فناوری

خبرهای جدید اینترنت استارلینک: شروع لینک‌های لیزری میان ماهواره‌ای برای کاهش تاخیر اینترنت

اسپیس ایکس تا کنون نزدیک به ۱۵۰۰ ماهواره به مدار زمین فرستاده است

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، آخرین اطلاعات و جزئیات پروژه اینترنت استارلینک را منتشر کرد.

اینترنت استارلینک یک سرویس اینترنتی ماهواره‌ای است که با استفاده از استقرار ماهواره‌های کوچک در مدار پایین زمین (LEO) برای ارسال پرتوهای اینترنت به کاربران خود استفاده می‌کند.

جدیدترین ارتقا استارلینک، رساندن تعداد ماهواره‌های پرتاب شده به بیش از ۱۵۰۰ ماهواره برای پوشش سراسری کل زمین و مهم‌تر از آن، برقراری اتصال‌های لیزری (Laser Link) برای افزایش سرعت و کیفیت اینترنت ماهواره‌ای است.

استارلینک ایلان ماسک

اتصال‌های لیزری به استارلینک اجازه می‌دهند پوشش خود را گسترش دهد و بتواند به مناطقی که دارای ایستگاه‌های زمینی دریافت‌کننده سیگنال‌های ماهواره‌ای نیستند هم سرویس اینترنت پرسرعت بدهد.

لینک‌های لیزری به زودی شروع به کار می‌کنند

ایلان ماسک در آخرین توییت خود درباره استارلینک، آمارهای تازه‌ای داده و از تعداد ماهواره‌های مستقر شده در مدار پایین زمین و همین‌طور ماهواره‌های آماده پرتاب و ارتباطات لیزری خبر داد.

به گفته ایلان ماسک، در حال حاضر ۱۴۶۹ ماهواره در مدار زمین قرار گرفته و فعال شدند که امکان ارتباط با زمین و ارائه سرویس اینترنت را دارند. همین‌طور، ۲۷۲ ماهواره در حال آماده‌سازی و پرتاب به مدار زمین هستند.

همچنین، مدیرعامل شرکت اسپیس ایکس گفت که لینک‌های لیزری به‌زودی فعال می‌شوند.

این جزئیات بسیار مهم بوده و نشان می‌دهند اینترنت استارلینک در مقابل رقبا بسیار جلوتر بوده و دارد به رشد و توسعه خود ادامه می‌دهد و متوقف نشده است.

اینترنت استارلینک

البته، خود شرکت اسپیس ایکس درباره تعداد ماهواره‌هایی که به مدار زمین پرتاب کرده است؛ آمارهای بیشتری داده و در نوامبر سال گذشته گفت که ۱۸۰۰ ماهواره پرتاب کرده است. این تفاوت آمار ماهواره‌ها می‌تواند به دلیل فعال نشدن برخی از آن‌ها یا ماهواره‌هایی باشد که برخلاف نظر FCC و قوانین این سازمان به آسمان پرتاب شدند.

ایلان ماسک می‌گوید نزدیک به یک چهارم ماهواره‌هایی که باید به آسمان پرتاب می‌شدند را پشت سر گذاشتند. در کل، پروژه استارلینک باید ۴۳۹۶ ماهواره را به مدار زمین بفرستد که از این تعداد، ۱۵۸۴ ماهواره در زاویه ۵۳ و ۵۳.۲ درجه مدار پایین زمین قرار می‌گیرند.

شرکت اسپیس‌ایکس در ماه مهر امسال اعلام کرد کل زمین را زیر پوشش ماهواره‌های خود برده است ولی برای افزایش کیفیت سرویس‌های اینترنت خود و سرعت بهتر می‌خواهد ماهواره‌های دیگر را هم به آسمان پرتاب کند.

ارتباطات و لینک‌های لیزری میان ماهواره‌ای به استارلینک کمک می‌کند ایستگاه‌های زمینی کمتری برای توسعه شبکه و ارائه سرویس اینترنت به مشترکان نیاز داشته باشد و در مناطقی که ایستگاه زمینی وجود ندارد؛ مانند قطب شمال و جنوب یا اقیانوس‌ها، باز هم شرایط ارائه سرویس اینترنت وجود داشته باشد.

استارلینک در فاز اول پروژه خود از لینک‌های لیزری استفاده نکرد ولی اکنون می‌خواهد این قابلیت بزرگ را فراهم کند که باعث کاهش تاخیر در اینترنت ماهواره‌ای می‌شود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

از طريق
wccftech

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا