فناوری

استفاده از اینترنت استارلینک پس از تصویب و اجرای طرح صیانت را فراموش کنید

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به اوکراین رسید ولی چرا هرگز به ایران نمی‌رسد؟

در چند روز اخیر، دسترسی اوکراین به اینترنت ماهواره ای استارلینک، موجی از امیدواری را در میان کاربران ایرانی به وجود آورده است.

این کاربران تصور می‌کنند حالا که در شرایط جنگ روسیه و اوکراین، دسترسی سریع به این سرویس اینترنت برای شهروندان اوکراینی فراهم شده است؛ اسپیس‌ایکس به کاربران ایرانی هم در زمان قطعی اینترنت در این کشور یا اجرای طرح‌های محدودسازی و مسدودسازی و فیلترسازی مانند طرح صیانت از کاربران، اجازه دسترسی به اینترنت استارلینک را می‌دهد.

به ویژه که در روزهای اخیر، بحث اجرای طرح صیانت جدی‌تر شده است و اظهارات پشت سرهم موافقان این طرح و از سوی دیگر کندی اینترنت و باز نشدن اینستاگرام و برخی سرویس‌های معروف و پرکاربرد روی اینترنت، گمانه‌زنی درباره اجرای طرح صیانت را افزایش داده و کاربران اینترنت ایرانی در فشار و استرس زیادی هستند.

چند روز پیش و پس از آسیب دیدن زیرساخت‌های اینترنت کشور اوکراین به خاطر جنگ با روسیه، ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس شخصا وارد عمل شده و سریعا یک محموله از تجهیزات دیش و روتر را به دست کاربران اوکراینی رساند تا بتوانند به اینترنت استارلینک متصل شوند.

این رویه اسپیس‌ایکس، امیدواری را در نزد کاربران ایرانی افزایش داد که در شرایط مشابه و قطعی اینترنت، می‌توانند از اینترنت استارلینک استفاده کنند.

چرا استارلینک به ایران نمی‌آید؟

اما یک نکته مهم در قضیه اتصال اوکراین به اینترنت استارلینک وجود دارد که برای ایران تکرار نمی‌شود. از ابتدا، شرکت اسپیس‌ایکس اعلام کرده است که دسترسی به اینترنت استارلینک را براساس قوانین کشورها و با مجوز آن‌ها فراهم می‌کند و دوست ندارد برخلاف قوانین دولت‌ها در زمینه اینترنت عمل کند.

اینترنت ماهواره ای استارلینک

تا کنون نیز حدود ۱۰ کشوری که به اینترنت استارلینک وصل شده و کاربران آن‌ها سرویس دریافت کردند؛ ابتدا اسپیس‌ایکس قراردادهایی با دولت‌ها و اپراتورهای نماینده دولت آن کشورها بسته و براساس قوانین آن کشورها، شروع به دادن اینترنت استارلینک کرده است.

در ماجرای اوکراین نیز اگر دقت کنیم؛ ابتدا دولت این کشور و رئیس‌جمهور اوکراین به صورت رسمی و علنی از ایلان ماسک و اسپیس‌ایکس درخواست کمک کرد و اجازه داد سرویس این شرکت در اوکراین استفاده شود.

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در صفحه توییتر خود از ایلان ماسک خواسته بود دسترسی به استارلینک را برایشان فراهم کند.

ایلان ماسک و دیگر مدیران شرکت اسپیس‌ایکس که ارائه دهنده اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است؛ بارها اعلام کردند نمی‌خواهند برخلاف قوانین کشورها عمل کنند.

در ایران، بارها مقامات وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی، رئیس زیرساخت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کردند اجازه ارائه سرویس اینترنت ماهواره‌ای را به هیچ شرکتی در ایران نمی‌دهند تا اینکه مجوزهای لازم را اخذ کرده و شرایط و قوانین گفته شده از سوی آن‌ها را بپذیرند.

چندی پیش، «صادق عباسی شاهکوه»، مدیرعامل شرکت زیرساخت ارتباطات کشور در مصاحبه‌ای اعلام کرد که هر شرکتی که می‌خواهند سرویس اینترنت ماهواره‌ای در ایران ارائه دهد؛ باید مجوزها و شرایط لازم را کسب کرده و قوانین ایران را رعایت کند.

بنابراین، این‌طور نیست که بتواند در هر کشور و در هر نقطه‌ای جهان، با یک دیش و روتر به اینترنت استارلینک متصل شد. ابتدا باید کشورها اجازه دسترسی به این سرویس اینترنت ماهواره‌ای را بدهند و بعد کاربران می‌توانند از استارلینک سرویس اینترنت خریداری کنند.

این تصور که می‌توان اینترنت استارلینک را جایگزین اینترنت طرح صیانت کرد؛ حداقل فعلا اشتباه و غیرممکن است؛ جز اینکه سیاست‌های شرکت اسپیس‌ایکس تغییر کند یا اینکه ایران مجوز ارائه استارلینک در کشور را بدهد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا