فناوری

وزیر ارتباطات درخواست افزایش قیمت اینترنت را داد

صحبت‌های مهم عیسی زارع‌پور درباره تعرفه اینترنت، سرعت، فیبرنوری، شبکه ملی اطلاعات و پهنای‌باند بین‌الملل

وزیر ارتباطات، روز سه‌شنبه ۱۶ آذرماه در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و درباره عملکرد ۱۰۰ خود در وزارت ارتباطات و مشکلات اینترنت کشور و فضای مجازی سخنرانی کرده و پاسخ‌گوی پرسش‌های نمایندگان مجلس بود.

«عیسی زارع‌پور» در این جلسه صحبت‌های مهمی درباره وضعیت اینترنت کشور، سرعت و کیفیت اینترنت، تعرفه اینترنت و دلایل عقب‌ماندگی اینترنت ثابت و برنامه توسعه فیبرنوری بیان کرد. وزیر ارتباطات اعتقاد دارد در چند سال گذشته، سرمایه‌گذاری مناسبی روی توسعه زیرساخت اینترنت نشده است و از سوی دیگر عدم افزایش قیمت اینترنت باعث شده اپراتورها و شرکت‌های اینترنتی نتوانند شبکه زیرساخت خود را توسعه دهند.

ممکن است اپراتورها هم به سرنوشت مخابرات دچار شوند

به گفته زارع‌پور، در ۱۰ سال گذشته و خصوصا ۲ تا ۳ سال گذشته، توسعه لازم در شبکه ارتباطی کشور صورت نگرفته است و عدم توسعه شبکه نیز به دلیل افزایش هزینه‌ها، ثابت ماندن تعرفه‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در بخش ارتباطی کشور و همچنین برخی تصمیماتی است که مانع کار شده است.

وزیر ارتباطات از نمایندگان مجلس خواست درباره بند عدم افزایش قیمت اینترنت در بودجه سال ۱۴۰۰ تجدیدنظر کنند:

«در بودجه ۱۴۰۰، بندی بود که براساس آن، سقف درآمد دولت از اپراتورها بیشتر کرده بود،بنابراین از نمایندگان می‌خواهم روی این بند تجدید نظر کنند چرا که اپراتورها اکنون وضعیت بحرانی هستند و اگر به آن‌ها توجه نشود به سرنوشت مخابرات دچار خواهند شد. دومین نکته، مربوط به بند عدم افزایش قیمت اینترنت است. این بند توسعه اینترنت را با مشکل روبه‌رو کرده است.»

باید سرعت اینترنت افزایش پیدا کند

زارع‌پور در بخش دیگری از سخنان خود باز هم اشاره کرد به علت عدم سرمایه‌گذاری مناسب، وضعیت اینترنت کشور به این حال و روز افتاده است و خودش یکی از منتقدان کیفیت اینترنت فعلی است. وی گفت برنامه وزرات‌خانه‌اش این است که تا سال ۱۴۰۴ مشکل اینترنت ثابت را حل کند:

«خیال مردم را راحت کنیم که این شبکه ۲ بخش مهم دارد. بخش ابتدایی دسترسی به اینترنت باکیفیت، با سرعت و امن داخلی است که در این بخش پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌و‌کارها را دنبال می‌کنیم. تمام مردم کشورمان لیاقت سرعت‌های چند صد و حتی چند گیگابیتی را دارند.»

وزیر ارتباطات درباره راه‌اندازی شبکه اینترنت پرسرعت در سراسر کشور هم گفت:

«شبکه پرسرعت باید در تمام نقاط کشور راه بیفتد که این راهبرد نیازمند عزم ملی است و همه باید پای کار بیایند. مانند دوره ای که بحث گازکشی در کشور مطرح شد و همه برای دستیابی به این هدف پای کار آمدند. اگر این شبکه به‌طور کامل راه‌اندازی شود دیگر برای سرویس‌های داخلی مشکلی نخواهیم داشت و شبکه‌مان امن و مستقل خواهد بود.»

درباره کندی‌ها و اختلال‌های اینترنت طی روزهای اخیر نیز گفت:

«بسیاری از مسائل امروز ما به خاطر قطعی فیبرنوری است و همین امروز که ما خدمت شما هستیم ۴۳۰ گیگ از ظرفیت اینترنت و حدود ۷ درصد از آن به دلیل قطع فیبرنوری در خلیج فارس از دسترس خارج شده و در چنین شرایطی اگر ما شبکه داخلی پرسرعت خود را داشته باشیم به هیچ وجه نباید کندی و قطعی را مردم احساس کنند. همچنین با تحقق شبکه فیبر نوری داخلی ارتباطات بین‌المللی نیز تسهیل می‌شود و ما می‌توانیم به عنوان هاب منطقه‌ای ترانزیت اطلاعات نیز عمل کنیم.»

۱۰ برابر شدن ظرفیت انتقال داده کشور

به گفته وزیر ارتباطات، یکی از مزایای شبکه ملی اطلاعات، دسترسی به اینترنت با کیفیت بین‌الملل است. اگر شبکه ملی اطلاعات به طور کامل اجرا شود؛ ایران می‌تواند به هاب منقطه‌ای ترانزیت دیتا تبدیل شود. مزیت جغرافیایی خدادادی ایران، آن را به یکی از بهترین مسیرها برای عبور ترافیک تبدیل کرده است. راه‌های دریایی البته وجود دارد اما تعمیر و نگه‌داری آن‌ها هزینه‌بر است و استفاده از امکان‌ زمینی می‌تواند بسیار بهتر باشد.

زارع‌پور بیان کرد: «ما اکنون ۱و ۳ دهم مگابیت ظرفیت انتقال داده فعال داریم اما این قابلیت باید در آینده افزایش ۶ برابری داشته باشد. برنامه ما این است که تا سال آینده این ظرفیت را ۴ برابر کنیم. برای دستیابی به این هدف باید کارهای جدی صورت گیرد و در مرزهای کشور، مراکز داده راه‌اندازی شود.»

وزیر ارتباطات در این جلسه تاکید کرد، ظرف ۴ سال آینده، باید ظرفیت انتقال داده کشور ۱۰ برابر شود که منجر به درآمدزایی بیشتر و بالا رفتن کیفیت شبکه داخلی کشور می‌شود و بتواند یک مزیت نسبی در برابر اینترنت‌های ماهواره‌ای باشد: «تا حدی که اگر منظومه‌های ماهواره ی آمدند و اینترنت در اختیار مردم قرار دادند، ما چیزی به عنوان مزیت نسبی داشته باشیم که ارائه دهیم.»

هزینه رساندن فیبرنوری به خانه مردم

بنا بر ادعای وزیر ارتباطات، هزینه پیاده‌سازی پروژه فیبر نوری ۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است تا ۲۰ میلیون پورت پرسرعت که هر کدام ۲ میلیارد تومان هزینه در بردارند تهیه شوند. او تأکید کرد که بخشی از اعتبارات باید در اختیار وزارت ارتباطات باشد که بتواند زیرساخت‌هایی مانند دیتاسنتر و قطب مراکزداده را حداقل در ۵ نقطه کشور ایجاد کند.

وزیر ارتباطات گفت: «شرکت ارتباطات زیرساخت باید به شبکه حاکمیتی تبدیل و ظرفیت آن حداقل ۳ برابر شود. مسئله مهم دیگر این است که زیرساخت‌های ملی مانند دکل‌های برق و کانال‌های شهرداری باید در اختیار پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات قرار بگیرد. اگر وزارت ارتباطات بخواهند برای توسعه ارتباطات کشور زیرساخت را دوباره بسازد و برای فیبرنوری کوچه و خیابان را بکند، منابع ملی را از بین خواهد برد.»

زارع‌پور با اشاره به افزایش ترافیک داخلی اعلام کرد: «آبان سال گذشته، از کل ترافیک مصرفی در کشور، ۷۴ درصد ترافیک بین‌‌الملل و ۲۶درصد ترافیک داخلی بود. اکنون ۶۵ درصد ترافیک خارجی و ۳۵ درصد ترافیک داخلی داریم که باید این نسبت برعکس شود.» او تأکید کرد که این کار نیز تنها با بالا بردن کیفیت اینترنت، حفاظت از داده‌های مردم و توجه ویژه به امنیت امکان‌پذیر است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا