فناوری

مودم روتر ۵G گیمینگ ریزر با وای‌فای ۶ و قابلیت هات‌اسپات موبایل

ریزر Sila 5G

شرکت ریزر (Razer) در نمایشگاه CES سال ۲۰۱۸ از یک روتر گیمینگ رونمایی کرد و اکنون در CES امسال شاهد اولین مودم روتر ۵G گیمینگ این شرکت بودیم.

Sila 5G یک مودم روتر و هات‌اسپات ۵G برای گیمرها است. این دستگاه به شبکه‌های موبایل ۵G متصل شده و بعد به طور وای‌فای اینترنت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. البته، دارای درگاه‌های اترنت گیگابیتی هم هست تا دستگاه‌های گیمینگ از طریق کابل شبکه به اینترنت پرسرعت متصل شوند.

مودم Sila 5G برخلاف غالب روترهای خانگی، یک هات‌اسپات موبایل است و باتری آن قابلیت شارژ مجدد دارد. یعنی می‌توان این مودم روتر را حمل کرده و در مکان‌هایی استفاده کرد که امکان اتصال به برق وجود ندارد. یک مزیت بزرگ این هات‌اسپات، برقراری یک ارتباط و شبکه امن برای تبادل اطلاعات است تا کاربر نیازی به وای‌فای عمومی نداشته باشد.

همانند روتر Silla اصلی، این مودم روتر هم از فناوری FasTrack شرکت ریزر سود می‌برد. ابزار مدیریت ترافیک این شرکت که به طور خودکار وضعیت شبکه، دستگاه‌ها، پهنای‌باند و ترافیک را تحلیل کرده و دستگاه‌ها را اولویت‌بندی می‌کند. همین‌طور، این روتر ۵G به یک حالت گیمینگ مجهز است.

البته، کاربران می‌توانند به طور دستی هم دستگاه‌های متصل به شبکه را اولویت‌بندی کنند و مثلا کنسول بازی یا پی‌سی را در اولویت نخست قرار دهند. ریزر می‌گوید در پنل مدیریتی این دستگاه می‌توان برخی اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها را هم اولویت‌بندی کرد.

پشتیبانی از همه انواع ۵G

برای این مودم ۵G اپلیکیشن‌های اندروید و iOS عرضه شده که مدیریت و تنظیمات Sila 5G را بسیار ساده‌تر می‌کنند. از جمله می‌توان با این اپلیکیشن‌ها، شبکه‌های میهمان طراحی کرد؛ کنترل والدین را استفاده یا اولویت‌بندی‌های شبکه را تغییر داد.

از نظر سخت‌افزاری، این مودم ۵G از تراشه مودم X55 کوالکام استفاده می‌کند. این تراشه هر دو نوع شبکه ۵G (فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز و فرکانس‌های میلی‌متری) را پشتیبانی کرده و البته قابلیت اتصال به شبکه‌های ۴G LTE را دارد.

برای وای‌فای این مودم روتر ۵G از تراشه Hawkeye IPQ8072A استفاده می‌شود که قابلیت پشتیبانی از وای‌فای ۶ را دارد. دارای یک درگاه WAN با سرعت ۲.۵ گیگابیت و ۴ درگاه LAN با سرعت ۱ گیگابیت در کنار یک درگاه USB 3.0 است.

هنوز قیمت و زمان عرضه این مودم گیمینگ مشخص نشده است. ریزر گفته این مودم در وضعیت نمونه اولیه و مفهومی است. بنابراین؛ انتظار نمی‌رود در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ وارد بازار شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا