فناوری

اپل قوی‌ترین کامپیوتر دسکتاپ دنیا را با وای فای ۶ و پورت شبکه ۱۰ گیگابیت معرفی کرد

نمی‌شود درباره دسکتاپ Mac Studio صحبت نکنیم

اپل دیشب در مراسم Peek Performance از چندین محصول جدید رونمایی کرد. آیفون SE 3، آیپد ایر ۲۰۲۲، پردازنده جدید M1 Ultra، مانیتور ۲۷ اینچی استودیو دیسپلی ولی تقریبا همه نگاه‌ها به کامپیوتر دسکتاپ هیولای Mac Studio جلب شد.

مک استودیو آن‌قدر قوی است و از نظر کارایی و مشخصات در یک وضعیت باورنکردنی و عجیب و غریب قرار دارد که نمی‌توان درباره‌اش صحبت نکرد و البته به همان اندازه هم دور از دسترس برای خرید است؛ به‌ویژه برای ما ایرانی‌ها!

قیمت پایین‌ترین پیکربندی کامپیوتر Mac Studio از ۲ هزار دلار شروع می‌شود و با پردازنده M1 Ultra به ۴ هزار دلار می‌رسد و اگر بخواهید با مانیتور Studio Display و پایه و بهترین پیکربندی بخرید؛ باید ۸ هزار دلار بپردازید.

اپل مک استودیو

چیزی که برای من در این کامپیوتر دسکتاپ غول جالب‌تر شد؛ پشتیبانی از وای فای ۶ و یک درگاه شبکه اترنت ۱۰ گیگابیتی بود. یعنی اپل دقیقا درک درستی داشته که این دسکتاپ را دارد برای چه کاربرانی طراحی می‌کند و آن‌ها به اینترنت با چه سرعتی نیاز دارند. اگر اپل یک درگاه ۱ گیگابیت روی این کامپیوتر قرار می‌داد؛ شاید می‌توانستیم بگوییم که همه‌چیز بر باد رفته بود و برای طراحان حرفه‌ای، تدوین‌گرهای فیلم‌های هالیوودی و تولیدکنندگان محتوا مناسب نیست.

اگرچه باز وای فای ۶ آخرین نسل استاندارد وای فای نیست و ما پس از آن WiFi 6E را داریم و وای فای ۷ نیز دارد از راه می‌رسد؛ ولی باز کامپیوتر مک استودیو چیزی از دست نمی‌دهد و سرعت وای فای برای کاربران تضمین شده است.

اپل مک استودیو

ظاهر طراحی مک استودیو مشابه با مک مینی است اما از نظر سخت‌افزاری اصلا قابل مقایسه با یکدیگر نیستند. دسکتاپ Mac Studio با دو پردازنده M1 Max اپل که پیش‌تر معرفی شده بود و روی مک بوک پروها و مک های قدرتمند این شرکت نسسته است و پردازنده جدید و وحشتناک M1 Ultra عرضه می‌شود.

خود پردازنده M1 Max یکی از قوی‌ترین پردازنده‌های دسکتاپ در دنیا است؛ حالا تصور کنید پردازنده جدید M1 Ultra از دو پردازنده M1 Max تشکیل شده است و پهنای‌باند حافظه ۸ ترابایت در ثانیه دارد و از ۱۲۸ گیگابایت رم یکپارچه پشتیبانی می‌کند. پردازنده M1 Ultra دارای ۲۰ هسته پردازشی CPU و ۶۴ هسته پردازشی GPU و ۳۲ پردازنده  Neural Engine برای پردازش‌های هوش مصنوعی است.

اپل مک استودیو

روی مک استودیو ۴ درگاه تاندربولت ۴، دو درگاه USB-A، یک درگاه HDMI و جک هدفون در بخش پشتی دارید. یک درگاه شبکه اترنت ۱۰ گیگابیت نیز در همین قسمت دیده می‌شود.

شاید برایتان سوال شود که چگونه می‌توان از یک درگاه شبکه ۱۰ گیگابیت استفاده کرد؟ امروزه، مودم‌ها و روترهای پرچم‌دار بازار دارای درگاه شبکه ۱۰ گیگابیت هستند. ضمن اینکه دستگاه‌های ذخیره‌سازی شبکه NAS رده بالا نیز از درگاه شبکه ۱۰ گیگابیت پشتیبانی می‌کنند و شما می‌توانید به سادگی یک NAS یا روتر را با کابل شبکه به مک استودیو وصل کنید. البته، اپل می‌گوید این درگاه شبکه از سرعت‌ها و استانداردهای ۱ گیگابیت، ۲.۵ گیگابیت و ۵ گیگابیت نیز پشتیبانی می‌کند و این‌طور نیست که فقط باید یک کابل شبکه ۱۰ گیگابیت را به آن وصل کنید.

اپل مک استودیو

اگر نخواهید از طریق درگاه شبکه و کابل شبکه این کامپیوتر دسکتاپ هیولا را به اینترنت وصل کنید؛ می‌توانید از طریق وای فای ۶ روی این دستگاه به اینترنت وصل شوید. اپل درباره سرعت وای فای ۶ مک استودیو صحبت نکرده است ولی مطمئنا سرعتی بالای چند گیگابیت را به طور اسمی پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه در اینجا هم این کارت شبکه با وای فای نسل‌های پیشین از جمله ۸۰۲.۱۱ac و ۸۰۲.۱۱n سازگاری دارد.

اپل مک استودیو

در بخش جلویی مک استودیو نیز ۲ درگاه USB-C و یک اسلات کارت حافظه SD دیده می‌شود. به گفته اپل، ۴ مانیتور Pro Display XDRs یا ۴K را می‌توانید به این دسکتاپ وصل کنید.

فکر می‌کنم همه ما دوست داشته باشیم چنین کامپیوتری روی میزکارمان باشد ولی خوب بحث قیمت را نمی‌توان اصلا نادیده گرفت!


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا