فناوری

چگونه با آموزش‌های سیسکو یک متخصص شبکه شویم

آشنایی با دوره‌های مختلف سیسکو

شبکه‌های کامپیوتری قلب تپنده کسب‌وکارها و سازمان در دنیای امروز هستند. بسیاری از این شبکه‌ها با تجهیزات شرکت سیسکو راه‌اندازی و تجهیز شدند و آموزش کار با این تجهیزات می‌تواند یک سکوی پرش کاری و درآمدزایی برای شما باشد. دوره‌های تخصصی آموزش سیسکو در بسیاری از کشورها به صورت آنلاین تدریس و در ایران هم می‌توانید آن‌ها را با سایت فرادرس یاد بگیرید.

اهمیت شبکه‌های کامپیوتری در دنیای امروز

شاید شما هم به اهمیت شبکه‌های کامپیوتری در شرکت‌های تجاری پی برده باشید. هر کسب‌وکاری برای اتصال به اینترنت و اشتراک‌گذاری اطلاعات در داخل یا خارج از شرکت به شبکه‌های کامپیوتری نیاز دارد. سازمان‌ها باید شعبه‌ها و دفاتر بزرگ خود در یک شهر یا یک کشور و حتی در قاره‌های مختلف را به یکدیگر وصل کنند و نیازمند شبکه‌های بزرگ و تجهیزات ارتباطی هستند.

هر شرکتی که یک سرویس و خدماتی ارائه می‌دهد؛ نیازمند دریافت اطلاعات از مشتری، ذخیره این اطلاعات، پردازش اطلاعات، تجزیه و تحلیل و داده‌کاری آن‌ها است. همه این عملیات‌ها به شبکه‌های کامپیوتری و مراکزداده وابسته هستند و باید سرورها، سوئیچ‌ها، روترها، رک‌ها و انواع تجهیزات شبکه دیگری در محل شرکت نصب و بعد به یکدیگر وصل شده و پیکربندی شوند.

وقتی از یک فروشگاه آنلاین، خرید کرده و محصولاتی سفارش می‌دهیم؛ در پشت صحنه، ارتباطات و اتصالات شبکه هستند که سفارش ما را برای اپراتورهای فروشگاه قابل رویت می‌کنند تا مراحل بعدی آن تا تحویل در درب منزل انجام شود.

آژانس‌های هواپیمایی و گردشگری، بیمه‌ها، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، سازمان‌های دولتی، شرکت‌های نفت و گاز، سیستم‌های سرگرمی و حتی سایت‌های استریم ویدئو و بازی، وابسته به تجهیزات شبکه هستند و نیاز دارند مهندسان و متخصصان شبکه، امنیت شبکه و مراکزداده این شبکه‌ها را راه‌اندازی، نگهداری و تعمیر کنند.

بنابراین، در دنیای امروز بحث بر سر اهمیت شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات نیست؛ بلکه بحث بر سر یادگیری مهارت‌های کار با تجهیزات شبکه‌های کامپیوتری است.

آموزش‌های سیسکو؛ معتبرترین دوره‌های کار با شبکه‌ها

سیسکو یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین تامین‌کنندگان تجهیزات سوئیچ و روتر شبکه در دنیا است. تاریخچه این شرکت به سال ۱۹۸۴ برمی‌گردد و جزو اولین شرکت‌هایی است که تجهیزات شبکه روتر و سوئیچ حرفه‌ای و اینترپرایس طراحی و تولید کرده است. بسیاری از شبکه‌کارها از سیسکو به عنوان غول شبکه و مرکزداده نام می‌برند. بیش از ۸۰ درصد بستر اینترنت بر پایه محصولات شرکت سیسکو است که نشان‌دهنده جایگاه بسیار مهم آن در سطح دنیا است.

اگر در شبکه‌ای به طور مستقیم از تجهیزات این شرکت استفاده نشود؛ مفاهیم و اصول حرفه‌ای طراحی شبکه، امنیت شبکه، مانیتورینگ شبکه، روتینگ شبکه و مراکزداده این شرکت بر آن حاکم بوده و افرادی که دوره‌های سیسکو را گذرانده باشند؛ به خوبی قادر خواهند بود این شبکه را مدیریت و راهبری کنند.

جالب است بدانید سیسکو در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا مراکز آموزشی دارد و دوره‌های تخصصی مانند CCNA و CCNP و CCIE و CCNP و CCDP و CCVP در آن‌ها آموزش داده می‌شود.

در واقع، هر دانشجو و کارآموزی که می‌خواهد وارد دنیای شبکه و مراکزداده شود؛ باید با گذراندن دوره‌های آموزش سیسکو آغاز کند و به تدریج از ابتدایی‌ترین دوره‌ها مانند دوره آموزش سیسکو CCNA شروع به یادگیری کرده و بعد سراغ دوره‌های دیگری مانند CCNP و روتینگ، شبیه‌سازی شبکه و پیکربندی تجهیزات سیسکو برود. ما در ادامه نگاهی به این دوره‌ها می‌اندازیم:

دوره سیسکو CCNA

تقریبا یک دانشجوی حوزه شبکه پس از گذراندن دوره نت‌ورک پلاس، اگر می‌خواهد وارد مسیر آموزش‌های سیسکو شود؛ باید از دوره CCNA (سرنام Cisco Certified Network Associate) آغاز کند. CCNA اولین دوره و در واقع پیش‌نیاز سایر مدارک سیسکو است. در این دوره با اصول طراحی، ساختاربندی، نگهداری، عیب‌یابی و تعمیر شبکه‌های کامپیوتری در بسترهای سخت‌افزاری آشنا می‌شوید.

کار با سوئیچ‌های سیسکو و یادگیری مهارت تنظیم و پیکربندی و نگهداری آن‌ها جزو مباحث بسیار مهم دوره CCNA است. شما در این دوره یاد می‌گیرید یک شبکه LAN/WAN تا زیر صد کامپیوتر را از صفر نصب و راه‌اندازی کنید.

روتینگ تجهیزات سیسکو

یکی از مباحث اساسی در شبکه‌های سیسکو، بحث Routing یا مسیریابی شبکه است. در دوره‌ای مانند CCNP Routing شما مفاهیم مسیریابی بسته‌ها در شبکه را از ابتدایی‌ترین اصول تا پیشرفته‌ترین روش‌های مسیریابی آموزش خواهید دید.

پس از این دوره، می‌توانید انواع پروتکل‌های مسیریابی مانند BGP و OSPF و EIGRP را در روترها و سوئیچ‌های سیسکو پیاده‌سازی کنید و اقدام به عیب‌یابی شبکه‌های مبتنی بر این روش‌های مسیریابی نمایید. پیش‌زمینه این دوره، گذراندن دوره CCNA است.

شبیه‌سازی شبکه‌های سیسکو

شما وقتی در مسیر آموزش شبکه‌های مبتنی بر سیسکو قرار گرفتید؛ نیاز به کار با نرم‌افزارهای شبیه‌سازی مانند Boson NetSim یا Packet Tracer دارید. با تسلط کامل بر این نرم‌افزارهای شبیه‌سازی می‌توانید بهتر روترها و سوئیچ‌های این شرکت را پیکربندی کرده یا عیب‌یابی کنید.

نرم‌افزار Boson NetSim به طور کامل می‌تواند نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای سیسکو را شبیه‌سازی کند و اصول یادگیری آن کاملا مطابق با دستورات سیسکو و استاندارد شبکه ISO است.

معمولا افرادی که می‌خواهند مهارت‌های خود در کار با تجهیزات شبکه را افزایش دهند؛ سراغ یک دوره آموزش شبیه‌سازی شبکه با سیسکو می‌روند.

لاگین در تجهیزات سیسکو

دوره آموزشی Logging در تجهیزات سیسکو به بررسی مفهوم Logging در سوئیچ‌ها و روترهای سیسکو (Cisco Router) پرداخته و پیاده‌سازی عملی، کاربردهای Logging و نقش کلیدی آن در Troubleshooting را آموزش می‌دهد.

کارشناسان شبکه و افرادی که در محل کار و سازمان خود یا در سناریوهای آموزش کار با تجهیزات سیسکو می‌روند، به این آموزش نیاز خواهند داشت.

بالاترین درآمدها برای متخصصان سیسکو

تقریبا بازار کار برای متخصصان تجهیزات سیسکو تضمین شده است. در فهرست پردرآمدترین مشاغل دنیا طی سال‌های اخیر، مهندس شبکه، متخصص شبکه، مهندس امنیت شبکه، مدیر شبکه، مدیر مرکزداده و متخصص شبکه‌های بی‌سیم دیده می‌شود و افرادی که آموزش‌های سیسکو را گذرانده باشند؛ در هر کجای دنیا قابلیت جذب به بازار را دارند.

مهم نیست شما می‌خواهید در ایران مشغول به کار باشید یا کشورهای حوزه خلیج فارس یا استرالیا، کانادا، امریکا یا هر کشور دیگری؛ مدارک سیسکو اعتبار جهانی دارند و در سراسر دنیال به متخصصان شبکه با این مهارت‌ها نیاز دارند.

یک متخصص سیسکو در ایران برای شروع می‌تواند درآمدی ۷ میلیون تومان داشته باشد و همین‌طور که تخصص‌ها و آموزش‌های بیشتری دیده و مهارت‌ها و تجربه‌های بالاتری کسب می‌کند و سمت‌های مهم‌تر و حساس‌تری می‌گیرد؛ به درآمدهای ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومانی و حتی بیشتر برسد.

در کشورهای دیگر، به طور متوسط یک متخصص شبکه‌های بی‌سیم در هر ساعت ۴۷ دلار درآمد دارد و در سال نزدیک به ۱۰۰ هزار دلار درآمد خواهد داشت. یک مهندس ارشد شبکه‌های بی‌سیم سالیانه درآمدی ۱۴۰ هزار دلاری دارد.

در سال ۲۰۱۹، موسسه Glassdoor گزارش داد میانگین درآمد متخصصین شبکه‌های سیسکو در ایالات متحده ۶۸.۱۵۶ دلار است.

سایت سایت Certification Magazine نیز در گزارش سالیانه خود، میانگین درآمد یک متخصص CCNA را در ایالات متحده ۱۱۵ هزار دلار و در سراسر جهان ۶۱.۶۷۰ دلار اعلام کرده است. یک متخصص CCNA شبکه‌های بی‌سیم نیز در امریکا درآمد سالیانه ۱۱۸.۰۴۰ دلار و در جهان ۶۱.۷۶۰ دلار دارد.

یک متخصص امنیت شبکه CCNP در امریکا درآمد سالیانه ۱۳۱.۱۸۰ دلاری خواهد داشت و در جهان نزدیک به ۷۰ هزار دلار می‌گیرد.

در حالی‌که بسیاری از سایت‌های آموزشی فقط چند دوره آموزشی مدارک سیسکو را پوشش می‌دهند؛ مجموعه آموزش‌های فرادرس نه تنها در زمینه آموزش شبکه و آشنایی با تجهیزات سیسکو کامل است؛ بلکه یک مرجع معتبر و اصیل برای آموزش‌های آنلاین و دروس دانشگاهی شناخته می‌شود.

با جست‌وجو در فرادرس می‌توانید علاوه بر دوره‌های مشهوری مانند CCNA و CCNP، آموزش‌های ویدئویی روتینگ سوئیچ‌های سیسکو، شبیه‌سازی شبکه‌های سیسکو، اصول طراحی شبکه‌های کامپیوتری مبتنی بر مفاهیم سیسکو، آموزش Logging در تجهیزات سیسکو و آموزش MPLS و پیکربندی روترهای سیسکو را فرا بگیرید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا