فناوری

وای‌فای ۷ چیست و چه مشخصاتی احتمالی دارد؟

وای‌فای ۷ یک تغییر بزرگ است و نزدیک‌تر از آنچه تصور می‌کنید

به گفته «کارلوس کوردیرو»، مدیر CTO بخش بی‌سیم خدمات محاسبات مشتریان اینتل که مسئول توسعه نسل بعدی استانداردهای وای‌فای نیز هست؛ وای‌فای ۷ از فناوری Multi-Link Operation پشتیبانی می‌کند.

وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد و نسخه پیشرفته‌تر آن به نام Wi-Fi 6E در سال ۲۰۲۰ به یک استاندارد تجاری بازار تبدیل گشت. محصولات مبتنی بر این استانداردهای جدید وای‌فای به تدریج دارند وارد بازار می‌شوند و فعلا پیشرفته‌ترین فناوری در دسترس برای ارتباطات بی‌سیم خانگی است.

استاندارد Wi-Fi 6E تازه از راه رسیده

در Wi-Fi 6E از طیف ۱۲۰۰ مگاهرتز استفاده شده است و از فرکانس رادیویی ۶ گیگاهرتز برای تبادل اطلاعات سریع‌تر پشتیبانی می‌کند. براساس گزارش‌های موسسه IDC، در سال ۲۰۲۱ استاندارد Wi-Fi 6E با ورود بیش از ۳۳۸ میلیون دستگاه به بازار، جریان اصلی بازار می‌شود و تقریبا در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۲۰ درصد کل دستگاه‌های وای‌فای ۶ از فرکانس ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کنند که نشان‌دهنده استقبال زیاد بازار از این استاندارد است.

در سه ماهه اول امسال، دستگاه‌های زیادی با چیپ‌ست‌های جدید وای‌فای ۶E از شرکت‌های مختلف روانه بازار شدند که در میان آن‌ها می‌توان انواع گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، رایانه‌های شخصی و گجت‌های دیگر را مشاهده کرد. انتظار می‌رود تا پیش از اتمام سال ۲۰۲۱، در تلویزیون‌ها و دستگاه‌های VR هم استاندارد وای‌فای ۶E را شاهد باشیم.

استاندارد وای‌فای ۶ حدود ۵ سال دیرتر از وای‌فای ۵ وارد بازار شد ولی گزارش‌ها نشان می‌دهد استاندارد وای‌فای ۷ خیلی زودتر از این مدت زمان تجاری‌سازی شده و روی محصولات بازار می‌نشیند.

رسانه Wi-Fi Now در گزارش جدیدی اعلام کرد شرکت اینتل با انتشار یک ویدئو، درباره فناوری وای‌فای ۷ توضیح داده است و مدعی است تا سه سال دیگر این استاندارد بی‌سیم وارد بازار می‌شود. به گفته مدیر CTO بی‌سیم اینتل، وای‌فای ۷ حداکثر ۵ برابر سریع‌تر از وای‌فای ۶ است. فناوری MLO نه تنها باعث افزایش سرعت می‌شود؛ بلکه قابلیت اطمینان و تاخیر را هم افزایش خواهد داد.

تصور کنید از کانال‌های مختلف برای ارسال بسته‌های یکسان و ایجاد خدمات کیفیت سرویس (QoS) قطعی و با کیفیت بالا در کارخانه‌ها، اپلیکیشن‌های صنعتی و ماموریت‌های مهم استفاده شود. فناوری MLO چنین عملکردی دارد.

مشخصات احتمالی وای‌فای ۷

در بهار سال ۲۰۲۰، موسسه IEEE در مقاله‌ای از استاندارد IEEE 802.11be به عنوان وای‌فای ۷ و آینده شبکه‌های بی‌سیم نام بردند. در این مقاله آمده که استاندارد وای‌فای ۷ در مراحل توسعه اولیه قرار دارد ولی تا کنون بیش از ۵۰۰ پیشنهاد و ویژگی برای آن ارائه شده است که از مهم‌ترین مشخصات آن می‌توان به forward-compatible physical layer (PHY) و scalable sounding و Multiple Access Point (Multi-AP) اشاره کرد.

وای‌فای ۷ در مقایسه با وای‌فای ۶ می‌تواند از تجمیع چند بانده/چند کاناله برای راندمان بالاتر، کاهش تداخل بهتر، ظرفیت چگالی بالاتر و هزینه کارآمدتر پشتیبانی کند. پیش‌بینی می‌شود که در وای‌فای ۷ به حداکثر سرعت ۳۰ گیگابیت بر ثانیه برسیم که تقریبا سه برابر وای‌فای ۶ است.

فعلا مشخصات و ویژگی‌های وای‌فای ۷ قطعی نشده‌اند ولی شاید بزرگ‌ترین تفاوت و تغییر آن نسبت به وای‌فای ۶، استفاده از پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتزی باشد که دو برابر پهن‌تر از فرکانس ۱۶۰ مگاهرتزی در استاندارد ۸۰۲.۱۱ax است. استفاده از دستورات مدولاسیون بالاتر و پشتیبانی از ۴۰۹۶-QAM نسبت به ۱۰۲۴-QAM در استاندارد ۸۰۲.۱۱ax و استفاده گروهی از OFMDA از دیگر وجه تمایزهای نسل جدید دستگاه‌های وای‌فای خواهد بود.

در حالی‌که دورنمای وای‌فای ۷ بسیار هیجان‌انگیز و امیدبخش است ولی به نظر می‌رسد بازار هنوز برای این استاندارد آماده نباشد؛ چون به تازگی محصولات وای‌فای ۶ روانه بازار شدند و بسیاری از کاربران هنوز به این دستگاه‌ها از جمله روترهای وای‌فای ۶ دسترسی ندارند!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا