فناوری

گوگل انتهای سال ۲۰۲۲ قابلیت کنترل روترهای OnHub را خاموش می‌کند

کاربران می‌توانند روترهای جدید Nest Wifi را با ۴۰ درصد تخفیف خریداری کنند

گوگل به تدریج دارد کاربران را وادار می‌کند از روترهای قدیمی OnHub دست کشیده و روترهای نسل جدید Nest Wifi را خریداری و استفاده کنند.

در تازه‌ترین تصمیم، گوگل اعلام کرده تا پایان سال ۲۰۲۲ قابلیت کنترل و تنظیم روترهای وان هاب را خاموش خواهد کرد و کاربران این روترها دیگر نمی‌توانند از طریق اپلیکیشن Home یا سرویس ابری، این روترها را تنظیم و پیکربندی کنند.

گوگل طی یک ایمیل که به کاربران این دستگاه زده است؛ اعلام کرده ۱۹ دسامبر سال ۲۰۲۲ دیگر نمی‌توانند تنظیمات دستگاه خود را تغییر دهند و بهتر است دنبال جایگزینی برای روتر OnHub خود باشند.

روتر گوگل وان هاب
روتر وان‌هاب گوگل که با همکاری ایسوس ساخته شد و اکنون دیگر قدیمی شده است

هنگامی که ساخت روتر توسط شرکت‌هایی مانند گوگل و آمازون عجیب و باورنکردنی بود؛ شرکت گوگل ابتدا با همکاری شرکت تی‌پی‌لینک و بعد با همکاری شرکت ایسوس، روترهای OnHub را ساخت و روانه بازار کرد تا مشتریان این شرکت بتوانند به راهکارهای یکپارچه‌ای برای خانه هوشمند دسترسی داشته باشند. بعد گوگل روی اپلیکیشن‌های موبایل خود، انواع تنظیمات و گزینه‌های کنترلی را قرار داد تا بتوان از راه دور و گوشی موبایل این روترها را تنظیم و پیکربندی کرد. حتی کاربران می‌توانستند از طریق سرویس‌های ابری و کاملا دور از خانه، روتر و هاب مرکزی خانه هوشمند خود را مدیریت کنند.

روترهای OnHub هم سبک و کارا بودند و هم تنظیمات ساده‌ای داشتند و هر فردی به راحتی می‌توانست آن‌ها را راه‌اندازی و استفاده کند. این روترها باعث افزایش پوشش وای‌فای می‌شدند و قابلیت اتصال همه دستگاه‌های وای‌فای درون خانه به اینترنت را فراهم می‌کردند.

گوگل ایده طراحی روترهای OnHub مطابق با دکوراسیون خانه‌ها را پیش گرفته بود تا مردم این روترها را در مرکز خانه و جلوی دید قرار دهند و بتوانند پوشش‌دهی وای‌فای بهتری داشته باشند.

روتر نست وای‌فای گوگل را بخرید

اما با ورود نسل جدید روترهای Nest Wifi گوگل، پس از خرید شرکت نست و سوئیچ این شرکت به سخت‌افزارهای اختصاصی شبکه ساخت خودش، کم‌کم روترهای OnHub به سایه رفتند و تنظیمات آن‌ها از روی اپلیکیشن‌های موبایل گوگل از جمله برنامه Home حذف شدند یا با تنظیمات روترهای جدید نست ادغام شدند.

روتر گوگل
روترهای نست وای‌فای جدید گوگل

گوگل اعلام کرده است پس از ۱۹ دسامبر ۲۰۲۲، هنوز روترهای OnHub به درستی کار می‌کنند ولی کاربران نمی‌توانند آن‌ها را به‌روزرسانی کرده یا به تنظیمات آن‌ها روی اپلیکیشن Home دسترسی داشته باشند و امکان تغییر تنظیمات وای‌فای و گرفتن تست سرعت و افزودن دستگاه وای‌فای به آن‌ها نیست. ضمن اینکه هیچ‌گونه بسته به‌روزرسانی امنیتی برایشان منتشر نمی‌شود.

گوگل پیشنهاد کرده کاربران روترهای OnHub به روترهای نست وای‌فای سوئیچ کنند که هم‌اکنون با ۴۰ درصد تخفیف روی گوگل استور قابل خریداری هستند. گوگل می‌گوید پس از این تاریخ، حتی دستورات پرکاربرد گوگل اسیستنت مانند Hey Google, pause my Wi-Fi نیز کار نمی‌کنند.

در حال حاضر، یک روتر نست وای‌فای به همراه توسعه‌دهنده با ۴۰ درصد تخفیف، از قیمت ۱۸۹ دلار به قیمت ۱۴۹ دلار فروخته می‌شود.

روترهای وان‌هاب روتر دیگر قدیمی شدند و چندین سال از عرضه و استفاده آن‌ها می‌گذرد و از رده خارج کردن آن‌ها توسط گوگل و پیشنهاد خرید یک روتر برای جایگزینی، ایده بد یا ناعادلانه‌ای نیست. این روترها کارکرد اصلی خود را از دست دادند و به فناوری‌ها و استانداردهای جدید گوگل و وای‌فای دنیا مجهز نیستند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
theverge

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا