنها به این دلیل سراغ خرید مودم FD-M40 G1 می‌روند که می‌گویند خود ایرانسل این مودم را تولید کرده یا پیشنهاد خرید داده و حتما با شبکه موبایل خودش بهتر کار می‌کند و آنتن‌دهی بیشتری دارد یا سرعت بالاتری می‌دهد. این فرضیه کاملا اشتباه و رد شده است و اتفاقا، مودم‌های آنلاکی که از مشخصات بهتری دارند و فناوری‌های به‌روزتری ارائه می‌دهند؛ در پنل کاربری خود تنظیمات و قابلیت‌هایی دارند که باعث می‌شوند شما بتوانید آنتن‌دهی و سرعت بیشتری را تجربه کنید.

چرا مودم ایرانسل FD-M40 G1 در فروش موفق نمی‌شود و به جای آن چه مودمی بخریم؟

مودم FD-M40 قدیمی ایرانسل با فروش خوبی همراه بود و این اپراتور می‌خواهد با عرضه مودم FD-M40 G1 همین موفقیت را تکرار کند ولی به نظر ما از این نکته غافل است که زمانی مودم FD-M40 عرضه شد که هنوز شبکه‌های موبایل این قدر پیشرفت نکرده بودند و مردم با داشتن یک اینترنت همراه در حد ۱۰ مگابیت بسیار خوشحال می‌شدند.

این روزها با دسترسی به اینترنت ۴.۵G و عرضه مودم‌هایی که سرعت‌های بالای ۱۰۰ مگابیت می‌دهند و شبکه‌های ۵G و اینکه کل زندگی و کار مردم روی اینترنت موبایل آمده است؛ حتی سرعت‌های ۲۰ مگابیت و ۳۰ مگابیت نیز کاربران را راضی نمی‌کند و دنبال مودم‌هایی با رده LTE Cat بیشتر و تجمیع فرکانس و وای‌فای دو بانده هستند.

مودم همراه ایرانسل FD-M40 G1

اگر یک کاربر بخواهد مودم ۴G در حد یک میلیون تومان بخرد؛ هم‌اکنون، در بازار ایران مودم‌های ۴G قابل حمل بسیار بهتری نسبت به مودم ایرانسل FD-M40 G1 یافت می‌شود.

ایرانسل مودم FD-M40 G1 را در سایت خودش ۱.۰۵۹.۰۰۰ تومان به فروش می‌رساند ولی در بازار قیمتی ۱.۱۰۰ تا ۱.۲۰۰ میلیون تومان دارد. حالا وارد بازار شویم و ببینیم چه مودم‌های با مشخصات بسیار بهتری یافت می‌شود.

شما می‌توانید مودم‌هایی مانند تی‌پی‌لینک M7300، نزتک ۷۷C یا تی‌پی‌لینک M7200 را با همین قیمت‌ها یا مقداری بیشتر خریداری کنید. یکی از بهترین مودم‌های همراه ۴G بازار ایران، مودم هواوی E5577C که قیمتی در حدود ۱.۵ میلیون تومان داشته ولی از نظر مشخصات، کیفیت ساخت، امکانات و کاربری بسیار بهتر و سرتر از مودم ایرانسل FD-M40 G1 است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. تشکر میکنم از شما جنابب محمدی‌زاده من امروز کلی در مورد مودمهای LTE ایرانسل و مبین نت اینها خوندم از مقاله های قدیمی سال ۹۶ تا الان که تقریبا همشون با نام شما و سایت شبکه چی بود شما این سایت به تنهایی مرجع خیلی خوبی بودید.
    چون این اینترنت ADSL دیگه رو مغز من میره خصوصا غروبها که شلوغه خواستم برم سراغ یک اینترنت دیگه ایرانسل سایتش رفتم دیدم مودمی نداره حالا این مودم AG3100 مبین نت رو سفارش گذاشتم امیداوارم بهتر شه.
    به نظر شما این مودم خوبیه؟ البته واسه دانلود نمیخوام فقط سرعت تو بعضی زمانها که وبسایتهای خارجی رو سریع باز کنه.
    این هم نشد یه گوشی میگیرم مودمش میکنم.
    خسته شدیم به خدا

    1. با اجازه از ادمین عزیز
      این مودم مودم خوبیه اما اگه هنوز میتونید سفارشتون رو تغییر بدید مودم بی ۶۱۲ رو بگیرید مخصوصا الان که مبین نت هنوز با قیمت منطقی داره میفروشش، چون بی ۶۱۲ در رده کت ۶ هست و تجمیع فرکانس داره و سرعت خیلی بهتری ارائه میده مخصوصا برای دانلود و ترجیحا سیم کارت طرح ۳۶۰ مبین نت رو باهاش سفارش بدید که اگه تی دی جواب نداد از اف دی استفاده کنید، سیم کارت ۳۶۰ چون از دکل های همراه اول استفاده میکنه تقریبا میشه گفت جایی نیست که پوشش نداشته باشه

      1. تشکر از شما
        قراره با من تماس بگیرن با توضیحات شما میگم اون مودم رو میخوام هر چند ۱ میلیون و خورده ای گرونتره ولی خوب سرعتش خوب باشه ارزش داره

  2. متاسفانه ایرانسل سیاست بدی رو در پیش گرفته و برای مصرف کننده هیچ ارزشی قائل نمیشه…به جای ارائه مودمهای پیشرفته تر هر روز مودمای بدتری ارائه میکنه و بعد از چند روز همون مودمای آشغال رو هم ناموجود میکنه که دست مصرف کننده کاملا بسته باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا