فناوری

هک وای فای wpa2 psk – همه آنچه که باید درباره نحوه هک وای فای بدانید

امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌هایی با نام وای‌فای به وجود آمده‌اند که تأمین کننده اینترنت هستند. بدون شک شما بارها و بارها از وای‌فای ها استفاده کرده‌اید و حتی بسیاری از شما با نحوه کار این دستگاه‌ها نیز آشنایی دارید. اما نکته‌ای که وجود دارد این است که پیشرفت تکنولوژی اگرچه باعث به وجود آمدن این دستگاه‌ها و سیستم‌های کاربردی می‌شود، اما می‌تواند برای امنیت آن‌ها نیز خطر آفرین باشد. چرا که تکنولوژی می‌تواند راه‌هایی برای هک رمز و شبکه وای فای را نیز ارائه دهد. از همین رو توجه به نکات امنیتی دستگاه‌های دیجیتالی تحت شبکه این روزها اهمیت بسیاری دارد. البته موضوع هک همیشه مفهوم بدی ندارد و گاهی برای تست امنیت یک شبکه کامپیوتری بسیار سودمند است. در این راستا در این مطلب قصد داریم ضمن آموزش نحوه هک وای فای wpa2 psk به معرفی این پروتکل های امنیتی وای فای و ویژگی‌های آن بپردازیم. پس اگر قصد یادگیری روش هک کردن وای فای را دارید با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معرفی پروتکل های امنیتی وای فای برای آموزش هک وای فای wpa2 psk

وای‌فای که مخفف عبارت Wireless Fidelity است تکنولوژی است که از امواج رادیویی برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌کند. سیستم وای‌فای از یک آداپتور بیسیم در کنار یک روتر بیسیم که به شبکه وصل شده اند تشکیل شده است و به کاربران این امکان را می‌دهد که به اینترنت دسترسی داشته باشند. امنیت سیستم وای فای از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا اگر امنیت این سیستم تأمین نباشد افراد سودجو به راحتی می‌توانند با هک کردن رمز و شبکه فای شما به ترافیک و پهنای باند و گاهی فایل‌های شخصی شما دسترسی داشته باشند و باعث ایجاد مشکلاتی برای شما شوند.
از همین رو امروزه با پیشرفت تکنولوژی تنطیمات امنیتی مختلفی برای مودم‌ها و روتر های وای‌فای به وجود آمده‌اند که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. در این قسمت از مطلب آموزش هک وای فای wpa2 psk به معرفی ۴ پروتکل امنیتی در سیستم وای فای ها می‌پردازیم. پیش از معرفی این پروتکل‌ها بد نیست این موضوع را مطرح کنیم که اگر به مقوله هک و نحوه هک وای فای wpa2 psk علاقه‌مند هستید، علاوه‌بر دانستن ویژگی‌های سیستم‌های امنیتی آن‌ها باید روش‌ها و نکات کلیدی این مقوله آشنا شوید. به این منظور باید به منبعی کامل و جامع در این زمینه مراجعه کنید که در این راستا پیشنهاد ما به شما فرادرس است. فرادرس به عنوان یکی از بزرگترین مراجع فارسی زبان انواع آموزش‌های تکنولوژی به شمار می‌آید که می‌تواند نیاز شما را در هر زمینه به ویژه آموزش‌های مرتبط با موضوع هک برآورده کند.

هک وای فای wpa2 psk

پروتکل امنیت WEP

WEP که مخفف عبارت Wired Equivalent Privacy است، یکی از پروتکل‌های قدیمی امنیت در مودم‌ها به شمار می‌آید. پروتکل امنیت WEP اولین بار در سال ۱۹۹۷ معرفی شد و به همین دلیل می‌توان آن را قدیمی‌ترین نوع تنظیمات امنیتی وای فای دانست. اگرچه از این سیستم امنیتی هنوز در برخی از شبکه‌ها استفاده می‌شود اما باید بدانید که سطح برقراری امنیت توسط WEP پایین‌ترین سطح امنیت در سیستم‌ها نسبت به دیگر پروتکل‌های امنیتی موجود است. چرا که در این روش ایمن سازی برای رمزگذاری داده‌ها از یک کلید استاتیک و ثابت استفاده می‌شود که پیدا کردن آن ساده است. منظور از پایین بودن سطح امنیت این سیستم این است که به راحتی مورد حمله هکرهای وای فای قرار گرفته و به آسانی کرک می‌شود. از همین رو توصیه می‌شود از این تنظیمات برای امنیت وای فای خود استفاده نکنید.

پروتکل امنیت WPA

Wi-Fi Protected Access یا به اختصار WPA را می‌توان جایگزین پروتکل WEP دانست. زیرا این پروتکل با هدف از بین بردن مشکلات امنیتی WEP به وجود آمد. در واقع سیستم WPA علاوه رفع مشکلات و نواقص امنیتی پروتکل قبلی، ویژگی‌های جدید را نیز را به کاربران عرضه کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به قابلیت TKIP یا Temporal Key Integrity Protocol اشاره کرد. این ویژگی که از امنیت بالایی برخوردار است و هک کردن را برای هکر را دشوار می‌کند برای رمزگذاری داده‌ها از یک کلید ۱۲۸ بیتی متغیر استفاده می‌کند. از دیگر قابلیت‌های قابل توجه این پروتکل امنیت می‌توان به Message Integrity Check اشاره کرد. این ویژگی برای یافتن داده‌هایی که توسط هکر دستکاری شده‌اند استفاده می‌شود. وجود این دو قابلیت امنیت این پروتکل را بسیار بالا می‌برد.

پروتکل امنیت WPA2

برای آشنایی با هک وای فای wpa2 psk باید با این پروتکل امنیت به خوبی آشنا شوید. WPA2 که مخفف عبارت Wi-Fi Protected Access 2 است، نام دیگر پروتکل امنیت در سیستم‌های وای فای است که در حال حاضر یکی از بهترین و امن‌ترین پروتکل‌های امنیت برای وای‌فای در مودم‌ها و روترهای معمولی شناخته می‌شود. این پروتکل که در سال ۲۰۰۴ وارد بازار شد از امنیت و قابلیت‌های بیشتری نسبت به مدل قبلی بهره مند است که سیستم امنیتی آن را تا چندین برابر تقویت می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های آن می‌توان به استفاده از پروتکلی به اسم CCMP که مخفف Counter Mode Cipher Block Chaining Message Authentication Code Protocol است، به جای کلید رمزگذاری متغیر یا TKIP اشاره کرد. با این روش می‌توان با امنیت بیشتری داده‌ها را رمزگذاری کرد به شکلی به آسانی قابل پیدا شدن نباشند. در حال حاضر از این پروتکل امنیتی در تمام شبکه‌ها در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

هک وای فای wpa2 psk

پروتکل امنیت WPA3

WPA3 یا همان Wi-Fi Protected Access 3 که در حقیقت آخرین پروتکل امنیتی در شبکه‌ها به شمار می‌آید، نسل بعدی WPA است. این پروتکل به‌روزترین سیستم امنیت در وای‌فای‌هاست و در اوایل سال ۲۰۱۹ به بازار عرضه شده است.  نحوه رمزگذاری در این پروتکل جدید، بسیار پیشرفته‌تر از مدل‌های قبلی است اما هنوز از این سیستم به وفور در شبکه‌ها استفاده نمی‌شود. جالب است بدانید تکنولوژی امنیتی این پروتکل به اندازه‌ای است که می‌تواند  از نفوذ هکرها و سرقت داده‌های در حال انتقال حتی در شبکه‌های عمومی جلوگیری کند! WiFi

WPA2-PSK چیست؟

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم WPA مخفف عبارت “Wi-Fi Protected Access” و PSK مخفف عبارت ” Pre-Shared Key ” است. در حقیقت پروتکل امنیت WPA2-PSK [AES] یک روش بسیار ایمن و توصیه شده برای این است که شما اطمینان پیدا کنید که هیچ کس نمی‌تواند به داده‌های وای فای شما دسترسی داشته باشد. جالب است بدانبد که WPA2-PSK (AES)  از آخرین استاندارد رمزگذاری Wi-Fi WPA2 و آخرین پروتکل رمزگذاری AES استفاده می‌کند. از همین رو آن را می‌توان امن‌ترین سیستم حفط امنیت وای فای ها در حال حاضر دانست. پروتکل WPA2-PSK برای دفاتر کوچک و شبکه‌های خانگی طراحی شده است تا کاربران بتوانند به شبکه‌ای که به آن متصل هستند اعتماد کنند. در WPA2-PSK، همه کاربران به شبکه متصل هستند، بنابراین مهاجم می‌تواند با به اشتراک گذاشتن رمز عبور با همه آنها، شبکه را مورد جاسوسی قرار دهد.

نحوه هک وای فای wpa2 psk چگونه است؟

حالا که با انواع پروتکل‌های امنیتی سیستم وای فای آشنا شدید می‌توانید به آموزش هک وای فای بپردازید. از آنجایی که در حال حاضر در تمام شبکه‌ها از سیستم امنیتی WPA2 استفاده می‌شود، برای هک یک وای فای باید روش هک این سیستم امنیتی را بدانید. همچنین به عنوان یک نکته مهم باید بدانید که برای انجام هرگونه هک و نفوذ به سیستم باید از سیستم عامل کالی لینکوس استفاده کنید. کالی سیستم عاملی است که به‌صورت تخصصی در زمینه هک و امنیت فعالیت می‌کند و در این حوزه قابلیت‌های گوناگونی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه به نحوه هک وای فای می‌پردازیم.

هک وای فای wpa2 psk

یافتن رمز عبور شبکه‌های وای‌فای یا به اصطلاح هک وای فای یکی از فعالیت‌های جالب و سودمند در زمینه هک است که بیشتر هکرهای کلاه سفید مبتدی، کارشناسان امنیت سایبری و کاربران مختلف در اینترنت به دنبال آموزش آن هستند. اگرچه منابع و روش‌های بسیاری برای یادگیری روش هک وای فای در اینترنت وجود دارد اما بیشتر این منابع به‌طور کامل و هدفمند به این موضوع نپرداخته‌اند. به همین منظور در این مطلب تصمیم داریم که به یکی از بهترین روش‌های هک وای فای wpa2 psk بپردازیم. به خاطر داشته باشید که برای انجام این کار، از ابزاری به نام coWPAtty نیاز خواهید داشت.

مرحله ۱: ابزار COWPATTY را پیدا کنید

این ابزار که برای هک امن‌ترین سیستم‌های امنیتی به کار می‌رود، به طور پیش فرض در بسته نرم‌افزاری Kali Linux وجود دارد. همچنین جالب است بدانید که این ابزار در دایرکتوری /usr/local/bin قرار دارد در نتیجه می‌توان آن را از هر پوشه‌ای در کالی لینوکس راه اندازی کرد. برای یافتن آن در کالی کد زیر را اجرا کنید:

cd /usr/local/bin

مرحله ۲: از صفحه راهنمای COWPATTY استفاده کنید

برای یافتن این ابزار کافی است عبارت cowpatty را تایپ کنید. سپس، کالی لینوکس یک صفحه راهنمای کوچک را به شما نمایش می‌دهد. به یاد داشته باشید که coWPAtty برای درست کار کردن به برخی داده‌ها از جمله موارد زیر نیاز دارد:

• فهرست کلمات
• فایل با هش رمز عبور
• نقطه دسترسی SSID برای هک

از صفحه راهنمای COWPATTY استفاده کنید

مرحله ۳: آداپتور بی سیم را به حالت مانیتور تغییر دهید

مانند سایر ابزارهای هک، coWPAtty برای دریافت رمز عبور نیاز به تغییر آداپتور وای فای به حالت مانیتور دارد،برای این کار می‌توانید از کد زیر استفاده نمایید:

airmon-ng start wlan0

آداپتور بی سیم را به حالت مانیتور تغییر دهید

مرحله ۴: یک فایل برای رهگیری ایجاد کنید

در این مرحله باید یک فایل برای ذخیره رمز عبور رهگیری شده ایجاد کنید. به این منظور از کد زیر استفاده کنید:

airodump-ng –bssid 00: 25: 9C: 97: 4F: 48 -c 9 -w cowpatty mon0

دستور بالا نقطه دسترسی انتخابی (۰۰:۲۵:۹C:97:4F:48)، کانال مشخص شده (-c 9) را تخلیه می‌کند و هش را در فایلی به نام cowcrack ذخیره می‌کند.

مرحله ۵: منتظر باشید

اکنون فقط باید منتظر باشید تا کسی به نقطه دسترسی که شما در آن تغییر ایجاد کرده‌اید متصل شود، که از طریق آن بتوانید هش را رهگیری کنید. از  Airodump-ng برای دریافت اعلان زمانی که شخصی به شبکه هدف متصل می‌شود، استفاده کنید.

هک وای فای wpa2 psk

مرحله ۶: ابزار coWPAtty را اجرا کنید

پس از دریافت رمز عبور هش شده، می‌توانیم از coWPAtty استفاده کنیم و با استفاده از لیست کلمات خودمان اقدام به رمزگشایی هش مورد نظر کنیم. برای انجام این کار کد زیر را اجرا کنید:

cowpatty -f /pentest/passwords/wordlists/darkc0de.lst -r /root/cowcrack-01.cap -s Mandela2

coWPAtty برای هر کلمه در لیست یک هش با SSID ایجاد می‌کند و آن را با هش رهگیری شده مقایسه می‌کند. پس از تطبیق هش، ابزار coWPAtty رمز عبور نقطه دسترسی را روی صفحه نمایش می‌دهد.

ابزار coWPAtty را اجرا کنید

مرحله ۷: هش خود را ایجاد کنید

به طور معمول، coWPAtty از لیستی از کلمات ارائه شده توسط کاربر استفاده می‌کند و هش هر کدام را بر اساس SSID مشخص شده محاسبه می‌کند، البته این کار مقدار زیادی از منابع پردازنده را مصرف می‌کند. خوشبختانه، اکنون این ابزار از کار با یک فایل هش آماده برای استفاده پشتیبانی می‌کند، که باعث می‌شود شکستن رمز عبور WPA2-PSK بیش از پیش کارآمدتر شود. کد زیر می‌تواند به شما کمک کند:

genpmk -f /pentest/passwords/wordlists/darkc0de.lst -d hashes -s Mandela2

مرحله ۸: از هش خود استفاده کنید

پس از ایجاد لیستی از هش ها برای یک SSID خاص، می‌توانیم با اجرای دستور زیر شروع به شکستن رمز عبور کنیم:

cowpatty -d hashfile -r dumpfile -s ssid

با استفاده از این ابزار می‌توانید به راحتی و بدون پیچیدگی به هک وای فای wpa2 psk بپردازید.

نتیجه گیری از مطلب هک وای فای wpa2 psk

سیستم‌های امنیتی شبکه‌ها و دستگاه‌هایی چون مودم‌ها و روتر ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و هرروزه میزان نفوذ ناپذیری آن‌ها افزایش می‌یابد. در میان پروتکل‌های امنیتی وای فای ها پروتکل wpa2 از سایر مدل‌ها رایج‌تر است و تقریباً در تمامی سیستم‌ها وجود دارد. این پروتکل از قوی‌ترین پروتکل‌های امنیتی وای فای به شمار می‌آید. به همین دلیل اگر قصد یادگیری هک وای فای دارید، باید با نحوه  هک وای فای wpa2 psk آشنا شوید که در این مطلب به یکی از اصولی‌ترین روش‌های آن یعنی استفاده از ابزار کالی لینوکس پرداختیم. برای استفاده از این روش باید با محیط کاربری کالی و نحوه کار با آن آشنا باشید. به‌طور کلی اگر به مبحث هک و امنیت علاقه مند هستید باید با سیستم عامل کالی لینوکس آشنا شوید. کالی را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین سیستم عامل‌های تحت لینوکس دانست که کاربرد فراوانی در زمینه هک و امنیت دارد. اگر علاقه مند به یادگیری این سیستم عامل کاربردی هستید می‌توانید به فرادرس مراجعه کنید. فرادرس به عنوان یکی از مهم‌ترین و جامع‌ترین سایت‌های آموزش دروس تکنولوژی شناخته می‌شود که می‌تواند به شما در زمینه‌های مختلف کمک کند:

علاوه بر این روش هک وای فای wpa2 psk روش‌های دیگری مانند استفاده از نرم افزارهای مختلف هک و اپلیکیشن ها وجود دارد که البته توصیه نمی‌شوند. شما استفاده از کدام روش را برای هک وای فای پیشنهاد می‌کنید؟ نظر خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا