نقد و بررسی

بررسی و تست مودم سرکام LTE2122GR

مودمی با مشخصات دهن پر کن، سرعت FDD بالا، قیمت ارزان ولی بی کیفیت و رده پایین

انگار مودم سرکام LTE2122GR را برای کاربران ایرانی ساختند؛ پشتیبانی از اینترنت ۴.۵G و TDLTE؛ پشتیبانی از همه باندهای رادیویی ایران؛ آنتن خارجی و سرعت بالا در اینترنت موبایل اما قیمت پایین!

مودم روتر سرکام LTE2122GR یا Three 4G Plus Hub (نام برند اپراتور ارائه‌کننده مودم) به یکی از محبوب‌ترین مودم های ۴.۵G در فروشگاه‌های مختلف مودم و تجهیزات شبکه، کانال‌های تلگرام، سایت دیوار و شیپور و پیج‌های اینستاگرام تبدیل شده است و با قیمت ۳ میلیون تا ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در ظاهر، باید این مودم را به صف مدعیان مودم‌های رومیزی سیم کارتی ۴.۵G TDLTE ایران مانند هواوی B612، هواوی B622، هواوی HWS32، هوای HWS33 و نزتک TDX1000 اضافه کرد.

همه این مودم‌ها قیمتی زیر ۵ میلیون تومان داشته و مشخصاتی دارند که مورد پسند کاربران ایرانی است اما آیا مودم سرکام LTE2122GR می‌تواند رقبا را پس بزند و بهترین مودم روتر ۴.۵G/TDLTE بازار ایران شود؟

آیا کیفیت و سرعت و گیرندگی مودم سرکام به مانند مشخصات‌اش، وسوسه‌کننده و ایده‌آل است؟

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم رومیزی ۴.۵G TDLTE بر اساس قیمت

با ما همراه باشید تا از نزدیک این مودم عجیب و غریب را بررسی کنیم:

طراحی مودم LTE2122GR

یک مودم رومیزی بزرگ و افقی سفید رنگ که حسابی جا اشغال می‌کند؛ حتی بزرگ‌تر از مودم هواوی b612 یا ایرانسل TF-i60 E1.

اندازه مودم سرکام ۲۷۷ در ۱۸۱ در ۷۰ میلی‌متر است و در میان مودم‌های رومیزی، جزو بزرگ‌ترین مودم‌ها محسوب می‌شود.

طراحی افقی دارد و از یک پایه برای قرارگیری روی میز و سطح صاف سود می‌برد. در وسط کمی متمایل به پایین، لوگوی سرکام دیده می‌شود و پایین‌تر از آن، چراغ‌های LED برای پاور، اینترنت، وای‌فای، تلفن و آنتن‌دهی LTE هست.

در پشت مودم، بالا و پایین، دو ردیف شیار مشبک برای تهویه هوا داریم. می‌توانید دو آنتن خارجی به مودم وصل کنید که جای اتصال کانکتورهای آن‌ها به صورت دایره‌ای در دو سوی پنل پشتی مشخص است.

برچسب اطلاعات در وسط پنل پشتی مودم LTE2122GR خودنمایی می‌کند. به طور مشخص در این برچسب Sercomm LTE2122GR خورده و تولید کشور چین است.

در نوار پایین، از سمت چپ به راست، به ترتیب کلید پاور، کانکتور آداپتور برق ۱۲ ولت و ۲ آمپر، کلید ریست، درگاه تلفن ثابت RJ11، درگاه‌های LAN1 و LAN 2 مشاهده می‌شوند.

در نوار بالایی مودم نیز کلیدهای WiFi و WPS را داریم. در پنل سمت چپ نیز اسلات سیم کارت با یک درپوش پنهان شده است. پوکه سیم کارت متوسط یا میکرو می‌خورد.

کار با این شیار سیم کارت اصلا راحت نیست. افزون بر کیفیت ساخت بسیار پایین این قسمت، انگشتان دست به سختی وارد بخشی می‌شود که باید سیم کارت جا بیفتد.

درپوش شیار سیم کارت مزاحم است و ما چندین بار مجبور شدیم از کارد یا موچین برای بیرون کشیدن سیم کارت استفاده کنیم.

گزارش‌های سایر کاربران و حتی چند شرکت واردکننده این مودم نیز از خرابی بالای درگاه سیم کارت خبر می‌دهند. خود سیم‌کارت را هم به سختی می‌توان در اسلات مربوطه‌اش قرار داد.

در جعبه مودم، دو آنتن خارجی نسبتا بزرگ و پهن نیز قرار داده شده است که می‌توانید به مودم سرکام وصل کنید.

سوکت کانکتور آنتن‌های خارجی TS-9 است و باید درپوش آن‌ها را در پشت مودم بردارید تا بتوانید آنتن‌ها را وصل کنید. کیفیت ساخت بد مودم اینجا هم خودنمایی می‌کند و هرچقدر آنتن‌ها را بپیچانید؛ باز هم دور می‌خورند یا محکم در زاویه و جهت تنظیمی خود قرار نمی‌گیرند.

به طور کلی، کیفیت ساخت مودم سرکام پایین است. این موضوع را با در دست گرفتن مودم یا از روی درگاه‌ها، آنتن خارجی و پنلش می‌توان فهمید.

مشخصات مودم سرکام LTE2122GR

سرکام LTE2122GR یک مودم سیم کارتی ۳G/4G/4.5G/TDLTE است. از رده LTE Cat 18/16 با حداکثر سرعت دانلود ۶۰۰ مگابیت و آپلود ۱۰۰ مگابیت.

این سرعت دانلود و آپلود برای کاربر ایرانی ایده‌آل است. چون این روزها همه کاربران به دنبال مودم‌هایی با سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت و بالاتر هستند.

به طور دقیق‌تر، دنبال مودم‌هایی هستند که قابلیت تجمیع فرکانس داشته باشند و سرعت نت در چند باند رادیویی را با یکدیگر تجمیع کنند.

وضعیت پشتیبانی از باندهای رادیویی مودم ما به شرح زیر است:

۳G: B1

۴G FDD: B1/B3/B7/B20/B32

۴G TDD: B42

ابتدای مطلب اشاره کردم انگار مودم سرکام را برای کاربران ایرانی ساختند؛ چون دقیقا باندهای رادیویی دارد که مورد نیاز آن‌ها است. باندهای ۱ و ۳ و ۷ برای اینترنت موبایل و همراه و FDD و باند ۴۲ برای اینترنت TDLTE.

عموما کاربر ایرانی، چیزی بیشتر از همین باندهای رادیویی روی یک مودم سیم کارتی نیاز ندارد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مودم رومیزی جذابی که به هر دو اینترنت ۴G LTE و TD-LTE وصل می‌شوند

به مانند مودم‌های رایج این سال‌ها، از وای فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac پشتیبانی می‌کند؛ وای فای دو بانده که احتمالا AC1200 است و می‌توان از هر دو فرکانس رادیویی ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز به طور همزمان استفاده کرد.

۶۴ کاربر نیز می‌توانند همزمان به این وای‌فای وصل شوند و برای رمزنگاری اطلاعات، از WPA3 پشتیبانی می‌کند؛ جدیدترین استاندارد رمزنگاری اطلاعات بی‌سیم که بسیار قوی‌تر از WPA2 معروف است.

مودم Sercom دارای ۲ درگاه شبکه LAN گیگابیتی، یک درگاه تلفن ثابت RJ11 و دو آنتن خارجی جداشدنی است. درگاه USB ندارد ولی در عوض از کلیدهای پاور، وای‌فای، WPS و ریست سود می‌برد.

پنل کاربری مودم Sercom LTE2122GR

یکی از ضعف‌های بزرگ مودم سرکام ۲۱۲۲ در اینجا است: پنل کاربری تحت وب!

باید با آدرس آی پی ۱۹۲.۱۶۸.۱.۲۵۴ وارد این پنل شوید. در همان شروع، یک ویزارد نصب خسته‌کننده دارد تا بتوانید وای‌فای و اینترنت و تنظیمات دیگر را راه‌اندازی کنید.

پنل کاربری مودم Sercomm LTE2122GR

در برخی از سایت‌های فروشگاهی ایرانی، آموزش‌هایی برای عبور از این ویزارد نصب و دسترسی سریع به نسخه حرفه‌ای این پنل کاربری پیدا می‌کنید که نشان می‌دهد کاربران زیادی از این ویزارد متنفر هستند.

نکته مهم دیگر، کار با پنل کاربری در مود Basic یا Expert است. در اولین ورود به پنل، تنظیمات بسیار محدودی مشاهده می‌کنید؛ چون پنل کاربری به طور پیش‌فرض روی مود Basic است.

پنل کاربری مودم Sercomm LTE2122GR

باید از بالای پنل و سمت راست، در کنار کلید Logout، روی منو Basic Mode بزنید و گزینه Expert Mode را انتخاب کنید تا بتوانید به تنظیمات بیشتری دسترسی پیدا کنید.

البته، اصلا نباید انتظار داشته باشید تنظیماتی مشابه مودم E1 یا مودم‌های ۵G نوکیا و ZLT و … ببینید.

در تنظیمات پنل کاربری بیشتر شبیه به مودم هواوی L02 است جز اینکه چند گزینه مانند تعریف شبکه میهمان، کنترل والدین، پورت فورواردینگ و تنظیمات DNS دارد.

پنل کاربری مودم Sercomm LTE2122GR

من با پنل مودم سرکام ۲۱۲۲ مشکلات بزرگی پیدا کردم که در زیر لیست شدند:

۱- نام شبکه وای فای (SSID) هر دو کانال ۲.۴ و ۵ گیگاهرتز مشابه است و امکان تغییر و دستکاری SSID را ندارید.

۲- در بخش Mobile اصلا خبری از مدیریت APN، قفل باند رادیویی، قفل دکل و تنظیماتی که به بهبود کیفیت گیرندگی آنتن و سرعت کمک کند؛ وجود ندارد.

۳- بخش وضعیت یا Overview مودم بسیار ضعیف است و تقریبا هیچ اطلاعات مهمی درباره پارامترهای شبکه و آنتن یا کیفیت سیگنال‌های وای‌فای به شما نمی‌دهد؛ جز اینکه وارد Status Mobile شوید.

۴- در بخش messages فقط پیامک‌های دریافتی مشاهده می‌شود و نمی‌توانید پیامک بفرستید یا کد دستوری شماره گیری کنید.

۵- هیچ تنظیماتی برای مدیریت تجمیع فرکانس یا MIMO ندارد.

رابط کاربری پنل نیز خیلی ابتدایی و آزاردهنده است و اصلا حس خوبی به کاربر منتقل نمی‌کند.

تست مودم سرکام LTE2122GR

سرعت اسمی مودم سرکام مشابه مودم نزتک GTX1000 است و از مودم هواوی B622 بیشتر است. چون مودم B622 حداکثر ۴۰۰ مگابیت ولی دو مودم ذکر شده ۶۰۰ مگابیتی و از رده LTE CAT 12 هستند.

یک گشت‌زنی ساده در اینترنت پیرامون سرعت و کارایی این مودم دو چیز را نشان می‌دهد:

۱- سرعت اینترنت موبایل بالایی دارد.

۲- همه می‌گویند اگر در نقطه‌ای هستید که گیرندگی آنتن بالایی دارد؛ خوب سرعت می‌دهد ولی اگر سیگنال ندارید؛ بدترین مودم دنیا است.

ما با این دو فرض اولیه، سراغ تست و ارزیابی Sercom LTE2122GR می‌رویم: 

نصب، شناسایی شبکه و زمان لود

از پروسه سخت انداختن سیم کارت روی مودم که بگذریم؛ زمان لود مودم سرکام خیلی پایین است و چیزی حدود ۱ تا ۱.۵ دقیقه باید منتظر بمانید تا اینترنت روی گوشی و لپ‌تاپ شما ظاهر شود.

به‌خصوص، وضعیت شناختن سیم کارت FDD یا TDD و گرفتن سیگنال و تثبیت شبکه بالا است.

برخی از کاربران گفته بودند شبکه‌های موبایل را شناسایی نمی‌کند و باید دستی تنظیماتی داد که این‌طور نبود و برای ما، همه سیم کارت‌ها و شبکه‌ها شناسایی کرد ولی با پروسه طولانی‌مدت.

وضعیت آنتن‌دهی FDD و TDD

یک بحث مهم دیگر درباره این مودم، وضعیت گیرندگی سیگنال است. خیلی‌ها می‌گویند در گیرندگی آنتن ضعیف است.

ما در نقطه‌ای که مودم را تست کردیم؛ معمولا تمام آنتن‌های مودم برای اینترنت موبایل پر می‌شود و برای اینترنت TDLTE چهار انتن از پنج آنتن را داریم.

در مودم سرکام، ضعف گیرندگی سیگنال یا ضعف پنل کاربری در نمایش درست وضعیت آنتن‌ها مشهود بود و صحبت‌های کاربران در شبکه‌های اجتماعی تایید شد.

در اینترنت TDLTE که فقط ۲ آنتن از ۵ آنتن نمایش داده شده در پنل کاربری روشن شد و چراغ روی بدنه مودم نیز قرمز بود.

پنل کاربری مودم Sercomm LTE2122GR

در اینترنت موبایل ایرانسل و همراه اول یا شاتل موبایل، چراغ آنتن روی بدنه مودم سبز می‌شود ولی گیرندگی آنتن فقط ۳ از ۵ آنتن است.

پنل کاربری مودم Sercomm LTE2122GR

این هم ضعف بزرگ دیگری از این مودم که دقیقا نشان نمی‌دهد وضعیت سیگنال‌دهی منطقه چگونه است!

تست اینترنت TDLTE ایرانسل

اشاره کردیم چون فقط دو آنتن از پنج آنتن اینترنت TDLTE روشن شد؛ انتظار داشتیم بدترین سرعت و تست ها را با سیم کارت TDD بگیریم.

در صبح زود و اول روز که معمولا شبکه خلوت است و با مودم‌هایی مانند هواوی L02 می‌شود روی TDLTE سرعتی تا ۹۰ و گاها ۱۰۰ مگابیت داشت؛ مودم سرکام در بهترین حالت سرعت دانلود ۴۲ مگابیت را نشان‌مان داد:

تست tdlte سرکام

در بیشتر اوقات، سرعت دانلود حدود ۲۰ مگابیت و حتی کمتر بود؛ با سرعت آپلود زیر ۱ مگابیت و پینگ بین ۳۰ تا ۴۰ میلی ثانیه:

تست اینترنت td lte با مودم سرکام

روی موبایل و فرکانس ۵ گیگاهرتز، سرعت اینترنت تی دی ایرانسل بیشتر از ۱۴ مگ بالاتر نرفت و پینگ ۶۴ میلی ثانیه ثبت شد.

خوب این سرعت و کارایی برای اینترنت TDD ناامیدکننده است. مودم‌های دیگری مانند ایرانسل TF-i60 E1 نیز در اینترنت TDD خوب ظاهر نمی‌شوند ولی باز هم کیفیت سرعت بالاتر و بهتری دارند.

تست اینترنت موبایل ایرانسل

با سیم کارت موبایل ایرانسل، پنل مودم سرکام نشان می‌داد ۳ آنتن از ۵ آنتن روشن هستند.

با این شرایط، بیشترین سرعت دانلودی که طی روزهای تست مودم داشتیم؛ ۱۱۸ مگابیت با آپلود ۱۶ مگابیت و پینگ ۲۶ میلی ثانیه بود.

ایرانسل تست مودم سرکام

در بیشتر روزها و در زمان خلوتی شبکه، سرعت بین ۷۰ الی ۸۰ مگابیت بود و اگر شبکه خیلی خوب و خلوت نشان می‌دهد؛ سرعت به بالای ۱۰۰ مگابیت می‌رسید:

مودم LTE2122GR تست اینترنت ایرانسل

پینگ اینترنت ایرانسل خوب بود و از ۱۸ میلی ثانیه تا ۲۱ یا ۲۲ میلی ثانیه و گاها ۳۰ میلی ثانیه بود.

تست اینترنت ایرانسل مودم سرکام

در کل، سرعت مودم سرکام روی اینترنت موبایل ایرانسل خوب بود و بیشتر اوقات اینترنت تمیز و روانی استفاده کردیم.

مودم سرکام اینترنت ایرانسل

تست اینترنت شاتل موبایل

در بیشتر روزها، صبح که اینترنت شاتل موبایل را تست می‌کردیم؛ سرعت حوالی ۱۰۰ مگابیت بود ولی در چند مرتبه سرعت‌های ۱۱۵ مگابیت یا ۱۲۲.۶۸ مگابیت، با آپلود پایین ۱۰ الی ۱۵ مگابیت و پینگ ۴۳ میلی ثانیه به دست آمد:

تست مودم سرکام اینترنت شاتل

با موبایل و فرکانس ۵ گیگاهرتز، سرعت دانلود در یک روز به ۱۴۴ مگابایت یا حتی ۱۵۶ مگابیت با آپلود ۵۳.۴ مگابیت و پینگ ۴۱ میلی ثانیه هم رسید:

تست اینترنت همراه اول

سرعت اینترنت موبایل همراه اول نیز قابل انتظار بود. دانلود بین ۴۰ تا ۵۰ مگابیت، آپلود ۱۵ تا ۱۷ یا ۱۸ مگابیت و پینگ ۳۰ تا ۳۸ میلی ثانیه.

تست اینترنت همراه اول مودم سرکام

در مکان تست، فاصله از دکل BTS موبایل همراه اول دور است و با غالب مودم‌های سیم کارتی ۴.۵G، سرعت اینترنت همراه اول بیشتر از ۵۰ مگابیت نمی‌شود.

با توجه به اینکه مودم سرکام از رده LTE Cat 18 با سرعت ۶۰۰ مگابیت است؛ انتظار داشتیم روی اینترنت همراه اول نیز سرعت بالاتری نشان بدهد.

با آنتن خارجی یا بی آنتن؟

نکته مهمی که باید درباره تست‌های مودم سرکام گفته شود؛ بی‌تاثیر بودن آنتن‌های خارجی بود.

چه دو آنتن خارجی به مودم اضافه می‌شدند یا آن‌ها را درمی‌آوردیم؛ در گیرندگی مودم هیچ تاثیری نداشتند که خیلی عجیب بود.

قیمت و ارزش خرید مودم سرکام

مودم روتر ۴G LTE سرکام LTE2122GR از ۳ میلیون تومان تا ۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. گاها برخی فروشنده‌ها زیر ۳ میلیون تومان هم می‌فروشند.

اگر میانگین قیمت این مودم را ۳.۵ میلیون تومان در نظر بگیریم؛ تقریبا ارزان‌ترین مودم ۴.۵G TDLTE آنلاک بازار می‌شود؛ هم قیمت با مودم ایرانسل TF-i60 G1 و نزتک GTX1000.

بیشتر بخوانید: ۱۵ مودم سیم کارتی دارای آنتن خارجی برتر بازار ایران

مودم‌های هواوی L02 یا B622 از این مودم گران‌تر هستند. به همین دلیل، مودم سرکام این قدر پرفروش شده و ورد زبان کاربران و فروشندگان مودم استوکی است.

شما چه مودمی با این مشخصات، پشتیبانی از همه باندهای فرکانسی، سیم‌کارت‌ها و اینترنت FDD و TDD در ایران پیدا کنید که قیمتی ۳ میلیون تومانی داشته باشد؟

البته، این مودم در چندین شکل به مشتری فروخته می‌شود. برخی فروشنده‌ها به صورت آک و تمیز و با بسته‌بندی می‌دهند؛ برخی دیگر ارزان‌تر ولی بدون بسته یا بدون آک می‌دهند و برخی دیگر به قیمت مودم استوک می‌فروشند.

حرف آخر: مودمی ارزان ولی بی‌کیفیت و فقط فریبنده

در پایان باید این مثل را گفت: «هیچ ارزانی، بی‌دلیل نیست».

مودم سرکام ۲۱۲۲ در عینی که مشخصات خوبی دارد؛ فول باند است و آنلاک و از هر دو اینترنت FDD و TDD پشتیبانی می‌کند؛ سرعت اینترنت موبایل خوبی دارد ولی بی‌کیفیت و رده پایین است.

شاید در کشوری غیر از ایران، اصلا این مودم به فروش نمی‌رفت یا قیمت آن بسیار پایین‌تر از ۳ میلیون تومان بود (در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارسی گفته می‌شود جزو ارزان‌ترین مودم‌های سیم کارتی است).

مودمی مانند هواوی L02، هواوی B622، نزتک GTX1000، نتربیت ۶۵۱D و حتی ایرانسل TF-i60 E1 خیلی بهتر از مودم سرکام هستند.

بررسی ویدئویی مودم Sercomm LTE2122GR

مزایا:

۱- سرعت خوب در اینترنت موبایل

۲- پشتیبانی از همه باندهای رادیویی LTE

۳- آنلاک

۴- قیمت بسیار پایین

معایب:

۱- گیرندگی سیگنال ضعیف

۲- سرعت پایین اینترنت TDLTE

۳- پنل کاربری ضعیف و محدود

۴- کیفیت ساخت بسیار پایین

۴- اندازه بزرگ

خرید مودم سرکام LTE2122GR


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫11 دیدگاه ها

  1. سلام ممنون از راهنمایی. انتخاب شبکه به صورت دستی انجام میشه یا خودکار .دسترسی داریم برای انتخاب شبکه در مودم سرکام.

  2. سلام من میخواستم این مودم رو تهیه کنم و جایگزین مودم adsl قبلی بکنم ولی به مودم قبلی بنده از برند dlink دوربین مداربسته متصل هست ، ایا میتونم مودم سرکام رو هم به دوربین مداربسته متصل کنم که تضاویر رو از طریق وایفای دریافت کنم؟

    1. سلام
      در پنل کاربری چیزی برای قفل باند و قفل دکل ندارد
      ظاهرا روی FDD تجمیع فرکانس دارد؛ چون سرعت‌های بسیار بالایی مانند ۱۵۰ گیگابیت بر ثانیه می‌دهد ولی در پنل قابلیت تجمیع فرکانس دستی یا خودکار دیده نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا