فناوری

سامسونگ سریع‌ترین ۵G و وای‌فای ۶ را به گوشی‌های میان‌رده اضافه کرد

سامسونگ به طور رسمی از جدیدترین چیپ‌ست موبایل قدرتمند خود به نام «اگزینوس ۱۰۸۰» رونمایی کرد.

جالب است بدانید این تراشه اصلا برای گوشی‌های موبایل پرچم‌دار ساخته نشده است و از قرار روی اسمارت‌فون‌های میان‌رده و پریموم بازار می‌نشیند ولی تمام مشخصات یک پردازنده مدرن و پرچم‌دار را دارد.

برخی از نتایج محک‌زنی که از تراشه اگزینوس ۱۰۸۰ منتشر شده است؛ نشان می‌دهد عملکردی بهتری از پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ دارد. این خبر می‌تواند برای کاربران گوشی‌های میان‌رده بسیار مهم و خوشحال‌کننده باشد.

از ویژگی‌های مهم این پردازنده جدید سامسونگ، پشتیبانی از ۵G و وای‌فای ۶ است. یعنی آوردن سریع‌ترین ارتباطات اینترنت و وای‌فای روی یک گوشی میان‌رده با قیمت مناسب!

اگزینوس ۱۰۸۰ از فناوری ساخت ۵ نانومتری سود می‌برد تا در کنار پردازنده M1 اپل، تنها چیپ‌ست‌های ۵ نانومتری دنیا باشند. از نظر مصرف انرژی بسیار بهینه است ولی تا دلتان بخواهد در قدرت پردازش‌های محاسباتی، حرف برای گفتن دارد.

این چیپ‌ست از چهار هسته ARM Cortex-A78 برخوردار شده و یکی از آن هسته‌ها، با فرکانس کاری ۲.۸ گیگاهرتز از پس وظایف خود برمی‌آید. سه هسته Cortex-A78 باقی مانده نیز فرکانسی معادل ۲.۶ گیگاهرتز دارند. از سوی دیگر نیز شاهد چهار هسته Cortex-A55 با فرکانس ۲ گیگاهرتز هستیم که وظایف سبک‌تر را برعهده می‌گیرند.

سامسونگ می‌گوید این تراشه در تک هسته تا ۵۰ درصد و در چند هسته تا دو برابر کارایی بهتر از پردازنده مشابه قبلی سامسونگ دارد. اگزینوس ۱۰۸۰ از پردازشگر گرافیکی Mali-G78 MP10 بهره می‌برد.

مشخصات ۵G اگزینوس ۱۰۸۰

اما گفتیم این تراشه جدید میان‌رده سامسونگ از نسل پنجم شبکه‌های موبایل پشتیبانی می‌کند. اگزینوس ۱۰۸۰ از هر دو نوع شبکه ۵G میلی‌متری و فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی کرده ولی روی هریک سرعت متفاوتی ارائه می‌دهد.

در ۵G NR Sub-6GHz سرعت دانلود حداکثر ۵.۱ گیگابیت و آپلود ۱.۲۸ گیگابیت و در ۵G NR mmWave سرعت دانلود و آپلود به ۳.۶۷ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

در ۴G LTE از مودم LTE Cat 18 با ۶ تجمیع فرکانس برخودار است و سرعت دانلود به مرز ۱.۲ گیگابیت و سرعت آپلود به ۲۰۰ مگابیت می‌رسد.

این مشخصات تقریبا مشابه مودم اسنپدراگون X55 کوالکام است که روی چیپ‌ست ۸۶۵ و همین‌طور بیونیک A14 اپل برای گوشی‌های آیفون نشسته است.

باز هم اشاره می‌کنم که داریم درباره یک تراشه صحبت می‌کنیم که قرار است روی گوشی‌های میان‌رده بنشنید و شما با خرید اسمارت‌فونی حداکثر ۴۰۰ دلاری، چنین ویژگی‌هایی خواهید داشت.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا