فناوری

ماجرای مودم هواوی B618 5G چیست؟ اشتباه بزرگ دیجی‌کالا در قاطی کردن دو محصول و درج اشتباهی تصاویر و مشخصات

دیجی‌کالا با درج مشخصات و تصاویر اشتباه از یک مودم، باعث سردرگمی کاربران و خریداران شده است.

چند روزی است که دوباره مودم پرقدرت و رده بالای هواوی B618 وارد بازار ایران شده و چندین فروشگاه از جمله سایت دیجی‌کالا آن را موجودی زدند. ما در مطلب «مشخصات و ویژگی‌های هواوی B۶۱۸: بهترین مودم ۴G رومیزی در ایران» به طور کامل این مودم ۴G بسیار خوب را معرفی کردیم.

اما فقط چند ساعت پس از انتشار این مطلب، برخی از کاربران به طور خصوصی پیام دادند چرا به قابلیت ۵G این مودم اشاره نکردید؟

همزمان در برخی فروم‌ها و کانال‌های تلگرامی نیز میان کاربران بحثی درگرفت که مودم هواوی B618 یک مودم ۴G LTE است یا مودم ۵G؟

برخی از کاربران به مشخصات مودم B618 اشاره می‌کردند که صراحتا نوشته شده یک مودم LTE Cat 11 با سرعت ۶۰۰ مگابیت است و برخی دیگری از کاربران به چیپ‌ست Balong 5000 نوشته شده در مشخصات سایت دیجی‌کالا اشاره داشتند که نشان می‌دهد یک مودم ۵G است.

تراشه Balong 5000 توسط هواوی و در سال ۲۰۱۹ معرفی شد و یکی از معروف‌ترین تراشه‌های مودم ۵G با پشتیبانی از هر دو فرکانس رادیویی میلی‌متر و زیر ۶ گیگاهرتز است.

اما حالا داستان واقعی مودم B618 چیست؟ یک مودم ۴G LTE است یا یک هات‌اسپات ۵G؟

در سایت دیجی‌کالا به صراحت گفته شده یک مودم ۵G است و همین‌جا اشتباه بزرگ این فروشگاه شکل گرفته است.

با بررسی مشخصات نوشته شده برای مودم B618 و تصاویر رسمی درج شده برای این محصول و بعد مقایسه آن با مشخصات سایت‌های رسمی برای مودم B618 می‌فهمیم دیجی‌کالا دو محصول را با هم اشتباه گرفته است.

در واقع، دو محصول با هم قاطی و یک محصول عجیب و غریب جدید درآمده است که نامش B618 5G است و در دنیای واقعی اصلا وجود ندارد.

آن مودمی که دیجی‌کالا از آن به عنوان مودم ۵G با پردازنده Balong 5000 یاد کرده است؛ در واقع مودم HUAWEI 5G CPE Pro با ظاهری تقریبا شبیه به مودم B618 است.

مودم فایوجی هواوی ۵G CPE Pro

مودم ۵G CPE Pro یا H112 در آگوست ۲۰۱۹ با پردازنده Balong 5000 معرفی شده است ولی مودم B618 در سال ۲۰۱۶ و با یک تراشه LTE Cat 11 وارد بازار شده است.

مودم هواوی ۵G CPE Pro دارای درگاه USB 2.0 نیست و در پنل جلویی هم چراغ‌های LED کمتری دارد و روی پنل رویی آن ۵G درج شده است.

مودم ۴G LTE هواوی B618

به علاوه، مودم ۵G CPE Pro از وای‌فای ۶ بهره می‌برد ولی مودم B618 دارای وای‌فای ۵ و ۸۰۲.۱۱ac است.

هرگز مودم B618 با پردازنده Balong 5000 وارد بازار نشده است و ما مودم B618 5G نداریم.

این اشتباه را می‌توانید در مقایسه تصاویر رسمی درج شده برای این محصول در سایت دیجی‌کالا هم ببینید:

برخی تصاویر از مودم B618 و برخی تصاویر از مودم ۵G CPE Pro هستند:

قطعا مودمی که دیجی‌کالا دارد می‌فروشد؛ مودم B618 است و مودم ۵G CPE Pro نیست. اگر خریدار این مودم هستید؛ دقت کنید که قابلیت ۵G ندارد و به امید وصل شدن به اینترنت ۵G ایرانسل و همراه اول این مودم را نخرید.

البته، این حرف‌ها به این معنی نیست که مودم B618 یک دستگاه ضعیف و به درد نخور است؛ برعکس یکی از بهترین و شاخص‌ترین مودم‌های هواوی در رده LTE Cat 11 است و سرعت بسیار بالایی روی شبکه‌های ۴G LTE به دست می‌دهد.

مودم هواوی B618 اصل با گارانتی شرکت i.d.h را می‌توانید از این لینک خرید کنید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام ادمین جان یه بررسی میکنی ببینی این گوشی شیائومی Mi 10 5G اینترنت فایو جی اش با فایو جی ایران سازگاره یا نه؟ کلا از کجا باید تشخیص داد فایو جی یه گوشی با فایو جی ایران سازگاره؟ ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      برای هر گوشی و مودمی نگاه کنید چه مودم فایوجی روش نصب شده و بعد سراغ مشخصات اون مودم بروید و ببینید آیا از امواج میلی‌متری و فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند یا خیر تا مشخص شود کدام ۵G را دارد.
      مثلا برای همین گوشی می ۱۰ فایوجی شیائومی، از تراشه مرکزی اسنپدراگون ۸۶۵ استفاده می‌کند که خود تراشه از مودم X55 برخودار است؛ همان مودمی که روی آیفون‌های ۱۲ هم هست و از هر دو نوع فایوجی امواج میلی‌متری و زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند.
      در ایران هر جور فایوجی راه بیندازند این گوشی باش سازگاری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا