فناوری

جدیدترین مک‌بوک پروهای اپل از جدیدترین نسل وای‌فای پشتیبانی نمی‌کنند

مک‌بوک پرو ۱۶ و ۱۴ اینچی جدید بیشترین امکانات ارتباطی را دارند به همراه وای‌فای ۶ و بلوتوث ۵

دیشب اپل از جدیدترین لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو خود رونمایی کرد؛ آن هم با جدیدترین پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max که از نظر کارایی و گرافیک و سرعت برتری‌های محسوسی نسبت به پردازنده‌های اینتل دارند.

احتمالا، مک‌بوک پرو ۱۶ و مک‌بوک پرو ۱۴ جدید اپل، قوی‌ترین لپ‌تاپ‌های تاریخ این شرکت و منعطف‌ترین مک‌بوک پروهای اپل از نظر درگاه‌های ارتباطی هستند ولی بهتر است بدانید به آخرین نسل از استاندارد وای‌فای مجهز نیستند؛ چیزی که شاید باورش سخت باشد!

مک‌بوک پروهای جدید اپل دارای طراحی جدیدی هستند؛ از ناچ بهره می‌برند؛ درگاه‌های شارژ MagSafe 3 و اسلات کارت حافظه SDXC و سه درگاه USB-C Thunderbolt 4 به همره یک درگاه HDMI به آن‌ها افزوده شده است و به گفته اپل Most Advanced Connectivity در بین لپ‌تاپ‌های مک‌بوک پرو این شرکت هستند.

صفحه‌نمایش این لپ‌تاپ‌ها Liquid Retina XDR با فناوری mini-LED است که در حالت نرمال روشنایی ۱۰۰۰ نیت و در حالت ۴K روشنایی ۱۶۰۰ نیت خواهند داد و نرخ بازسازی تصویر آن‌ها ۱۲۰ هرتزی است.

درباره پردازنده‌های M1 Pro و M1 Max نشسته روی این لپ‌تاپ‌ها گفتنی‌ها زیاد است. این پردازنده‌ها ۱۰ هسته‌ای هستند که ۸ هسته برای کار در بالاترین کارایی و ۲ هسته برای کار در بهترین راندمان مصرف انرژی طراحی شدند.

پردازنده M1 Pro دارای ۱۶ هسته پردازشی گرافیکی و پردازنده M1 Max دارای ۳۲ هسته پردازشی گرافیکی است و به ترتیب حداکثر از ۳۲ و ۶۴ گیگابایت رم پشتیبانی می‌کنند.

اما دیشب و همزمان با پخش رویداد اپل، در ذهنم این پرسش مطرح شد که از نظر ارتباطات بی‌سیم، این لپ‌تاپ‌ها و پردازنده‌ها از کدام استاندارد وای‌فای پشتیبانی می‌کنند؟ Wi-Fi 6 یا Wi-Fi 6E؟

اپل در رویداد دیشب حرفی در این باره نزد اما امروز صبح با مراجعه به سایت این شرکت و خبر رسمی معرفی مک‌بوک پروهای جدید، خواندم که از Wi-Fi 6 و Bluetooth 5.0 پشتیبانی می‌کنند!

همان‌طور که می‌دانید؛ جدیدترین نسخه استاندارد وای‌فای منتشر شده در جهان، وای‌فای ۶E یا Wi-Fi 6E است و همه سازنده‌های سخت‌افزار دارند به سوی آن مهاجرت می‌کنند اما اپل هم در آیفون ۱۳ و هم در مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ هنوز به Wi-Fi 6E مهاجرت نکرده است و ترجیح داده با استاندارد وای‌فای ۶ پیش برود.

نه اینکه وای‌فای ۶ استاندارد قدیمی و از دور خارج شده‌ای است ولی به هر حال جدیدترین نسل وای‌فای دنیا نیست.

چرا آیفون ۱۳ و مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ با وای‌فای ۶ عرضه شدند؟

شاید این سوال مطرح شود شرکتی که توانایی ساخت قدرتمندترین و خیره‌کننده‌ترین پردازنده دسکتاپی مانند M1 Pro و M1 Max را دارد؛ چرا نمی‌تواند در محصولاتش از وای‌فای ۶E پشتیبانی کند؟

جواب این است که اپل هنوز سازنده مودم و تراشه وای‌فای نیست و این تراشه‌ها را از شرکت‌های دیگری مانند کوالکام خریداری و با پردازنده‌های خود ادغام می‌کند. بنابراین، در این حوزه هم از نظر تکنولوژیک و هم از نظر استانداردی عقب‌تر است و شاید تا یکی دو سال دیگر که خودش سازنده مودم و تراشه وای‌فای شد؛ در مشکل را نیز حل کند.

ضمن اینکه اپل تصور می‌کند کاربری که وای‌فای ۶ دارد؛ چندان نیازی به وای‌فای ۶E ندارد و چیزی از دست نمی‌دهد. در وای‌فای ۶E شاهد یک باند رادیویی جدید ۶ گیگاهرتز هستیم که سرعت انتقال اطلاعات بیشتری برای فواصل نزدیک دارد. اپل می‌گوید هنوز بسیاری از کاربران و مشتریانش مودم روتر یا روتر Wi-Fi 6E ندارند؛ پس مهم نیست که آیفون ۱۳ یا مک‌بوک پروهای ۲۰۲۱ را با وای‌فای ۶ عرضه کند یا با وای‌فای ۶E.

این تفکر برای امروز و سال ۲۰۲۱ منطقی است ولی قطعا در سال آینده و همین‌طور سال ۲۰۲۳، استاندارد Wi-Fi 6E جریان اصلی بازار می‌شود و آن‌گاه آیفون ۱۳ یا مک‌بوک پرو ۲۰۲۱ واقعا از نظر وای‌فای یک محصول به‌روز نیست!

به هر حال، مک‌بوک پروهای جدید این‌قدر ویژگی و مزایای بزرگ و جذاب دارند که هیچ‌کس به فکر نسل وای‌فای آن‌ها نیست!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا