اخبار ایرانفناوری

افت وحشتناک کاربران اینترنت ثابت طی یک سال اخیر

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جدیدترین آمار ضریب نفوذ اینترنت ثابت و موبایل در ایران تا پایان شهریورماه ۹۸ را اعلام کرد.

طبق این گزارش، در کل بیش از ۶۷ میلیون ایرانی از اینترنت استفاده می‌کنند و موبایل اصلی‌ترین ابزار و روش دسترسی به اینترنت است. آنچه از آمار جدید ارائه شده درباره وضعیت کاربران اینترنتی ایران مایه تاسف است؛ افت ضریب نفوذ و کاربران اینترنت ثابت طی سال گذشته است.

رگولاتوری می‌گوید در پایان شهریور امسال تعداد مشترکان اینترنت باند پهن به ۶۷ میلیون و ۶۸۷ هزار و ۴ نفر رسیده است ولی از این تعداد فقط  ۴ میلیون و ۶۹ هزار و ۲۲۷ نفر مشترک اینترنت ثابت (از طریق فناوری‌هایی چون ADSL  و یا فیبر) بوده‌اند و ۶۳ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۷۷۷ نفر از موبایل برای اتصال به اینترنت استفاده کرده‌اند.

به زبان دیگر، ضریب نفوذ اینترنت در ایران به ۸۱.۴۸ درصد رسیده است که سهم کاربران موبایلی نزدیک به ۷۷ درصد است و کاربران اینترنت ثابت عمدتا ADSL به ۵ درصد (دقیقا ۴.۹ درصد) می‌رسد. 

یعنی ۵ درصد از کل کاربران اینترنتی در ایران از سرویس‌هایی مانند ADSL و VDSL و فیبرنوری استفاده می‌کنند. 

افت ۷.۶ درصدی کاربران اینترنت ثابت

در سال‌های گذشته، به مرور شاهد افت ضریب نفوذ اینترنت ثابت همزمان با رشد اینترنت موبایل بودیم. هر سال چند درصد نزول و افت داشتیم ولی طی یک سال اخیر، افت شدیدی را شاهد هستیم.

ضریب نفوذ اینترنت ثابت باندپهن در سال ۹۷ نزدیک به ۱۲.۵ درصد بوده است ولی اکنون در سال ۹۸ و تا پایان شهریورماه به ۴.۹ درصد رسیده است. بعید نیست تا پایان سال این نزول و کاهش کاربر ادامه یافته و به زیر ۴ درصد برسد.

از این مقدار مصرف‌کننده اینترنت ثابت هم نزدیک به ۵.۸۸ درصد کاربران ADSL و زیر ۱ درصد کاربران FTTH هستند.

غالب کشورهای پیشرفته در جهان، روی اینترنت ثابت سرمایه‌گذاری کرده و کاربران اینترنت اگر از اینترنت موبایل استفاده کنند؛ هریک دارای یک اتصال اینترنت ثابت هم هستند. در واقع، اینترنت موبایل برای مصارف همراه و فوری است ولی در خانه از اینترنت ثابت استفاده می‌کنند.

گران بودن اینترنت ADSL ولی در عین حال بی کیفیت بودن آن، در دسترس نبودن اینترنت ثابت در همه مناطق، محدودیت سرعت اینترنت و دلایل دیگر در سال‌های اخیر باعث شده کاربران اینترنت ADSL به سوی اینترنت موبایل و همراه روی بیاورند.

به نظر شما چرا اینترنت ثابت این‌قدر در ایران افت داشته است؟ 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫5 دیدگاه ها

  1. من هم تی دی ایرانسل دارم هم تی دی مبین نت. اول که ایرانسل داشتم سرعتش خیلی خوب بود. سرعت دانلودش تا ده مگ هم بود هنوزم هست ولی قطعی زیاد داره.مثلا یکی دو دقیقه قطع میشه. رفتم سمت مبین نت چون از نت همراه اولم استفاده میکرد میتونستم تو راه ویا جاده یا جاهای که پوشش دهی تی دی نبود بشه استفاده کد ولی اونم گرون کرد بسته هاشو و حتی نت شبانه رو به کل حذف کرد. سرعت دانلودش هم اصلا خوب نیست. یه چیزی حدود یه مگ هست. من رشت هستم باز ایرانسل بهتره. ولی کاش این همه قطعی نداشت و سرعت آپلودش بالا بود برخلاف سرعت دانلودش که خوبه. یعنی اینستا رو باز میکنی کلیپ ها و استوری هارو با گیر کردن نشون میده.

  2. من tdlte ایرانسل دارم،تو منطقه ما فقط یک چراغ از مودم tf i60 روشن میشه،کیفیت پایین چه توی پینگ،دانلود و اپلود داره

  3. قیمت بالا و کیفیت پایین اینترنت ثابت در ایران دلیل اصلی ریزش مشتریان ISP های محترم میباشد. اگر همچنان خودشون را به خواب بزنند مطمئنا نابود خواهند شد. من که تو کار گیم هستم با سرعت ۱۶ و نزدیک بودن منزل مان به مرکز مخابراتی ولی متاسفانه پینگم از ۱۳۰ تا ۲۵۰ بالا پایین میشه حتی پکینگ لاس هم دارم بین ۱ تا ۴ درصد که یعنی فاجعه. خطوط تلفن هم سه سال پیش توسط مخابرات کاملا تعویض شد.
    با این وضعیت دیگه رغبت نمی کنم قرارداد adsl را تمدید کنم. اکثر گیمرها هم مثل من هستند.

  4. چرا ریزش نکنه!!!!

    وقتی که هر کوفت و مرضی که بگی تو اینترنت ثابت هست معلومه که ریزش میکنه!!!!

    ۱:قیمت بالا ۲:زود تموم شدن حجم ها ۳:پینگ بالا ۴:پاکت لاس ۵:قطعی مکرر

    وقتی اینا هست مگه مریضیم ماهی ۵۵ تومن بدیم رای نتی که عملا نت نیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا