فناوری

کره ماه به اینترنت ۴G LTE مجهز می‌شود

چهار سال پیش، یک شرکت استارتاپی به نام PTScientists قرار بود با همکاری نوکیا و خودروسازی آئودی، آنتن‌های LTE بر سطح کره ماه نصب کند. این پروژه هرگز عملی نشد و پای اینترنت ۴G به کره ماه باز نشد.

حالا ناسا و نوکیا می‌خواهند این رویا را محقق کنند. ناسا دوباره می‌خواهد سال ۲۰۲۴ پا به کره ماه بگذارد و یکی از برنامه‌های اساسی او، راه‌اندازی زیرساخت ارتباطی سریع و قابل اعتماد است.

ناسا از میان چندین شرکت داوطلب، نوکیا را برای پیاده‌سازی ارتباطات ۴G LTE روی سطح کره ماه انتخاب کرده است و در گام نخست بودجه‌ای ۱۴.۱ میلیون دلاری در اختیار این شرکت قرار داده تا مقدمات کار را فراهم کند. 

این کمک مالی، بخشی از بودجه ۳۷۰ میلیون دلاری است که صندوق «آرتمیس» ناسا برای توسعه فناوری‌های مختلف در سفر به کره ماه تصویب کرده است. شرکت‌های دیگری مانند اسپیس‌ایکس و ULA نیز بخش‌هایی از این کمک مالی را برای توسعه فناوری‌های دیگر دریافت کردند.

مزایای ۴G در کره ماه

اما سوال اساسی اینجا است که ارتباطات و اینترنت ۴G LTE در کره ماه به چه دردی می‌خورد؟

ناسا می‌خواهد بین فضانوردان، ماه‌پیماها، فضاپیماها و تجهیزاتی که روی سطح کره ماه پیاده می‌شوند؛ یک ارتباط مطمئن و شبکه تبادل داده شکل بگیرد.

در ضمن، شبکه ۴G کره ماه می‌تواند به کمک فضاپیماهای عبوری از کنار کره ماه بیاید تا آن‌ها با زمین ارتباط برقرار کنند و جدیدترین تصاویر، فیلم‌ها، اخبار و داده‌های اکتشافی را مخابره کنند.

ارتباط کره ماه با ایستگاه‌های فضایی و همین‌طور ارتباط با زمین از دیگر اهداف شبکه ۴G در کره ماه است. 

یکی از مدیران ناسا در این ارتباط می‌گوید: «نوکیا با دریافت بودجه از ناسا روش‌های استفاده از فناوری‌های زمینی برای ایجاد ارتباط قابل اتکا و پر سرعت در ماه را بررسی خواهد کرد.»

تا کنون، در بسیاری از ارتباطات فضایی از شبکه‌های آنالوگ استفاده شده است ولی شبکه ۴G مزیت‌های بیشتری دارد. سرعت این شبکه بسیار بیشتر است ولی مصرف انرژی پایین‌تری دارد. به علاوه، می‌تواند بین کاوشگرها و ایستگاه‌ها یک ارتباط خودکار و پایدار برقرار کند.

هنوز مشخص نیست دقیقا شبکه ۴G LTE چه زمانی روی کره ماه راه‌اندازی می‌شود. همکاری ناسا و نوکیا، تلاش چندباره‌ای برای کشیدن اینترنت به کره ماه است که باید دید این بار به نتیجه می‌رسد یا نیمه کاره رها می‌شود و هنوز برای این آرزوها در سفر به ماه زود است!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا