فناوری

مشخصات مودم و وای‌فای گوشی‌های هوشمند صاایران: احتمالا ناامیدکننده و نامناسب برای آموزش مجازی

به‌زودی گوشی‌های هوشمند نسل جدید تولید شرکت صاایران با برند «ویرا» و سیم‌کارت ایرانسل وارد بازار ایران می‌شوند.

گوشی‌هایی که گفته می‌شود تولید داخل هستند و قرار است با قیمت‌های بسیار مناسبی برای مصارف دانش‌آموزی و دانش‌جویی عرضه شوند.

اگرچه هنوز این گوشی‌ها رسما معرفی نشدند ولی تقریبا مشخصات کامل آن‌ها در سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی لو رفته است و مثل همیشه ما می‌خواهیم وضعیت مودم و وای‌فای آن‌ها را بررسی کنیم.

صاایران دو گوشی با نام‌های ویرا V6 و ویرا V5 آماده عرضه به بازار دارد. این دو گوشی از نظر طراحی و مشخصات بسیار شبیه به گوشی‌های Ulefone Power 6 و Ulefone Note 7P هستند و می‌توان از این طریق به مشخصات کامل گوشی‌ها رسید.

از طرف دیگر، اطلاع از پردازنده مرکزی این دو گوشی کافی است که سایر مشخصات مانند مودم، وای‌فای نیز به دست بیایند.

گوشی ویرا V6

گفته می‌شود صاایران ویرا وی ۶ گوشی رده بالای این شرکت است و مشخصات بهتری نسبت به گوشی V5 دارد.

این گوشی از پردازنده مدیاتک Helio P35 MT6765 استفاده می‌کند و گفتیم بسیار شبیه به گوشی چینی برند «پول‌فون پاور ۶» است.

این گوشی با صفحه‌نمایش ۶.۳ اینچی و رزولوشن ۲۳۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل به ۴ گیگابایت رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی مجهز است. 

دوربین سلفی این گوشی ۱۶ مگاپیکسل و دوربین پشتی دوگانه ۱۶ + ۲ مگاپیکسلی است. از تگ NFC و حسگر اثر انگشت در بدنه پشتی گوشی سود می‌برد. از دیگر مشخصات ارتباطی این گوشی بلوتوث ۵ است.

اما این گوشی به یک مودم ۳G/4G مجهز است. این مودم از رده LTE Cat 7 است که حداکثر سرعت دانلود ۳۰۰ مگابیت را فراهم می‌کند و قابلیت تجمیع فرکانس (CA) برای دو فرکانس را می‌دهد.

ویرا وی ۶ از باندهای ۲، ۳ ،۵ و ۸ در نسل دوی GSM، از باندهای ۱، ۲، ۴، ۵ و ۸ در نسل سه (۳G) و باندهای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۷، ۸، ۱۲، ۱۷،۱۸، ۱۸، ۲۰، ۲۵، ۲۶، ۶۶ نسل چهار (FD-LTE) و باند ۴۰ در TD-LTE (فرکانس ۲۳۰۰ مگاهرتز) پشتیبانی می‌کند.

وای‌فای این گوشی هم دو بانده و از استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است. احتمالا وای‌فای این گوشی از رده AC750 باشد که روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز سرعت ۳۰۰ مگابیت و روی فرکانس ۵ گیگاهرتز سرعت ۴۳۳ مگابیت اسمی را دارند.

گوشی ویرا V5

گوشی وی ۵ از صفحه‌نمایشی ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۱۲۸۰ در ۶۰۰ پیکسل به همراه ۳ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی سود می‌برد.

دوربین سلفی این گوشی ۵ مگاپیکسلی و ماژول دوربین پشتی آن سه گانه و ترکیب ۸ + ۲ + ۲ مگاپیکسل است. باتری این گوشی ۳۵۰۰ میلی‌آمپرساعت و گفته می‌شود نسبت نمایشگر به بدنه آن ۹۲ درصد است.

اما این گوشی هم از وای‌فای ۸۰۲.۱۱ac دو بانده پشتیبانی می‌کند و به یک مودم LTE Cat 4 مجهز شده است. مودم‌های Cat 4 حداکثر سرعت دانلود ۱۵۰ مگابیتی و حداکثر سرعت آپلود ۵۰ مگابیتی دارند و از تجمیع فرکانس پشتیبانی نمی‌کنند.

مقایسه با ارزان‌ترین گوشی‌های برندهای خارجی

حقیقت این است که مشخصات مودم و وای‌فای هر دو گوشی صاایران بسیار ناامیدکننده هستند.

در حالی‌که گوشی‌های ارزان‌قیمت و میان‌رده برندهای چینی از مودم‌های LTE Cat 11 و وای‌فای دو بانده ۸۰۲.۱۱ac رده AC1200 برخوردار هستند که باعث شدند بسیاری از مردم دیگر نیازی به خرید مودم جداگانه نداشته باشند و از یک سرعت اینترنت موبایل نسبتا خوب برخوردار باشند؛ مودم‌های LTE Cat 6 و LTE Cat 4 گوشی‌های ویرا V6 و ویرا V5 توی ذوق می‌زند.

مودم و وای‌فای اصلا دو ویژگی تجملاتی و جانبی در گوشی‌های تلفن همراه امروزی نیستند و اشتباه بزرگی است که به کیفیت آن‌ها اهمیت داده نشود.

اگر قرار است از این گوشی‌ها برای آموزش مجازی، شبکه شاد، ویدئو کنفرانس و درس‌های آنلاین استفاده شود؛ باید سرعت اینترنت و وای‌فای بالایی داشته باشند وگرنه هرچقدر ارزان‌قیمت یا شیک و زیبا باشند؛ باز کاربردی و کار راه‌انداز نخواهند بود.

باید در عمل ببینیم سرعت اینترنت و وای‌فای این گوشی‌ها چقدر است و آیا کاربران می‌توانند از این گوشی‌ها برای کلاس‌های مجازی و آموزش از راه دور خود استفاده کنند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

      1. قطعا بقیه شرکت ها هم گران میکنند همیشه همین بوده
        دیگر adsl به صرفه نیست در قیمت ب موبایل یکسانند
        تف به این زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا