فناوری

به درگاه شبکه صد مگابیت نیاز داریم یا هزار مگابیت؟

در هنگام خرید مودم و روتر، این سوال برای برخی کاربران مطرح می‌شود که درگاه‌های شبکه اترنت LAN یا WAN باید صد مگابیتی باشند یا هزار مگابیتی؟

مودم‌ها و روترهای امروزی نه تنها از درگاه شبکه هزار مگابیتی یا یک گیگابیت سود می‌برند؛ بلکه برخی مدل‌ها به درگاه‌های ۲.۵ و ۵ گیگابیت هم مجهز شدند.

به طور کلی، استاندارد درگاه‌های شبکه صد مگابیتی یا Ethernet 10/100 base-T مدت‌ها است که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده است و به جای آن استاندارد یک گیگابیتی یا Ethernet 1000Base-T Gigabit قرار گرفته است.

این موضوع هم به استفاده کاربر بستگی ندارد؛ بلکه بسیاری از بوردها و تراشه‌های امروزی به طور پیش‌فرض از استاندارد هزار مگابیت پشتیبانی می‌کنند.

اما در مودم‌ها و روترهای قدیمی یا مدل‌هایی که ارزان‌قیمت هستند؛ هنوز شاهد درگاه‌های شبکه صد مگابیتی هستیم. مودم‌هایی مانند تی‌پی‌لینک TD-W8961 یا TD-W9970 یا TD-W9960 که در ایران پرفروش هستند یا مودم‌های DSL-2740U و DSL-2750U دی‌لینک که باز هم سال‌ها است در ایران به فروش می‌رسند؛ از درگاه‌های LAN و WAN صد مگابیتی برخوردار هستند.

در مودم‌های ۴G همراه و رومیزی هم شاهد درگاه‌های شبکه صد مگابیت هستیم. غالب مودم‌های TD-LTE که ایرانسل و شرکت‌های دیگر به مشتریان می‌دهند هم درگاه صد مگابیتی دارند.

حالا، سوال اساسی این است که روی این دستگاه‌ها به درگاه شبکه اترنت یک گیگابیتی نیاز داریم و چون صد مگابیتی هستند؛ ضرر کردیم و باعث افت سرعت اینترنت شدند یا اینکه نه فرقی نمی‌کند و چیزی از دست ندادیم؟

کدام کاربرها به درگاه شبکه گیگابیتی نیاز دارند؟

جواب این پرسش کاملا به مصرف کاربر بستگی دارد. برای برخی کاربران، درگاه‌های اترنت صد مگابیتی کافی است و نیازی به درگاه هزار مگابیتی ندارند و برای برخی دیگر از کاربران، درگاه صد مگابیتی سَم است و نباید مودم یا روتری با چنین درگاهی داشته باشند.

ابتدا یک نکته بسیار مهم را در نظر بگیرید. سرعت اینترنت شما است که سرعت درگاه شبکه را تعیین می‌کند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند اگر یک مودم با درگاه شبکه هزار مگابیتی داشته باشند؛ یعنی سرعت اینترنت آن‌ها هزار مگابیت می‌شود ولی این‌طور نیست. شما اگر یک مودم با درگاه شبکه هزار مگابیت داشته باشید ولی سرعت اینترنت شما ۱۶ مگابیت باشد؛ حداکثر سرعت درگاه شبکه همان ۱۶ مگابیت خواهد بود.

با دانستن این نکته، تکلیف تا حدود زیادی روشن است. اگر شما اینترنت VDSL یا فیبرنوری با سرعت بالای ۱۰۰ مگابیت دارید؛ قطعا به یک مودم یا روتر با درگاه‌های شبکه گیگابیتی نیاز دارید ولی اگر سرعت اینترنت شما زیر ۱۰۰ مگابیت است؛ تفاوت آن‌چنانی میان درگاه‌های صد مگابیتی و هزار مگابیتی نیست.

اگر مودم ۴G با سرعت اینترنت ۳۰۰ مگابیت و بالاتر دارید؛ باید یک درگاه شبکه اترنت گیگابیتی داشته باشید ولی اگر مودم ۴G شما سرعتی ۱۵۰ مگابیت دارد؛ درگاه صد مگابیتی کفایت می‌کند چون بعید است واقعا سرعت مودم بالاتر از ۱۰۰ مگابیت برود.

در نهایت، توصیه ما این است که از استاندارد صد مگابیتی عبور کنید و دنبال دستگاه‌هایی بروید که درگاه شبکه هزار مگابیتی دارند ولی اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یک مودم و روتر به‌روز با درگاه شبکه اترنت یک گیگابیت بخرید؛ نگاهی به مصرف و سرعت اینترنت خود داشته باشید.

برای بازی‌های آنلاین، استریم ویدئو، اتصال مودم به روتر و مصارف این‌چنینی هم درگاه‌های شبکه یک گیگابیتی توصیه می‌شوند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا