نقد و بررسی

نگاهی به مودم GL.iNET Spitz AX

مودم‌های سیم کارتی عالی برای از ما بهتران

مودم GL.iNET Spitz AX از همه نظر عالی است و می‌تواند یکی از بهترین مودم‌های سیم‌کارتی رومیزی در بازار ایران باشد اما شما فروشگاهی سراغ دارید که این مودم را بفروشد؟ به چه قیمتی؟

معمولا ما در سایت شبکه‌چی، سراغ بررسی و معرفی مودم‌هایی می‌رویم که در ایران موجود باشند و دسترسی به آن‌ها و خریدشان برای همه میسر باشد.

وقتی یکی از خوانندگان درخواست کرد مودم GL.iNET Spitz AX را بررسی کنیم؛ شک و تردید داشتیم که این مودم‌ها وارد بازار ایران شده باشند.

تحقیق بیشتر و گشت و گذار در فروشگاه‌ها و کانال‌های اینترنتی نیز نشان می‌داد حداقل مودم‌های سری AX شرکت GL.iNET در ایران عرضه نشدند یا به وفور یافت نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: با بهترین مودم های ۴.۵G بازار ایران آشنا شوید

حالا، شاید یک فروشگاه چند عدد از یک مدل این مودم را آورده و احتمالا با قیمت‌های سرسام‌آوری فروخته باشد ولی کلا در ایران بازاری ندارند.

عادت کردیم مودم‌های سیم‌کارتی را در ایران ببینیم که یکی از اپراتورهای چینی یا کشورهای حاشیه خلیج فارس به مشترکان خود داده و یک مودم رده پایین یا رده متوسط استوک باشد.

به هر حال، برای خاطر دل این خواننده عزیز، نگاهی به مشخصات مودم‌های GL.iNET سری AX می‌اندازیم:

معرفی مودم GL.iNET Spitz AX

شرکت GL.iNET که یکی از معروف‌ترین برندهای سازنده مودم‌های ثابت و سیم کارتی، روترهای مسافرتی و اکسس‌پوینت‌های صنعتی است؛ دو مدل مودم سیم کارت AX دارد:

مودم GL.iNET Spitz AX

۱- مودم GL-X3000NR که یک مدل سیم کارتی ۵G NR با پوشش حداکثری باندهای رادیویی است.

۲- مودم GL-X3000c16 که یک مدل سیم کارتی ۴G LTE است و از باند ۴۲ و اینترنت TDLTE پشتیبانی نمی‌کند.

مودم GL.iNET Spitz AX

این مودم‌ها از وای فای ۶ پشتیبانی می‌کنند و دارای رده AX3000 هستند و از دو سیم کارت و دو WAN پشتیبانی می‌کنند.

به مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته مانند DFS و  Load-balancing و Failover و MU-MIMO مجهز هستند؛ از فریم‌ویر منبع باز OpenWRT استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم برای روستاها و نقاط دور افتاده

ویژگی مهم دیگر آن‌ها، از وی پی ان‌های OpenVPN و WireGuard پشتیبانی کرده و قابلیت تنظیم DNS را می‌دهند (پشتیبانی از DNS over TLS و DNS over HTTPS).

مودم GL.iNET Spitz AX

این مودم‌ها که برای اتصال به اینترنت پرسرعت و پایدار در منزل، محل کار، شرکت‌های استارتاپی، محیط‌های کار مشترک، اینترنت همراهی و سفر مناسب هستند؛ مجموعه‌ای از درگاه‌های ارتباطی و پورت‌ها را هم برای اتصال دستگاه‌های مختلف به اینترنت در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

مشخصات مودم Spitz AX/GL-X3000

پردازنده دو هسته‌ای مدیاتک MT7981A با سرعت ۱.۳ گیگاهرتز به همراه ۵۱۲ مگابایت رم DDR4 و ۸ گیگابایت eMMC روی آن استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید بهترین مودم هواوی برای اینترنت ۵G و ۴G و TD-LTE

در وای فای، دارای ۲ آنتن خارجی با استانددارد ۸۰۲.۱۱ax یا وای فای ۶ هستند و از حداکثر سرعت ۲۴۰۴ مگابیت روی فرکانس ۵ گیگاهرتز و سرعت ۵۷۴ مگابیت روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برخورداراند.

وضعیت باندهای فرکانسی مدل GL-X3000NR:

مودم GL.iNET Spitz AX

وضعیت باندهای فرکانسی مدل GL-X3000c16:

مودم GL.iNET Spitz AX

درگاه‌های ارتباطی:

مودم GL.iNET Spitz AX

درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت

یک درگاه LAN با سرعت هزار مگابیت

پورت USB 2.0

اسلات MicroSD

شیار سیم کارت Nano SIM

مودم GL.iNET Spitz AX

شاید بتوان گفت با خرید این مودم‌ها، دیگر نیازی به یک روتر میکروتیک برای اتصال به مودم سیم کارتی نیست.

جمع‌بندی: مودم سیم کارتی عالی برای از ما بهتران

بخواهم درباره ویژگی‌های مختلف مودم‌های GL.iNET سری AX صحبت کنم یا حداقل امکانات آن‌ها را فهرست کنیم؛ مقاله طولانی می‌شود.

کاملا مشخص است که با مودم‌هایی حرفه‌ای و پیشرفته‌ای روبرو هستیم.

مودم GL.iNET Spitz AX

البته، همه مودم‌های GL.iNET این‌طور نیستند و این برند مجموعه‌ای از مودم‌های سیم کارتی ۴G LTE نیز دارد که در حد همین مودم‌های سیم کارتی موجود در ایران هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین مودم های TD LTE جیبی و قابل حمل بازار ایران

چیزی که بیشتر از مشخصات و ویژگی‌های این مودم‌ها، ذهنم را درگیر می‌کند:

فرض کنیم این مودم‌ها وارد بازار ایران بشوند و با قیمت بسیار بالایی، مثلا ۳۰ میلیون تومان به فروش برسند.

واقعا در شبکه موبایل ایران کنونی، چقدر می‌توانیم از ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته این مودم‌ها استفاده کنیم؟ چقدر روی سرعت و کیفیت اینترنت تاثیرگذار هستند؟

فقط خرید پرچم‌دارترین مودم بازار مهم نیست؛ بلکه بیشتر از آن، بهره‌گیری از توان و قابلیت‌ها و امکانات مودم اهمیت دارد و اینکه واقعا به ازای پولی که می‌پردازیم؛ همان قدر کیفیت و سرعت دریافت کنیم!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. درود
    حداکثر فاصله خونه با جعبه مخابراتی ( فیبر نوری ) چقدره ؟
    خونه ما ۱۵۰ متر فاصله داره ، آیا میشه از نت فیبر استفاده کرد یا خیر ؟
    با تشکر

  2. اتفاقا بسیار کار خوبی کردید که این مدل رو بررسی کردید. من در اولین فرصتی که از لحاظ مالی یه کم آزاد باشم این مدل رو تهیه میکنم. جهت اطلاع دوستان میگم که این مدل پوششدهی باندهای فرکانسیش رو مدیون ماژول Quectel RM520N-GL هست که تقریبا تمام باندای فرکانسی موجود رو پوشش میده و کیفیت خیلی خوبی داره.
    شرکت GL. iNet برای یه سری از روترهاش که قیمت حدودا صد دلاری دارند یه برد توسعه طراحی کرده که رووش اسلات M.2 هست و میتونید ماژول دلخواهتون(در صورت پشتیبانی البته) رو رووش نصب کنید و با اتصالش به روتر، اون رو تبدیل به یک روتر ۵G یا ۴G LTE کنید. دوستانی که ماژول LTE-A میخوان نصب کنن و نیازی به ۵G ندارن میتونن از مدلای ماژول Quectel EM060K-GL یا FIBOCOM L860-GL استفاده کنند که هر دوی اینها همه باندای فرنکانسی مربوط به LTE مدل ۵G رو پشتیبانی میکنند. توجه کنید که مدل quectel گفته شده توی کتگوری ۶(CAT 6) هست و fibocom توی کتگوری ۱۶ که در نتیجه سرعت و قیمت بالاتری هم نسبت به دیگری داره.
    این رو اضاف کنم که من تخصصی توی زمینه شبکه ندارم و این کامنت صرفا تجربه شخصی پیرو جستجو توی نت بوده و به طور قطع نظر کامل و جامعی نیست و ممکنه اشتباه باشه.
    در پایان سپاسگزارم از تیم شبکه‌چی برای ارائه این بررسی کوتاه و کارا به زبان پارسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا