فناوری

وای‌فای ۷ در نمایشگاه CES 2022 رونمایی می‌شود: وعده سرعت تا ۳۰ گیگابیت بر ثانیه

وای‌فای ۷ نزدیک به ۲.۴ برابر سریع‌تر از وای‌فای ۶ و دارای تاخیر و تراکم کمتری است

مدیاتک اعلام کرد در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی از وای‌فای ۷ است و به‌زودی تراشه‌های مبتنی بر آن را عرضه می‌کند.

روترهای وای‌فای ۶ که با استاندارد ۸۰۲.۱۱ax نیز شناخته می‌شوند؛ در حال نفوذ به خانه‌های مردم هستند و محصولات استاندارد جدیدترن Wi-Fi 6E هنوز به سختی در بازار یافت می‌شوند. اما مدیاتک در حال آماده شدن برای عرضه Wi-Fi 7 است.

این شرکت اعلام کرده است که پیش‌نمایشی از وای‌فای ۷ را در نمایشگاه CES پیش‌رو که در ماه ژانویه ۲۰۲۲ برگزار می‌شود؛ ارائه خواهد کرد. مدیاتک وعده داده است که این فناوری جدید، سرعت بیشتری نسبت به وای‌فای ۵ و وای‌فای ۵ دارد.

وای‌فای ۷ همچنان با استاندارد ۸۰۲.۱۱be شناخته می‌شود و طبق اسناد منتشر شده در سایت پی‌سی‌مگ، مدیاتک اظهار کرده که این فناوری هیجان‌انگیز، سرعتی ۲.۴ برابر نسبت به وای‌فای ۶ و تاخیر کمتری نسبت به نسل قبلی داشته باشد.

هنگامی که وای‌فای ۶ راه‌اندازی شد؛ به عنوان بزرگ‌ترین ارتقای وای‌فای در یک دهه گذشته معرفی شده بود. Wi-Fi 6E از همان زیربنای وای‌فای ۶ استفاده می‌کرد ولی یک باند رادیویی جدید ۶ گیگاهرتز پرسرعت نیز در دسترس قرار می‌داد. در وای‌فای ۷، آن‌طور که مدیاتک وعده کرده است؛ شاهد سرعت بیشتر، کاهش تراکم، تاخیر کمتر و امنیت بهتر هستیم. سرعت استاندارد این نسل از وای‌فای نزدیک به ۱۰ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود؛ به شرط اینکه پهنای‌باند شما بتواند این سرعت را پشتیبانی کند.

وای فای ۷
یک نمونه از روترهای وای‌فای ۶ که این روزها پرطرفدار و محبوب هستند

به عنوان مثال، نت‌گیر ادعا کرد که شبکه‌های مش وای‌فای Orbi این شرکت که مبتنی بر وای‌فای ۶ است؛ سرعتی ۵ برابر وای‌فای ۵ یا استاندارد ۸۰۲.۱۱ac است. با فرض محاسبات نت‌گیر، یک روتر وای‌فای ۷ باید سرعتی ۱۲ برابر سرعت روتر وای‌فای ۵ به دست دهد.

وعده سرعت ۳۰ گیگابیت

این سرعت بیشتر، پهنای‌باند افزایش یافته و تاخیر کمتر برای خانه‌هایی که مصرف‌کننده ویدئوهای ۴K هستند یا گیمر بوده و بازی‌های آنلاین انجام می‌دهند؛ جذاب است.

البته، قطعا روترهای وای‌فای ۷ هزینه زیادی خواهند داشت؛ حداقل تا دو سال آینده. در حال حاضر، سیستم‌های مش وای‌فای که از Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کنند؛ گران‌قیمت هستند و مودم‌های Wi-Fi 6E بسیار گران‌تر از مودم‌های وای‌فای ۶ و وای‌فای ۵ به فروش می‌رسند. برای مثال، روتر مش وای‌فای Wi-Fi 6E اوربی نت‌گیر با قیمت ۱۵۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

وای‌فای ۷
سیستم مش وای‌فای Wi-Fi 6E نت‌گیر که ۱۵۰۰ دلار است

طبق گفته شرکت Ookla، سازنده برنامه محبوب تست سرعت اینترنت Speediest.net، متوسط سرعت وای‌فای خانگی در امریکا در طول یک سال کمی بیشتر از ۲۰۰ مگابیت در ثانیه است. وای‌فای ۷ به صورت تئوری می‌تواند به سرعت ۳۰ گیگابیت بر ثانیه برسد.

اگرچه شاید مدیاتک پیش‌نمایشی از وای‌فای ۷ را در ژانویه پیش‌رو و اوایل سال جاری ارائه دهد ولی ورود این فناوری به بازار چندین سال طول می‌کشد تا شاهد همگانی شدن آن روی اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها، کامپیوترهای شخصی، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها باشیم.

طبق گفته موسسه IEEE که استانداردهای وای‌فای را تدوین و منتشر می‌کند؛ استاندارد ۸۰۲.۱۱be در سال ۲۰۲۴ منتشر خواهد شد و پس از مدتی، شاهد استقرار آن در دستگاه‌های مصرفی هستیم.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
digitaltrends

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا