فناوری

کابل‌های فیبر نوری را فراموش کنید؛ سلام بر پرتوهای نوری اینترنتی با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه

اگر به جای کابل‌های فیبرنوری از پرتوهای نوری برای انتقال اطلاعات استفاده شود؛ دستیابی به اینترنت پرسرعت سریع‌تر خواهد شد.

شرکت X Moonshot Factory که به اختصار شرکت X گفته می‌شود و زیرمجموعه آلفابت (مادر گوگل) است؛ در جدیدترین پروژه خود به نام Taara روی اینترنت مبتنی بر پرتوهای نوری کار کرده و موفق شده به اینترنت با سرعت ۲۰ گیگابیت بر ثانیه در کشور کنیا آفریقایی دست پیدا کند.

در پروژه Taara از فناوری «مخابرات نوری فضای آزاد» (FSOC) استفاده شده است. به این روش که دو ترمینال کوچک Taara در دو سوی یک ارتباط نصب می‌شود.

تصور کنید در دو سوی یک پل یا رودخانه یا مکانی که امکان کابل‌کشی فیبرنوری برای اینترنت پر سرعت نیست. حداکثر فاصله این دو ترمینال باید ۲۰ کیلومتر باشد و دید مستقیم به یکدیگر داشته باشند. بعد با کمک فناوری FSOC می‌توان پرتوهای نوری را از یک ترمینال برای ترمینال بعدی ارسال کرد.

به گفته شرکت X، سرعت اینترنت در این روش به مرز ۲۰ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. یعنی هزاران نفر می‌توانند به راحتی روی یوتیوب استریم ویدئو داشته باشند.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و برای مناطق خاص

ترمینال‌های Taara باید در مکان‌هایی نصب شوند که کاملا یک دید مستقیمی نسبت به هم داشته و مانعی میان آن‌ها نباشد. بنابراین، باید در بالای برج‌ها، پشت‌بام‌ها، دکل‌های مخابراتی و جاهای مرتفع نصب شوند.

در این روش انتقال اطلاعات، نیازی به حفر گودال و کابل‌کشی زمینی نیست و در هزینه‌های راه‌اندازی یک اینترنت پرسرعت صرفه‌جویی می‌شود. به‌ویژه، اینکه در مناطقی که دستیابی به اینترنت پر سرعت به خاطر عدم امکان کابل‌کشی، میسر نیست؛ می‌توان از پرتوهای نوری استفاده کرد.

فعلا شرکت X پروژه Project Taara را در چندین کشور افریقایی از جمله کنیا در دست بررسی دارد و مشغول رایزنی با اپراتورهای این کشورها برای راه‌اندازی این سرویس اینترنت پرسرعت است.

اینترنت پرتو نوری سه سال پیش در کشور هند هم آزمایش شده و پس از یک سال کار روی آن در کشور کنیا، به بهره‌برداری رسمی رسیده است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

‫2 دیدگاه ها

  1. خدا اینترنت پرتو نوری را بیامرزه.ما به همون adsl هم راضیم.هر چی دنیا داره به سمت اینترنت پرسرعتتر و تکنولوؤی جدیدتر حرکت میکنه ما داریم عقب گرد می کنیم به قرون وسطی.حالا این تا کی ادامه پیدا کنه را خدا میدونه.اون از وضعیت vdsl و امار و ارقامش و اونم از ftth یا فیبر نوری.فکرکنم تا چند وقت دیگه باید دوباره سراغ اینترنت dial up بریم.

  2. البته فیبرنوری خیلی پایداری بیشتری داره.
    جای پیشرفت هم قاعدتا توی فیبر بیشتر هست.
    من اگه حق انتخاب داشتم همه جا اتصال سیمی رو انتخاب میکردم. توی برف بارون و … هیچ مشکلی پیش نمیاد و پینگ داخلی هم ۱ میلی ثانیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا