فناوری

آخرین وضعیت سرعت اینترنت موبایل و ثابت در ایران

بهبود رتبه اینترنت موبایل و ثابت ایران در اسفند ماه ۱۳۹۹

موسسه Speedtest هر ماه گزارشی از وضعیت اینترنت موبایل و ثابت کشورها در ماه پیش از آن منتشر می‌کند. در این گزارش، ضمن اشاره به میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت هر کشور، جدولی از سریع‌ترین کشورها در این دو شاخصه ارائه داده و به میانگین‌های جهانی اشاره می‌کند.

جدیدترین گزارش این موسسه برای بازه زمانی ماه مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰) منتشر شده است و ایران جایگاه بهتری در اینترنت موبایل و اینترنت ثابت یافته ولی همچنان اینترنت ثابت ایران در بدترین وضعیت خود قرار دارد.

میانگین سرعت اینترنت دنیا

به گزارش موسسه Speedtest، میانگین سرعت اینترنت موبایل در دنیا برابر با ۴۸.۴۰ مگابیت برثانیه است. میانگین سرعت دانلود اینترنت ثابت دنیا نزدیک به دو برابر اینترنت موبایل و برابر با ۹۸.۶۷ مگابیت است. سرعت آپلود اینترنت ثابت ۴ برابر بهتر از اینترنت موبایل است و پینگ هم ۲ برابر بهتر شده است.

میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت جهان در ماه مارس ۲۰۲۱

سه کشور امارات متحده عربی، کره جنوبی و قطر بالاترین سرعت اینترنت موبایل در ماه مارس ۲۰۲۱ را داشتند و سه کشور سنگاپور، تایلند و هنگ‌کنگ از آسیای شرقی حائز سریع‌ترین اینترنت ثابت دنیا در همین ایام هستند.

نکته بسیار پر اهمیت، دو برابری سرعت اینترنت ثابت نسبت به اینترنت موبایل است که نشان می‌دهد در بسیاری از کشورها، بار ترافیک اینترنت بر دوش اینترنت ثابت است. واقعیتی که در ایران برعکس است و بیش از ۹۰ درصد ترافیک اینترنت را شبکه‌های موبایل بر دوش می‌کشند و انگار اینترنت ثابت صرفا برای نمایش و تزئینی است.

میانگین سرعت اینترنت ایران

در ایران وضعیت سرعت اینترنت موبایل نسبتا خوب است و حتی در سرعت آپلود با مقیاس‌های جهانی برابری می‌کنیم ولی در اینترنت ثابت بسیار عقب هستیم.

میانگین سرعت دانلود اینترنت موبایل ایران در ماه مارس ۲۰۲۱ برابر ۲۶.۳۸ مگابیت و آپلود ۱۱.۵۹ مگابیت بوده است. رتبه ایران در اینترنت موبایل ۸۳ است و یک جایگاه بهبود یافته است.

یعنی سرعت اینترنت موبایل ایران نصف سرعت اینترنت موبایل جهانی است ولی سرعت آپلود برابری می‌کند.

میانگین سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران

اما در اینترنت ثابت داستان چیز دیگری است. میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران ۱۹.۱۳ مگابیت و سرعت آپلود ۱۱.۲۹ مگابیت است. ایران در جایگاه ۱۳۲ امین کشور اینترنت ثابت است و اگرچه دو جایگاه نسبت به ماه پیش بالاتر رفته ولی هنوز با معیارهای جهانی فاصله زیادی دارد.

جایگاه ایران در جدول اینترنت موبایل دنیا

در بسیاری از کشورهای دنیا، ترافیک و بار اینترنت روی FTTH است ولی در ایران اینترنت فیبرنوری یا اینترنت پرسرعت VDSL فقط چند درصد از کل کاربران اینترنت کشور را تشکیل می‌دهند.

جایگاه ایران در جدول اینترنت ثابت دنیا

واقعا چه زمانی این فاصله و عقب‌ماندگی اینترنت ثابت ایران جبران می‌شود و شاهد سرعت اینترنت ثابت بیشتری نسبت به اینترنت موبایل هستیم. اگر شبکه‌های ۵G اپراتورها توسعه پیدا کند؛ شاهد افزایش این شکاف هم خواهیم بود!

توجه: تصاویر از سایت ترنجی است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا