نقد و بررسی

مقایسه مودم‌های سرکام، زد ال تی X20، هواوی B622 و نزتک TDX1000: مربع جنگ قدرت مودم‌های سیم‌کارتی میانه بازار

سه مودم حدود ۵ میلیون تومان و یکی ۸ میلیون تومانی است اما واقعا کدام‌یک بهترین مودم 4.5G TDLTE است؟

جنگ میانه بازار مودم‌های سیم‌کارتی بسیار داغ شده است. بسیاری از کاربران دوست دارند بدانند مودم سرکام LTE2122GR بهتر است یا مودم ZLT X20؟ مودم هواوی B622 را بخرند یا از همه این‌ها بهتر مودم نزتک TDX1000 است؟

تا چند ماه پیش، با قیمت حدود ۵ میلیون تومان می‌توانستید مودم B622 یا یکی از مودم‌های یوکیو HWS33 و HWS32 را خریداری کنید.

اما به یک باره، چندین مودم سیم کارتی خوش مشخصات با همین حدود قیمتی وارد بازار شدند و همه معادلات به هم ریخت.

سرکام LTE2122GR که مشخصات و کیفیت ساخت و کارایی خوبی دارد و با قیمت ۴.۴ میلیون تومان تا ۶.۵ میلیون تومان در فروشگاه‌های مختلف یافت می‌شود.

مودم نزتک TDX1000 که حدود دو ماه است وارد بازار شده و با محدوده قیمتی ۵ تا ۵.۵ میلیون تومان، فهرست بلندبالا از امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فرد در اختیار کار قرار می‌دهد.

و نهایتا مودم ZLT X20 که فول باند با مشخصاتی بسیار عالی است و کمی گران‌تر از مودم‌های قبلی، حدود ۷ الی ۸ میلیون تومان است.

می‌توانیم به این مودم‌ها، مدل‌های دیگری مانند ZLT X21 را هم اضافه کنیم ولی جو بازار نشان می‌دهد رقابت میان ۴ مودم سرکام، X20، هواوی B622 و نزتک TDX1000 است.

پیش از اینکه سراغ مقایسه این ۴ مودم برویم؛ دعوت می‌کنیم بررسی‌های سایت شبکه‌چی از این مودم‌ها را با دقت بخوانید:

مقایسه مودم سرکام LTE2122GR، زد ال تی X20، هواوی B622 و نزتک TDX1000

هیچ چیزی در یک مقایسه بهتر از آوردن مشخصات همه محصولات روی یک جدول نیست:

مشخصات/مودم Sercomm LTE2122GR ZLT X20

Huawei ‌۶۲۲

Naztech TDX1000

پشتیبانی از شبکه‌های موبایل ۴G/4.5G/TDLTE  ۴G/4.5G/5G/TDLTE ۴G/4.5G/TDLTE ۳G/4G/4.5G/TDLTE
رده ۴G LTE LTE Cat 18/16 LTE Cat 22 +LTE Cat 6 +LTE Cat 12/Cat 6
تراشه کوالکام اسنپدراگون X55 های سیلیکون هواوی کوالکام اسنپدراگون X12
حداکثر سرعت دانلود/آپلود ۶۰۰ مگابیت/۱۰۰ مگابیت ۱.۵ گیگابیت/۴۰۰ مگابایت ۴۰۰ مگابیت/۷۵ مگابیت ۶۰۰ مگابیت/۱۵۰ مگابیت
باندهای فرکانسی B1/B3/B7/B20/B32/B42

۵G NR FDD: N1/2/3/5/7/8/12/20/25/28/66/71

۴G LTE FDD: B1/2/3/4/5/7/8/12/13/14/17/18/19

/۲۰/۲۵/۲۶/۲۸/۲۹/۳۰/۶۶/۷۱

B1/B3/B7/B8/B20/B38/B40/B41/B42/B43 B1/B3/B7/B40/B41/B42/B43
استاندارد و سرعت وای‌فای وای فای ۵ – حداکثر ۱۲۰۰ مگابیت وای فای ۶ – حداکثر ۱۵۰۰ مگابیت وای فای ۶ – حداکثر ۱۵۰۰ مگابیت وای فای ۵ – حداکثر ۱۲۰۰ مگابیت
درگاه‌های ارتباطی ۲ درگاه اترنت گیگابیتی، ۱ درگاه RJ11 ۴ درگاه اترنت گیگابیتی، ۱ درگاه تایپ C ۴ درگاه اترنت گیگابیتی ۲ درگاه اترنت گیگابیتی، ۱ درگاه میکرو USB
آنتن خارجی دو آنتن خارجی همراه مودم خیر نصب دو انتن خارجی خیر
پشتیبانی از VPN L2TP-PPTP-Vxlan L2TP-PPTP OpenVPN-L2TP-PPTP
فریم‌ویر محدود شده باز لاک هواوی اوپن‌سورس OpenWRT
امکانات جانبی WPA3 درگاه Type-C، هیت سینک درگاه میکرو USB برای شارژ مودم با پاوربانک
قیمت حدود ۸ میلیون تومان حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان حدود ۵.۵ تا ۶.۵ میلیون تومان حدود ۵ تا ۵.۵ میلیون تومان
لینک خرید خرید مودم سرکام خرید مودم هواوی B622 خرید مودم نزتک TDX1000

هرچه جست‌وجو کردیم فعلا درباره پردازنده مرکزی مودم سرکام، اطلاعات دقیقی نداریم. همین‌طور، نمی‌دانیم پنل کاربری مودم ZLT X20 مجهز به قابلیت VPN هست یا خیر!

بدون در نظر گرفتن این موارد، یک مقایسه ساده از روی جدول بالا به ما می‌گوید چرا مودم X20 در بازار گران‌تر است و مودم سرکام LTE2122GR بهتر از هواوی B622 و نزتک TDX1000 است.

بهترین مودم: زد ال تی X20

مودم zlt x20

مودم X20 علاوه بر اینکه از شبکه‌های ۵G پشتیبانی می‌کند و شما با خرید آن می‌توانید در آینده به اینترنت ۵G نیز دسترسی داشته باشید؛ از پردازنده بسیار خوب و با کیفیت کوالکام اسنپدراگون X55 سود می‌برد.

این مودم به صورت تئوری می‌تواند سرعتی تا ۷ گیگابیت داشته باشد و روی شبکه‌های ۴G LTE سرعت اسمی آن ۲.۵ گیگابیت است ولی در عمل سرعت این مودم به ۱.۵ گیگابیت محدود شده است که برای ایران، خیلی زیادتر از نیاز مشتری است.

زد ال تی ایکس ۲۰ هم درگاه‌های شبکه اترنت گیگابیتی کاملی دارد و هم کاملا آنلاک بوده و از همه سیم‌کارت‌های FDD و TDD پشتیبانی می‌کند. یک مودم فول باند که هیچ‌گونه مشکلی از بابت شناسایی یک باند رادیویی روی آن نخواهید داشت.

وای‌فای ۶ نسل جدید با سرعت مناسب ۱۲۰۰ مگابیت برای فرکانس ۵ گیگاهرتز و ۳۰۰ مگابیت برای فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز هم خیال شما را بایت دریافت حداکثر سرعت اینترنت روی وای‌فای راحت می‌کند.

در تست‌ها، سرعت ۳۶۰ مگابیت روی فورجی ایرانسل با پینگ بسیار خوب زیر ۳۰ میلی ثانیه را داریم. در چندین تست دیگر هم پینگ پایین، جزو مشخصه‌های اصلی این مودم است.

اما آیا با همه این مزایا، ارزش دارد ۸ تا ۹ میلیون تومان بابت خرید مودم X20 بپردازیم؟ مودم سرکام یا ZLT X20 را در نهایت باید خرید؟

بهترین مودم و به صرفه‌: سرکام LTE2122GR

مودم سرکام

پیشنهاد خرید ما به طور مشخص، مودم Sercomm LTE2122GR است. مودم سرکام از نظر مشخصات، سخت‌افزار، طراحی و سرعت بهتر از دو مودم هواوی و نزتک است.

مطمئن باشید با خرید این مودم، می‌توانید سرعت و کیفیت اینترنتی بسیار بهتر از مودم B622 یا حتی مودم هواوی B612 (ایرانسل TF-i60 H1) به دست بیارید.

از نظر قیمت هم حدود ۵ میلیون تومان است و مانند X20 خیلی گران‌تر نیست.

یک مودم از رده LTE Cat 18 با وای فای دو بانده، پشتیبانی از اینترنت TDLTE، آنلاک و پشتیبانی از همه سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف در ایران به همراه ۲ آنتن خارجی که روی مودم نصب شده و گیرندگی سیگنال را افزایش می‌دهند.

نزتک TDX1000 یا هواوی B622

مودم نزتک TDX1000

ما در مقایسه مودم هواوی B622 و نزتک TDX1000 اشاره کردیم از بسیاری جهان، مودم نزتک سرتر و بهتر است و قابلیت‌های بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مودم هواوی ۶۲۲ از نظر سرعت، وای فای، درگاه‌های ارتباطی و آنتن‌دهی وضعیت خوبی دارد.

غالب کاربران ازش راضی هستند ولی محدودیت‌های زیادی هم در پنل کاربری دارد که آزاردهنده است و گاهی استفاده از آن را غیرممکن می‌سازند.

امیدواریم این مقایسه کمک کند خریداران مودم‌های سیم‌کارتی رومیزی، بهتر تصمیم‌گیری کنند و با استرس کمتری، سراغ خرید مودم مورد نیازشان بروند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. ممنون بابت مقایسه؛ فقط چیزی که مشخصه در واقع هیچکدوم از این مودم های توی بازار در این محدوده قیمتی کامل نیستند و دارای نقص می باشند!

    1. درود . لطفا بیشتر توضیح بدین . بسیار متشکر
      خیلی وقته قصد خرید مودم سیم‌کارتی دارم ولی نمیتونم تصمیم بگیرم . مسئله قیمت و امکانات خیلی آدم رو سردرگم میکنه . بعضی اوقات کالای گرانتر قطعا کالای بهتری نیست

      1. سلام، نظر شخصی من اینه که اگه برای گیم میخواین B622؛ اگه برد و آنتن مدنظره Sercomm؛ اگه ویی.پیی.ان مهمه tdx1000؛ اگه قفل باند فرکانسی مهمه هم B612 …

  2. سلام خیلی ممنون بابت مقاله ها و مقایسه های خوبتون تو این مدت کمی که با سایتتون آشنا شدم خیلی از مقاله ها و نقد و بررسی ها و خوندم . یه سوال داشتم ، hws33 تو این مقایسه جایگاهی داره اصلا؟!

    1. سلام
      مودم هواوی l02 مودم خوبی است و شاید سرعتش بسیار بهتر از این مودم‌ها باشد ولی چون باندهای فرکانسی محدودی دارد و ریسک خریدش بالا است؛ به کاربران توصیه نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا