فناوری

مدیاتک از پردازنده ۵G دیمنسیتی ۹۰۰۰ با فناوری ساخت ۴ نانومتری و وای‌فای ۶E رونمایی کرد

چیپ‌ستی قابل رقابت با اسنپدراگون ۸۸۸ و اپل بیونیک A15

شرکت مدیاتک جدیدترین پردازنده ۵G خود به نام Dimensity 9000 را معرفی کرد؛ پردازنده TSMC که قابل رقابت با کوالکام اسنپدراگون ۸۸۸ و اپل A15 Bionic است و از فناوری ساخت ۴ نانومتری سود می‌برد و مجهز به تراشه Wi-Fi 6E است.

این پردازنده مرکزی موبایل مدیاتک، از شبکه‌های موبایل فایوجی با فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پشتیبانی می‌کند و اولین تراشه با هسته پردازشی Cortex-X2 با فرکانس ۳.۰۵ گیگاهرتز و فناوری بلوتوث ۵.۳ محسوب می‌شود. ضمن اینکه از ۳ هسته فوق‌العاده Cortex-A710 با سرعت ۲.۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته کارآمد Cortex A510 با سرعت کلاک ۱.۸ گیگاهرتز نیز سود می‌برد.

مدیاتک در اسلایدهای رونمایی خود از پردازنده دیمنسیتی ۹۰۰۰، می‌گوید کارایی آن بهتر از پردازنده ۸۸۸ و قابل مقایسه و هم برابر با پردازنده A15 Bionic اپل است. به طول دقیق‌، پردازنده دیمنسیتی ۹۰۰۰ حدود ۳۵ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸۸۸ و همین‌طور ۳۵ درصد در GPU کارایی بهتری ارائه می‌کند.

روی این پردازنده موبایل، یک پردازشگر گرافیکی جدید Mali-G710 با ۱۰ هسته نشسته است. بلوتوث ۵.۳، وای‌فای ۶ ای (Wi-Fi 6E)، فناوری وای‌فای MIMO 2×2 و استاندارد جدید Beidou III-B1C GNSS از دیگر مشخصات پردازنده Dimensity 9000 هستند.

ISP یا پردازنده سیگنال تصویر دیمنسیتی ۹۰۰۰ از نظر تئوری می‌تواند ویدیوهای ۴K HDR را از سه دوربین به صورت همزمان ضبط کند.

مدیاتک همچنین توضیح می‌دهد که با دریافت سه نورگیری به طور همزمان از سه دوربین، می‌تواند در مجموع ۲۷۰ فریم در ثانیه برای خروجی ویدیو ۱۸ بیتی ۴K HDR پردازش کند. این پردازشگر همچنین از سنسورهای دوربین تا ۳۲۰ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند.

یکی از ضعف‌های بزرگ پردازنده ۵G جدید مدیاتک، عدم پشتیبانی از امواج میلی‌متری (mmWave) و محدود شدن به امواج رادیویی زیر ۶ گیگاهرتز است. البته، در حال حاضر، شبکه‌های ۵G زیر ۶ گیگاهرتز در سراسر جهان استفاده شده و محبوب‌تر هستند ولی شبکه‌های ۵G مبتنی بر امواج میلی‌متری از سرعت بسیار بیشتری برخوردار بوده و کم‌کم در حال توسعه هستند. مدیاتک می‌گوید مصرف انرژی این پردازنده فایوجی نیز بهینه‌تر از قبل شده است.

مدیاتک ادعا دارد که دیمنسیتی ۹۰۰۰ در عملکرد هوش مصنوعی ۱۶ درصد از تراشه اختصاصی تنسور گوگل بهتر است.

قرار است اولین گوشی مبتنی بر پردازنده دیمنسیتی ۹۰۰۰ در اواخر فصل بهار سال ۲۰۲۲ وارد بازارهای جهانی شود ولی هنوز مشخص نیست که کدام این چیپ‌ست با کدام گوشی رونمایی می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
9to5google

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا