فناوری

ایرانی‌ها بیشتر کدام نوع اینترنت را دوست دارند؟

چندی پیش  سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اطلاعات و آمار کاربران اینترنت در ایران تا خردادماه ۹۸ را منتشر کرد.

علاوه بر مشخص شدن ضریب نفوذ اینترنت در ایران و تعداد کل کاربرانی ایرانی که به اینترنت دسترسی دارند: سهم هریک از انواع اینترنت اعم از اینترنت ثابت xDSL، اینترنت موبایل ۳G و ۴G، اینترنت TD-LTE، اینترنت وای‌فای و فیبرنوری مشخص شده است.

در این آمار نکات مهم و قابل تاملی نهفته است و برای آن دلایل واضح و مشخصی می‌توان بیان کرد.

به گفته سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تعداد مشترکان اینترنت باندپهن در کشور به ۷۴ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۵۹۵ نفر رسیده و ضریب نفوذ اینترنت در ایران ۹۰.۷۸ درصد است.

سهم هریک از نسل‌های مختلف اینترنت از این تعداد کاربر هم به شرح زیر است:

اینترنت موبایل نسل ۳ و ۴ (۳G و ۴G): در حدود ۸۶ درصد برابر با ۶۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۱۱۲ نفر

اینترنت XDSL: در حدود ۱۲ درصد برابر با ۱۰ میلیون و ۳۸۱ هزار و ۴۸۳ نفر

اینترنت TD-LTE: در حدود ۲ درصد

اینترنت وای‌فای: نزدیک به صفر درصد

این آمار نشان می‌دهد غالب مردم ایران به اینترنت موبایل متصل هستند. در واقع، ضریب نفوذ اینترنت پهنای باند سیار در کشور ۷۸.۱۴ درصد و ضریب نفوذ اینترنت پهنای باند ثابت ۱۲.۶۵ درصد است.

چرا کاربران اینترنت موبایل زیاد است؟

دلایل زیادی برای افزایش ضریب نفوذ اینترنت موبایل در سال‌های اخیر وجود دارد. نخست، باید در نظر بگیریم که هر فردی با یک سیم‌کارت مجزا به اینترنت موبایل وصل می‌شود ولی برای استفاده از اینترنت ثابت به مودم متصل شده است. چندین نفر به یک مودم و سرویس اینترنت ADSL متصل می‌شوند که این خود آمار اینترنت ثابت را کاهش می‌دهد.

نکته مهم دیگر، کاربران اینترنت موبایل در غالب اوقات به صورت مقطعی به شبکه ۳G یا ۴G متصل شده و کاربر اینترنت ثابت هم هستند.

افزایش سرعت شبکه‌های اینترنت موبایل و توسعه این شبکه‌ها در سراسر کشور به‌طوری‌که در دسترس‌پذیرتر از اینترنت xDSL یا TD-LTE هستند؛ باعث افزایش ضریب نفود اینترنت موبایل شده است. 

بسیاری از مردم این روزها به گوشی‌های هوشمندی مجهز شدند که به راحتی و با لمس یک کلید به اینترنت وصل می‌شوند بدون اینکه نیازی به مودم، کابل‌کشی، رمزعبور، نصب روتر و خرید سرویس از شرکتی داشته باشند. 

استفاده از اینترنت موبایل به مراتب آسان‌تر از اینترنت ثابت باندپهن شده است و مردم می‌توانند هر زمان و در هر مکانی که نیاز داشتند؛ به اینترنت وصل شوند.

حتی بهبود شبکه‌های ۴G و ظهور شبکه‌های ۴.۵G با سرعت بالا و پینگ نسبتا پایین باعث شده است کاربران حرفه‌ای به سوی اینترنت موبایل هجوم بیاورند.

اما در نقاط دیگر دنیا این‌گونه نیست و ضریب نفوذ اینترنت ثابت باندپهن و اینترنت وای‌فای بسیار بالاتر و نزدیک به اینترنت موبایل است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا