نقد و بررسی

بررسی روتر گیمینگ وای فای ۶ ایسوس TUF Gaming AX5400

هر آن چیزی که از یک روتر گیمینگ در سال ۲۰۲۲ انتظار دارید؛ یک‌جا و با قیمت مناسب بخرید و به خانه ببرید

اگر پول برایتان اهمیت نداشته باشد ولی دنبال یک روتر وای فای ۶ برای گیمینگ باشید؛ گزینه‌های زیادی در بازار ایران برای خرید پیدا نخواهید کرد. غالب این گزینه‌ها نیز محدود به روترهای گیمینگ ایسوس می‌شوند.

چند وقتی است که روتر TUF Gaming AX5400 ایسوس وارد بازار ایران شده و به نسبت دیگر روترهای پرچم‌دار این شرکت، قیمت نسبتا معقول ۸.۵ میلیون تومانی دارد.

برند TUF ایسوس مخفف The Ultimate Force است و روتر TUF Gaming AX5400 همان‌طور که از نامش پیدا است؛ یک روتر گیمینگ وای فای ۶ از برند TUF است. برند اصلی گیمینگ ایسوس ROG است ولی برند TUF نیز به محصولات رده بالای ایسوس تعلق دارد.

روتر TUF Gaming AX5400 با پشتیبانی از فناوری مش وای فای، یک اتصال سریع و مطمئن را برای چندین دستگاه در خانه تضمین می‌کند و یک شتاب‌دهنده خوب برای بازی‌های آنلاین است. این روتر یک هاب مرکزی USB برای اشتراک‌گذاری اطلاعات و فیلم و سریال روی شبکه با دستگاه‌های NAS، یک دستگاه مدیریت فایل و شبکه و البته دارای قابلیت رنگ‌پردازی RGB است. یک پنل پیشرفته کنترل والدین دارد تا پدرها و مادرها بتوانند به سادگی محتواهای آنلاین را ردیابی و مسدودسازی کنند و فرزندان آن‌ها فقط از اینترنت لذت ببرند؛ بدون اینکه آسیبی به آن‌ها وارد شود.

بنابراین، روتر ایسوس AX5400 ارزش یک بررسی کامل را دارد. با ما همراه باشید تا درباره همه‌چیز این روتر صحبت کنیم:

اولین نگاه و احساس

روتر گیمینگ وای فای ۶ ایسوس TUF AX5400 در بسته‌بندی و تم مشکی/نقره‌ای و نظامی است. بسته‌بندی و جعبه این روتر کیفیت خوبی دارد و از خط و خش یا ضربه‌های احتمالی کم فشار، جلوگیری می‌کند.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

چهار ویژگی برجسته این روتر به صورت درشت روی جعبه محصول نوشته شده است؛ اتصال پایدار کابلی برای گیمینگ، فناوری AiMesh، پورت فورواردینگ آسان و اتصال بی‌سیم ۲ برابر.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

در داخل جعبه روتر، خود دستگاه به همراه آداپتور برق برای کشورهای مختلف، شارژر و دفترچه راهنما مشاهده می‌شود.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

در مقایسه با برخی روترهای گیمینگ در بازار که طراحی‌های عجیب و غریب عنکبوتی دارند؛ طراحی روتر TUF AX5400 ساده و آینده‌نگرانه است. کل روتر مشکی رنگ است ولی در بالای آن یک لوگوی RGB قرار گرفته شده است.

روکش روتر از جنس پلاستیک با بافتی براق مات است. همه‌چیز به نظر خوب می‌رسد جز اینکه لکه‌های دست روی بدنه روتر باقی می‌مانند. البته، فقط از یک زاویه می‌توان این لکه‌ها و اثر انگشت را دید. ظاهر کلی روتر جذاب و نشان می‌دهد یک دستگاه محکم و قابل اطمینان است.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

چراغ‌های LED در همان پنل رویی ولی بخش زیرین و به شکل بسیار زیبایی، مشابه با کشتی‌های فضایی بتمن طراحی شدند. در بخش‌هایی از پنل رویی و همین‌طور کناره‌ها و پنل پشتی، شیارهایی برای تهویه هوا دیده می‌شود که نه تنها ظاهر روتر AX5400 ایسوس را زشت نکردند؛ بلکه بخشی از هویت بصری زیبای این دستگاه شدند.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

در بخش پشتی روتر، ۶ آنتن خارجی غیر قابل جداشدن را می‌بینیم که می‌توانند در هر جهتی تنظیم شوند. البته، دو آنتن در کنارها و نزدیک به پشت روتر چیدمان شدند و ۴ آنتن باقیمانده کاملا در پشت روتر هستند با این تفاوت که در لا به لای پورت‌ها تعبیه نشده بلکه دور از آن‌ها و در بالای پورت‌ها یا کناره‌های دو طرف روتر هستند.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

به این ترتیب، این طراحی خلاقانه ایسوس باعث شده است که آنتن‌های خارجی، مزاحمتی برای پورت‌ها و کابل‌ها ایجاد نکنند. در پنل پشتی از چپ به راست، سوکت آداپتور برق، کلید پاور، درگاه USB 3.0، چهار درگاه شبکه LAN و یک درگاه WAN، کلید WPS و کلید ریست چینش شدند.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

در بخش زیرین روتر ایسوس AX5400، یک کیو آر کد برای دانلود اپلیکیشن ایسوس، اطلاعات کارخانه‌ای، پین کد، آدرس مک، SSID و غیره دیده می‌شوند. پنل زیرین روتر کاملا مشبک و دارای شیارهای بزرگی است تا به سیستم سرمایشی دستگاه کمک کنند. سوراخی برای نصب روتر روی دیوار دیده نمی‌شود ولی چهار پایه چسبان برای قرارگیری روی میز و سطوح صاف دارد.

مشخصات

اکثر مودم‌هایی که توسط شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت ارائه می‌شوند؛ برای مصارف گیمینگ مناسب نیستند و اجازه نمی‌دهند چندین دستگاه به طور همزمان از اینترنت استفاده کنند. به همین دلیل، کاربران حرفه‌ای و گیمرها سراغ خرید روترهای رده بالا با ویژگی‌های گیمینگ می‌روند.

اگر امروز بخواهید یک روتر گیمینگ بخرید؛ قطعا باید سراغ خرید یک روتر وای فای ۶ بروید و منطقی نیست پول خود را برای روترهای وای فای ۵ هزینه کنید. روتر ایسوس TUF AX5400 یک روتر وای فای ۶ و کاملا نسل جدید است که در اوایل سال ۲۰۲۱ معرفی و وارد بازار شده است.

این روتر به خوبی می‌تواند ترافیک چندین دستگاه متصل به اینترنت را طوری مدیریت کند که هیچ‌یک احساس افت سرعت و کیفیت اینترنت نداشته باشند و دستگاه گیمینگ نیز بالاترین پهنای‌باند و سرعت در کنار کمترین تاخیر را داشته باشد.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

این روتر سرعت اسمی مجموع ۵.۴ گیگابیت بر ثانیه را نشان می‌دهد ولی روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۴۸۰۴ مگابیت بر ثانیه و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۵۷۴ مگابیت را به صورت حداکثری خواهد داشت. این سرعت‌ها روی حالتی است که هم روتر و هم دستگاه گیرنده روی استاندارد وای فای ۶ کار کنند. در استاندارد وای فای ۵، سرعت حداکثر ۴۳۳۳ مگابیت خواهد بود.

شاید سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز محدود و برای مصارف امروزی کاربران کم باشد ولی در عوض سرعت نزدیک به ۵ گیگابیتی فرکانس ۵ گیگاهرتز کاملا برای استریم ویدئو و فیلم و سریال ۴K یا بازی‌های آنلاین سنگین مناسب است؛ به‌ویژه اینکه روی این فرکانس از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز در وای فای ۶ پشتیبانی می‌شود.

از ۶ آنتن خارجی که برای سیگنال‌های وای فای روی روتر AX5400 نصب شده است؛ دو آنتن خارجی برای وای فای ۲.۴ گیگاهرتز و چهار آنتن خارجی برای ارسال و دریافت اطلاعات روی فرکانس ۵ گیگاهرتز هستند.

یک پردازنده ۱.۵ گیگاهرتزی و سه هسته‌ای روی این روتر گیمینگ ایسوس نصب شده است و ۵۱۲ مگابایت RAM و ۲۵۶ مگابایت Flash در کنار این پردازنده، کارهای محاسباتی و ترافیک‌های سنگین را مدیریت می‌کنند.

در وای فای ۶ فناوری MU-MIMO بهترین کارایی را ارائه می‌دهد و یک ابزار مدیریت پهنای‌باند کامل برای آپلود و دانلود همزمان چندین دستگاه متصل به اینترنت است. یعنی روی این روتر، تجربه آنلاین سریع‌تر و بهتر و روان‌تری خواهید داشت و تاخیرها به طرز محسوسی کاهش پیدا می‌کنند؛ به‌طوری‌که انگار هر دستگاه به یک روتر اختصاصی خودش متصل است.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

فناوری‌های استاندارد ۸۰۲.۱۱ax را تماما روی این روتر ایسوس مشاهده می‌کنیم. از فناوری OFDMA تا Beamforming و مدولاسیون ۱۰۲۴-QAM برای دستیابی به بالاترین نرخ انتقال اطلاعات و بعد پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز که اشاره کردیم روی فرکانس ۵ گیگاهرتز قابل دسترسی است. همین‌طور، از سیستم رمزنگاری و ارسال اطلاعات WPA3 سود می‌برد تا اتصال‌های بی‌سیم شما را با کلیدهای ۱۲۸ بیتی رمزنگاری کند و هکرها برای شکستن آن‌ها به یک میلیارد سال زمان نیاز داشته باشند.

مزیت بزرگ دیگر روتر AX5400 ایسوس، پشتیبانی از فناوری مش وای فای AiMesh است. به این معنی که شما می‌توانید این روتر را به عنوان نود اصلی در یک شبکه مش وای‌فای ایسوس استفاده کنید و چندین روتر یا نود فرعی دیگر روی آن سوار شوند تا به هر نقطه‌ای از خانه، یک اتصال وای فای سریع و پایدار در دسترس باشد.

کارایی و ارزیابی

برای ارزیابی و تست یک روتر، باید به قدرت سیگنال‌های وای‌فای در نقاط مختلف و در شرایط حضور موانعی مانند دیوارهای بتی نگاه کنیم. همین‌طور، تست سرعت اینترنت می‌تواند وضعیت سرعت هر فرکانس رادیویی و عملکرد کلی روتر را نشان بدهد.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

در این بررسی، برای تست سرعت شبکه از نرم‌افزار iPerf 3.1.3 استفاده شده و سرور یک کامپیوتر Raspberry Pi 4 Model B است. دستگاه‌های کلاینت گوشی موبایل آیفون ۱۱ مکس پرو و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با پردازنده M1 و ساخت سال ۲۰۲۰ است که هر دو دستگاه از وای‌فای ۶ پشتیبانی می‌کنند.

برای مقایسه سرعت یک روتر گیمینگ که خودتان در بازار بخرید یا اینکه متکی به مودم شرکت ارائه‌دهنده سرویس اینترنت باشید؛ نتایج با مودم فیبر نوری هواوی HG8245U مقایسه شده است.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

همان‌طور که در نتایج تست‌ها مشاهده می‌کنید؛ روی گوشی آیفون ۱۱ مکس پرو و وای‌فای ۶ به فاصله نزدیک زیر ۱ متر، در فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۵۲۵ مگابیت ثبت شده است که در مقایسه با مودم فیبر نوری هواوی یک جهش بزرگ است. در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۱۴۱ مگابیت به دست آمده که باز در مقایسه با سرعت ۷۱ مگابیت مودم هواوی تقریبا دو برابر شده است.

در فاصله ۷ متری، پهنای‌باند اندکی به اندازه ۱۳ درصد کاهش پیدا کرده ولی وقتی در پشت یک دیوار بتی قرار می‌گیریم؛ کاهش سرعت ۴۶ درصدی را شاهد هستیم. با این حال، روتر ایسوس TUF AX5400 باز هم سرعت بالای ۴۳۴ مگابیت را در دورترین نقطه نسبت به روتر ثبت می‌کند.

اگر به طبقه دوم خانه برویم که سیگنال‌های وای‌فای بسیار ضعیف شده؛ سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز به ۱۶۱ مگابیت می‌رسد و اگر به بیرون از ساختمان برویم؛ سرعتی ۶۹ مگابیتی خواهیم داشت.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

در دستگاه مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی با پردازنده M1، سرعت وای‌فای بیشتر شده و به مرز ۶۶۲ مگابیت در فاصله ۱ متری روتر می‌رسد. در سایر پارامترها و نقاط هم سرعت مک‌بوک پرو بهتر از گوشی آیفون است که به خاطر گیرندگی بهتر سیگنال‌های وای‌فای توسط یک دستگاه دسکتاپ است.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

در نهایت باید بگوییم که کارایی وای فای ۶ روتر ایسوس TUF AX5400 فوق‌العاده است. تقریبا شما در هر نقطه‌ای از یک خانه ۱۰۰ متری، وای‌فای قوی دارید و سرعت فرکانس ۵ گیگاهرتز کاملا برای بازی‌های آنلاین و استریم فیلم کافی است. روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هم سرعت و عملکرد خوبی را شاهد هستیم ولی نه به اندازه فرکانس ۵ گیگاهرتز.

تست سرعت اینترنت روتر AX5400 را روی هر دو باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز در زیر مشاهده می‌کنید:

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

ما برای این تست‌ها از یک کامپیوتر گیمینگ با مادربورد TUF Gaming B550M-PLUS ایسوس و وای‌فای ۶ استفاده کردیم. پینگ ۹ ثانیه و سرعت اینترنت ۲۱۳.۹۴ مگابیت برای دانلود و ۱۷۶.۸۳ برای آپلود روی فرکانس ۵ گیگاهرتز ثبت شده است. در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۲۰۵.۶۶ مگابیت دانلود و ۱۳۶.۹۳ آپلود با پینگ ۹ مگابیت به دست آمده است.

همان‌طور که مشاهده می‌شود؛ سرعت اینترنت روی روتر ایسوس بیشتر از مودم روتر فیبر نوری هواوی است و این دلیل خوبی برای استفاده از روترهای گیمینگ به جای مودم‌های سفارشی شرکت‌ها است.

ویژگی‌های گیمینگ

نمی‌توانیم مشغول بررسی روتر گیمینگ ایسوس AX5400 باشیم ولی سراغ ویژگی‌های گیمینگ این روتر نرویم. روی این روتر ابزارهایی برای بهبود تجربه گیمینگ مانند Game Device Prioritization و Mobile Game booster و Port Forwarding سه مرحله‌ای ساده، پورت شبکه مخصوص گیمینگ و VPN هستیم.

تصاویری از این ابزارهای گیمینگ در پنل مدیریت روتر AX5400 مشاهده می‌کنید:

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

ابزار اولویت‌بندی دستگاه‌های گیمینگ:

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

بهبوددهنده و شتاب‌دهنده گیمینگ موبایل:

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

پورت فورواردینگ ساده:

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

وی پی ان سرور در سطوح مختلف به همراه VPN Fusion برای مستثنی کردن یک دستگاه از وی پی ان سراسری در روتر:

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

حرف آخر درباره روتر گیمینگ ایسوس AX5400

روتر TUF-AX5400 در بازار ایران قیمتی بین ۸ تا ۹ میلیون تومان دارد. در حالی‌که برخی از روترهای وای فای ۶ ایسوس در این بازار، قیمت‌هایی بالاتر از ۱۰ الی ۱۲ میلیون تومان دارند؛ به نظر می‌رسد قیمت روتر AX5400 با توجه به مزایا و مشخصاتی که دارد؛ نه ارزان ولی ارزش خرید داشته باشد.

کارایی این روتر روی وای فای ۶ حیرت‌انگیز است؛ به‌ویژه روی فرکانس ۵ گیگاهرتز می‌توانید واقعا سرعت‌های وای فای چند صد مگابیت داشته باشید. سرعت فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هم در مقایسه با مودم روتر فیبر نوری هواوی قابل ستایش است.

روتر گیمینگ ایسوس AX5400

قدرت سیگنال‌های وای‌فای این روتر با توجه به ۶ آنتن خارجی آن، باز فوق‌العاده است. شما در طبقه دوم یک آپارتمان یا بیرون از ساختمان، هنوز سیگنال وای فای دریافت می‌کنید و سرعت شما ۱۴۰ مگابیت است.

ابزارهای بهینه‌سازی بازی این روتر مانند همه روترهای گیمینگ ایسوس، جالب و کاربردی و مفید هستند. شما روی این روتر به یک پنل کنترل والدین قوی، فناوری AiMesh، ضد بدافزار AiProtection ادغام شده با روتر، انواع وی پی ان سرور، MU-MIMO و طیف گسترده‌ای از ابزارهای مدیریت و کنترل پهنای‌باند و فایروال دسترسی دارید.

خرید روتر ایسوس TUF-AX5400

مزایا:

۱- وای‌فای ۶ فوق‌العاده سریع با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز

۲- پشتیبانی از AiMesh

۳- طراحی جذاب، ساده و آینده‌نگرانه

۴-سیگنال‌دهی وای‌فای قوی

۵- انواع ابزارهای بهبوددهنده بازی

۶- قابلیت‌های جذاب VPN Fusion و Dual WAN

معایب:

۱- نداشتن پورت شبکه با سرعت بیش از ۱ گیگابیت


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
gamingph

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا