فناوری

کوالکام FastConnect 7800 اولین تراشه وای فای ۷ دنیا معرفی شد

شاید در نیمه دوم امسال، اولین گوشی وای فای ۷ را ببینیم

در خلال رویداد MWC 2022، کوالکام از اولین تراشه وای فای ۷ دنیا به نام FastConnect 7800 رونمایی کرد.

چیپ‌ست وای فای FastConnect 7800 یک تراشه با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری است که از وای فای ۷ و بلوتوث ۵.۳ پشتیبانی می‌کند و وعده سرعت بسیار زیاد، تاخیر کم اتصالات شبکه و بهبود سیگنال‌دهی و آنتن‌دهی را می‌دهد.

در این تراشه و برای وای فای ۷، از سه باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز استفاده شده است ولی تاکید اصلی استاندارد وای فای روی دو باند رادیویی نخست است و برای ارتباطات برد کوتاه از فرکانس ۶ گیگاهرتز و بلوتوث استفاده می‌شود.

تراشه FastConnect 7800 کوالکام

کوالکام با معرفی فناوری چند لینکی High Band Simultaneous (HBS)، تراشه FastConnect 7800 می‌تواند از چهار لینک و اتصال مجزا روی هر یک از باندهای ۶ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز استفاده کند. در باند ۶ گیگاهرتز، این تراشه می‌تواند از پهنای‌باند ۳۲۰ مگاهرتز یا دو باند با پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز برای دسترسی به سرعت بسیار زیاد ۵.۸ گیگابیت بر ثانیه بهره ببرد. البته، این سرعت برای یک لینک است و در نهایت سرعت مودم‌ها و روترهای وای فای ۷ چندین برابر آن خواهد بود.

در حالی‌که فرکانس ۶ گیگاهرتز در دسترس نباشد؛ این تراشه از فرکانس ۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند که به صورت تئوری سرعت تا ۴.۳ گیگابیت بر ثانیه کاهش پیدا می‌کند. در وای فای ۶ حداکثر از پهنای‌باند ۱۶۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌شد.

در تراشه وای فای ۷ کوالکام FastConnect 7800 از فناوری دیگری به نام ۴-Stream Dual-Band Simultaneous (DBS) استفاده شده است که به این چیپ‌ست کمک می‌کند به تاخیر ۲ میلی‌ثانیه برای تجربه اتصال بی‌سیم پایدار و بدون تاخیری برسد.

اولین محصول وای فای ۷؟ شاید همین چند ماه بعد

کوالکام با معرفی تراشه FastConnect 7800 باز هم می‌خواهد رهبری اتصال‌های آینده را به دست بگیرد. در حالی‌که شاید معرفی این تراشه به تنهایی برای کوالکام کافی بود ولی گنجاندن فناوری‌هایی مانند HBS و DBS کمک می‌کند چشم‌انداز بهتری از وای فای پرسرعت و کم تاخیر ترسیم شود و کارایی دستگاه‌های بی‌سیم به سطح بالاتری برود.

کیفیت صدا نیز در تراشه FastConnect 7800 ارتقای قابل توجهی داشته است. این تراشه از فناوری Dual Bluetooth به همراه LE Audio و Snapdragon Sound سود می‌برد تا صدای ۱۶ بیتی یا ۲۴ بیتی با وضوح بالا و بدون اتلاف سیگنالی شاهد باشیم. امواج رادیویی بلوتوث دوگانه مزایای زیادی دارند و باعث می‌شود برد یک دستگاه متصل تا دو برابر بیشتر شود و خیلی سریع‌تر جفت شوند تا همه این‌ها به کاهش ۵۰ درصدی مصرف انرژی ختم شود.

تراشه FastConnect 7800 کوالکام

تراشه FastConnect 7800 علاوه بر وای فای ۷، از استانداردهای وای فای ۶ و وای فای ۶ ای نیز پشتیبانی می‌کند. اگرچه انتظار می‌رود استاندارد وای فای ۷ در سال ۲۰۲۴ به بلوغ کامل برسد و شاهد ورود دستگاه‌های مبتنی بر آن به بازار باشیم ولی کوالکام می‌گوید این راه‌حل از نیمه دوم سال میلادی جاری به صورت تجاری در دسترس خواهد بود. شاید در پردازنده موبایل SoC پرچم‌دار آینده کوالکام برای گوشی‌های تلفن همراه، احتمالا اسنپدراگون ۸ نسل ۲ شاهد استفاده از این تراشه وای‌فای باشیم.

پیش‌تر از کوالکام، شرکت مدیاتک شروع به آزمایش وای فای ۷ کرده بود و نوید سرعت ۳۰ گیگابیت بر ثانیه را داده است. جالب است بدانیم که هنوز هیچ استاندارد رسمی برای وای فای ۷ منتشر و تصویب نشده است و هریک از شرکت‌های کوالکام و مدیاتک براساس تعریف خودشان از این نسل وای فای و فناوری‌هایی که می‌توانند ارائه بدهند؛ اقدام به ساخت محصول و تراشه وای فای ۷ کردند.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
digitaltrends

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا