فناوری

استارلینک می‌خواهد هواپیماها را به اینترنت ماهواره‌ای مجهز کند

رقابت استارلینک و وان‌وب برای ارائه سرویس اینترنت وای‌فای در پروازها

استارلینک در حال مذاکره با چندین شرکت هواپیمایی است تا اینترنت ماهواره‌ای این شرکت در پروازها و هواپیماهای آن‌ها در اختیار مسافران قرار بگیرد. دو شرکت استارلینک و وان‌وب در حال رقابت با یکدیگر برای ارائه سریع‌تر اینترنت وای‌فای به شرکت‌های هواپیمایی هستند.

جانتان هافلر، نماینده استارلینک و فروش تجاری آن، طی کنفرانسی گفت: «ما در حال صحبت با خطوط هوایی هستیم. محصول هواپیمایی ما در حال توسعه است.تا همین حالا هم یک سری شبیه سازی‌ها انجام داده‌ایم و قصد داریم محصول خود را برای استفاده در صنعت هواپیمایی در آینده‌ای نزدیک آماده کنیم.»

شرکت اسپیس‌ایکس که سرویس اینترنت استارلینک را ارائه می‌دهد؛ از سال ۲۰۱۸ تا کنون حدود ۱۸۰۰ ماهواره از ۴۴۰۰ ماهواره لازم برای پوشش کامل سراسر جهان را به آسمان پرتاب کرده است. ارائه عمومی سرویس اینترنت استارلینک آغاز شده است و هدف نخست آن کاربران و خانه‌های روستایی و مناطق حاشیه‌ای شهرها است که به اینترنت پرسرعت کابلی دسترسی ندارند.

قرار است تا پایان سال، سرعت اینترنت استارلینک به ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برسد و پینگ تاخیر آن فقط ۲۰ میلی‌ثانیه باشد. هزینه ماهیانه اینترنت استارلینک ۹۹ دلار است و البته ۵۰۰ دلار هزینه خرید تجهیزات آنتن و روتر و اتصالات آن می‌شود.

آماده‌سازی اینترنت استارلینک برای هواپیما

اسپیس‌ایکس سال گذشته طرح اینترنت خود را با پنج جت Gulfstream آزمایش کرد و در ماه مارس، این شرکت برای تاییدیه FCC برای استفاده از پایگاه‌های زمینی استارلینک در حال حرکت درخواست مجوز کرد، این مجوز شامل هر وسیله دریافت کننده سیگنالی از جمله خودرو، کامیون،‌ هواپیما و غیره است.

این شرکت در اقدام دیگری از FCC اجازه آزمایش یک آنتن مربع شکل را درخواست کرد، شکلی که معمولا برای آنتن هواپیما استفاده می‌شود. هافلر می‌گوید که طراحی آنتن هواپیمایی اسپیس‌ایکس بسیار به تکنولوژی درگاه‌های ساده شبیه خواهد بود اما «مسلما برای اتصال هواپیمایی تقویت می‌شود.» سخت افزار هواپیمایی نیز همچون آنتن معمولی این شرکت توسط اسپیس ایکس طراحی و ساخته می‌شود.

استارلینک از اتصالات میان ماهواره‌ای برای رساندن اینترنت به هواپیماها در نقاط دورافتاده استفاده خواهد کرد. در این روش، ماهواره‌ها با استفاده از اتصالات لیزری و بدون ارسال سیگنال با هم صحبت می‌کنند. هافلر می‌گوید: «نسل بعدی ماهواره‌های ما که هنوز در حال ساخت است، اتصال میان ماهواره‌ای خواهد داشت.»

چندین شرکت بزرگ در حال رقابت با یکدیگر برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای در مدار زمین هستند. به جز استارلینک که از دیگران پیشگام‌‌تر است؛ شرکت OneWeb انگلستان و آمازون جف بزوس نیز مطرح هستند. شرکت جف بزوس هنوز هیچ ماهواره‌ای به فضا پرتاب نکرده است و شرکت وان‌وب ۱۸۲ ماهواره از ۶۴۰ ماهواره برنامه ریزی شده خود را پرتاب کرده است.

رقابت ماهواره‌ها

شرکت‌های آمریکایی که در حال حاضر اینترنت در حال پرواز ارائه می‌دهند Intelsat و ViaSat هستند که شبکه‌ای از ماهواره‌ها را در مدار اصلی زمین دارند. VisaSat به تازگی از برنامه‌های خود برای استفاده از شبکه ماهواره‌ای نسل جدید برای پرواز‌های دلتا خبر داده است.

این شرکت مستقر در کالیفرنیا در حال برنامه ریزی یک شبکه متشکل از ۳۰۰ ماهواره در مدار پایینی است و همچنین یک شبکه جدید در مدار اصلی زمین که ابتدای سال آینده راه اندازی می‌شود. این شرکت در حال حاضر یک رقیب سرسخت برای اسپیس‌ایکس محسوب می‌شود و تهدید کرده است که به دلیل عدم بررسی محیط زیستی روی استارلینک از کمیسیون ارتباطات فدرال شکایت می‌کند.

مدیران اسپیس‌ایکس اعتقاد دارند اینترنت آن‌ها برای استفاده در پروازها بهتر و پایدارتر است. هافلر می‌گوید: «روی هم رفته مسافران و مشتریان تجربه عالی می‌خواهند که سیستم‌های مدار اصلی قادر به ارائه آن نیستند. درنتیجه شرکت‌های هواپیمایی باید به این نیاز پاسخ دهند یا به سیستمی عادت کنند که تقاضای مشتریان را پاسخ نمی‌دهد.»


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا