فناوری

وای فای ۷ چیست؟ همه چیزی که باید درباره سریع‌ترین وای فای نسل آینده بدانید!

هنوز یک سال دیگر به ورود دستگاه‌های وای فای ۷ باقی مانده است ولی حداکثر سرعت این نسل وای فای می‌تواند ۴ برابر سریع‌تر از وای فای ۶ باشد

در حالی‌که هنوز شاهد ورود گسترده دستگاه‌های وای فای ۶ و وای فای ۶ ای به خانه‌ها و سازمان‌ها نیستیم؛ نسل جدید استاندارد وای فای در حال ظهور است.

وای فای ۷ نوید بهبود استاندارد ارتباطات بی‌سیم با افزایش نرخ داده، تاخیر کمتر، توانایی کار با دستگاه‌های متصل بیشتر و موارد دیگر را می‌دهد. این بار، گام بعدی وای فای واقعا یک جهش بزرگ رو به جلو است؛ حداقل تا آن‌جا که به سرعت مربوط می‌شود.

استاندارد بی سیم جدید وای فای ۷ با نام استاندارد کلاسیک ۸۰۲.۱۱be شناخته می‌شود. این استاندارد هنوز در حال توسعه است اما مطمئنا در آینده‌ای نزدیک، تعداد زیادی روتر، مودم و سیستم‌های مش و دستگاه‌های کلاینت مبتنی بر آن وارد بازار خواهد شد.

ممکن است اولین دستگاه‌های وای فای ۷ در سال آینده ظاهر شوند. بنابراین، اگر به فکر ارتقا و به‌روزرسانی وای‌فای خود هستید؛ شاید بهتر باشد از همین امروز این استاندارد را دنبال کنید. در این مقاله، همه آن چیزی که باید درباره استاندارد وای فای جانشین وای فای ۶ بدانید را مرور می‌کنیم:

وای فای ۷ چیست؟ آیا وای فای ۶ هنوز به اندازه کافی پیشرفته نیست؟

در حالی‌که وای‌فای ۶ صرفا باعث افزایش تدریجی سرعت نسبت به وای فای ۵ شده بود ولی وای فای ۷ یک اتصالات سریع همه جانبه ارائه می‌دهد. به همین دلیل، اصطلاح ۸۰۲.۱۱be EHT برای بازدهی بسیار بالای این نسل وای فای استفاده می‌شود.

اگرچه مشخصات فنی Wi-Fi 7 هنوز در حال بررسی است و به تصویب نرسیده است ولی گفته می‌شود استاندارد جدید می‌تواند حداکثر سرعت اسمی بیش از ۴۰ گیگابیت بر ثانیه ارائه دهد. این سرعت شگفت‌آور است و می‌تواند ۴ برابر سرعت وای فای ۶ و Wi-Fi 6E با حداکثر سرعت ۹.۶ گیگابیت بر ثانیه باشد. همین طور، ۶ برابر سریع‌تر از وای فای ۵ با حداکثر سرعت ۶.۹ گیگابیت بر ثانیه خواهد بود.

وای فای ۷

وای فای علاوه بر اینکه سرعت چند ده گیگابیتی ارائه می‌دهد؛ از فناوری‌های جدیدی برای کاهش تاخیر، افزایش ظرفیت شبکه و افزایش کارایی استفاده می‌کند. برخی از این فناوری‌ها را در سال ۲۰۱۹ برای وای فای ۶ نیز شنیدیم و اکنون با نسخه‌ای کامل‌تر و تکمیل‌ شده و پیشرفته‌تر روبرو هستیم.

البته، استاندارد جدید وای‌فای ۷ با دستگاه‌های وای‌فای ۶ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ax) و همین‌طور استانداردهای قدیمی‌تر وای‌فای ۵ (استاندارد ۸۰۲.۱۱ac) و وای‌فای ۴ (استاندارد ۸۰۲.۱۱n) سازگار خواهد بود. برای استفاده کامل از مزایا و ویژگی‌های وای فای ۷ باید (استاندارد ۸۰۲.۱۱be) باید دستگاه‌های مشتریان به طور کامل از وای فای ۷ پشتیبانی کنند.

نگاهی به مبانی فناوری‌های وای فای ۷

هنگامی که وای‌فای ۶ در سال ۲۰۱۹ به طور رسمی راه‌اندازی شد؛ از چندین فناوری بی‌سیم جدید برای بهبود کلی عملکرد برخوردار بود؛ از جمله Orthogonal Frequency-Division Multiple Access یا OFDMA و Multi-User, Multiple-Input, Multiple-Output یا MU-MIMO به همراه فناوری Target Wake Time یا TWT. همه این فناوری‌ها، همچنان با برخی تغییرات جزئی در وای فای ۷ نیز وجود دارند و ارزش مرور دوباره خواهند داشت.

به طور خلاصه، تکنیک OFDMA کانال‌های رادیویی را به یک سری واحدهای منبع (RUs) تقسیم می‌کند که اجازه ارسال بسته‌های داده کوچک‌تر را می‌دهد تا همزمان چندین کاربر بتوانند روی یک کانال ارسال و دریافت داده داشته باشند. این فناوری به کاهش تاخیر کمک می‌کند و باعث استفاده کارآمدتر از منابع شبکه می‌شود.

با فناوری MU-MIMO، روترهای بی‌سیم از جریان‌ها یا استریم‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا امکان انتقال همزمان داده‌ها را فراهم کنند و در ترافیک‌هایی مانند استریم ویدئو و بازی، عملکرد بهتری نشان دهند.

فناوری TWT به حفظ عمر باتری در دستگاه‌های سرویس‌ گیرنده کمک می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد هنگامی که نیاز به دسترسی به شبکه ندارند؛ در حالت خواب باقی بمانند. استاندارد وای فای ۷ بر روی این فناوری‌ها و سایر فناوری‌های وای‌فای ۶ و وای‌فای ۵ بنا شده است و البته چندین فناوری اختصاصی برای خودش دارد.

وای‌فای ۷ روی کدام باندها کار می‌کند؟

همانند Wi-Fi 6E، استاندارد وای فای ۷ نیز روی سه باند رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز کار می‌کند. در استاندارد جدید از OFDMA پیشرفته‌ای استفاده می‌شود که از واحدهای منبع چندگانه (Multiple Resource Units یا MRUs) برای کاهش بیشتر تاخیر و تداخل سود می‌برد.

پیشرفت بزرگ دیگر، دو برابر شدن لینک‌های استریم MU-MIMO به ۱۶ عدد است. این یک عامل کلیدی بزرگ برای تبلیغ این استاندارد وای‌فای در مقایسه با وای فای ۶ است.

علاوه بر این، در وای فای ۷ شاهد فناوری جدید Multi-Link Operation (MLO) هستیم که به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد به طور همزمان داده‌ها را روی چندین باند رادیویی ارسال و دریافت کنند تا به یک شیوه اتصال انبوه برسند. این فناوری نه تنها عملکرد سریع‌تری ارائه می‌کند؛ بلکه به کاهش تاخیر کمک کرده و اجازه می دهد تا داده‌ها بدون مانع از ترافیک شبکه یا تداخل جریان عبور کنند.

در وای فای ۷ با فناوری Multi-Link Operation (MLO) می‌توان همزمان یک دستگاه روی چند باند رادیویی ارسال و دریافت اطلاعات داشته باشد

همچنین، انتظار می‌رود در وای فای ۷ شاهد یک ویژگی به نام Restricted Target Wake Time باشیم که به روترها اجازه می‌دهد پهنای‌باند را برای نوع خاصی از انتقال داده‌ها رزرو کند. در اینجا مزایایی مانند حفظ باتری دستگاه مشتری و در عین حال بهینه‌سازی منابع شبکه است.

استاندارد Wi-Fi 7 Be چقدر سریع‌تر است؟

در وای فای ۷ یک گام دیگر برای افزایش نرخ تبادل داده‌ها برداشته شده است و آن افزایش پهنای‌باند کانال‌های وای‌فای نسبت به گذشته است.

در وای‌فای ۶ و وای فای ۶ ای شاهد افزایش پهنای‌باندها به ۸۰ مگاهرتز و ۱۶۰ مگاهرتز بودیم. در فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز حداکثر پهنای‌باند یک کانال رادیوی به ۴۰ مگاهرتز می‌رسید ولی غالبا به ۲۰ مگاهرتز محدود بود. در وای فای ۵ پهنای‌باند به ۸۰ مگاهرتز رسید ولی باز غالبا روی ۴۰ مگاهرتز تمرکز داشت.

ورود باندهای رادیویی ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز، ضمن اینکه از شلوغی و تداخل و ترافیک باندهای رادیویی روی ۲.۴ گیگاهرتز کاستند؛ پهنای‌باند هر باند رادیویی را نیز افزایش دادند که در سرعت و تاخیر، تفاوت‌های بزرگی ایجاد کرد.

وای فای ۷
با فناوری puncturing از تداخل و شلوغی در بخش از شبکه و غیر قابل استفاده شدن بخش دیگری از کانال در وای فای ۷ جلوگیری می‌شود

در وای فای ۷، پهنای‌باند از ۱۶۰ مگاهرتز در وای فای ۶ به ۳۲۰ مگاهرتز افزایش پیدا می‌کند؛ یعنی حدود دو برابر بیشتر می شود که قطعا اجازه می‌دهد بسته‌های اطلاعات با سرعت بیشتر و تاخیر کمتر از فرکانس‌های رادیویی عبور کنند.

در وای فای ۷ شاهد مفهومی به نام puncturing خواهیم بود که از تداخل در بخشی از کانال و غیر قابل استفاده کردن بقیه کانال جلوگیری می‌کند. همین‌طور، در Wi-Fi 7 از یک QAM ۴۰۹۶ استفاده می‌شود که نسبت به ۱۰۲۴ QAM در وای فای ۶ حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است و به افزایش قدرت سیگنال‌ها کمک می‌کند.

چه زمانی وای فای ۷ در دسترس خواهد بود؟

همان‌طور که اشاره شد؛ هنوز استاندارد وای فای ۷ در دست توسعه است و هیچ مشخصات یا استانداردی برای آن تصویب نشده است. همه صحبت‌های بالا باید به صورت عملی در دستگاه‌ها پیاده‌سازی و روانه بازار شوند تا بتوانیم بگوییم که وای فای ۷ تجاری‌سازی شده است و به دست مصرف‌کننده رسیده است.

فعلا، بهترین گزینه برای خرید روتر و مودم، وای فای ۶ و البته اگر سه باند رادیویی نیاز دارید؛ وای فای ۶ ای است.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

منبع
pcmag

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا