فناوری

نظر وزیر ارتباطات درباره گرانی قیمت اینترنت، انحصار فیبرنوری مخابرات، مشکلات ADSL و اینترنت استارلینک

هرچند وقت یک بار، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به برخی پرسش‌های کاربران پاسخ می‌دهد.

این پرسش و پاسخ‌ها کوتاه و کاربردی و خلاصه هستند؛ قرار نیست جواب‌های مفصل داده شود و صرفا برای در جریان قرار گرفتن مردم و کاربران از نظرات وزیر یا گرفتن پاسخ بیان می‌شوند.

در تازه‌ترین بخش از استوری‌های پرسش و پاسخ در صفحه اینستاگرام وزیر ارتباطات؛ موضوع‌های مهمی مانند قیمت اینترنت، عدم دریافت ADSL، اینترنت استارلینک، اینترنت TD-LTE، فیبرنوری و رجیستری گوشی مطرح شدند.

در ادامه نگاهی به جدیدترین پرسش‌ها و پاسخ‌های وزیر ارتباطات می‌اندازیم:

سوال کاربران: با توجه به وضع اقتصادی کشور چرا قیمت اینترنت خانگی و همراه کاهش پیدا نمی‌کند؟

پاسخ وزیر: در حال حاضر همه‌چیز گران شده است، هزینه اپراتورها افزایش پیدا کرده و هزینه نگه‌داری از شبکه بسیار بالاست. در این شرایط تثبیت قیمت اینترنت کار دشواری است ولی اگر امکانش باشد حتما نرخ‌ها را کاهش می‌دهیم.


سوال کاربران: چرا ارائه اینترنت فیبر نوری در انحصار مخابرات است و شرکت‌های دیگر نمی‌توانند فیبر نوری ارائه دهند؟

پاسخ وزیر: از دو سال پیش پیگیر این موضوع بودیم و حالا با قراردادی که میان مخابرات و شرکت آسیاتک بسته شد، انحصار ارائه فیبرنوری برای مخابرات شکسته شد و هر کجا که مخابرات امکانات دارد، آسیاتک نیز می‌تواند خدمات ارائه دهد. قرار داد سایر شرکت‌ها نیز در دست تبادل است.


سوال کاربران: بهتر نیست به جای سرمایه‌گذاری بر روی فناوری ۵G، شبکه فیبر نوری را گسترش دهید؟

پاسخ وزیر: هر دو جایگاه خود را دارند، توسعه نسل پنجم بدون فیبر نوری قابل اجرا نیست.


سوال کاربران: چرا مخابرات پورت خالی ندارد و ما نمی‌توانیم از خدمات ADSL مخابرات استفاده کنیم؟

پاسخ وزیر: در صورتی که مخابرات پورت خالی نداشته باشد، می‌توان از اینترنت TD-LTE استفاده کرد، شرکت‌هایی مانند ایرانسل، های‌وب و زی‌تل این خدمات را ارائه می‌دهند.


سوال کاربران: فناوری اینترنت ماهواره‌ای که شرکت اسپیس ایکس می‌خواهد راه‌اندازی کند، چیست؟!

پاسخ وزیر: این یک فناوری جدید است که تا سال ۲۰۲۵ فراگیر می‌شود، علاوه بر شرکت‌های آمریکایی، چینی‌ها هم به دنبال منظومه‌های ماهواره‌های اینترنتی هستند، این فناوری یک تحول بزرگ برای دسترس‌پذیر کردن اینترنت در تمام سطح زمین است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا