فناوری

اولین روتر مش وای فای WiFi 6E تی پی لینک با قیمت مقرون به صرفه‌ای معرفی شد

روتر مش وای فای تی‌پی‌لینک Deco XE75 با قیمت ۳۰۰ دلار و پوشش‌دهی ۵۱۰ مترمربعی

تی‌پی‌لینک از اولین روتر مش وای فای ۶E ارزان قیمت خود رونمایی کرد. روتر مش وای‌فای Deco XE75 سه بانده است و از جدیدترین استاندارد وای فای Wi-Fi 6E پشتیبانی می‌کند که شامل فرکانس رادیویی جدید ۶ گیگاهرتز است.

تی‌پی‌لینک روتر جدید مش وای فای خود را با قیمت ۲۹۹ دلار برای بسته دو عددی روانه بازار کرده است که در میان روترهای Wi-Fi 6E قیمتی اقتصادی و مقرون به صرفه است. تی پی لینک می‌گوید با این قیمت پایین، می‌خواهد به استفاده از فناوری‌های جدید در خانه‌ها و توسط کاربران کمک کند.

سیستم مش وای فای Deco XE75 حدود ۵۱۰ مترمربع را پوشش می‌دهد و حدود ۲۰۰ دلار ارزان‌تر از سیستم مش وای‌فای Eero Pro 6E است که اخیرا معرفی شده و فقط می‌تواند مساحتی ۳۷۰ متر مربعی را زیر پوشش خود ببرد.

سرعت روتر Deco XE75 به طور اسمی ۵.۴ گیگابیت است که پایین‌تر از سرعت ۸.۴ گیگابیت سیستم مش وای‌فای Max 6E لینک‌سیس محسوب می‌شود ولی قیمت Deco XE75 بسیار ارزان‌تر از ۶۰۰ دلار Max 6E است.

وقتی درباره یک روتر مقرون به صرفه صحبت می‌کنیم؛ باید آمادگی حذف برخی از ویژگی‌های پیشرفته را هم داشته باشیم. مثلا، درگاه شبکه اترنت چند گیگابیتی مانند روتر Max 6E ندارد؛ چه برسد به درگاه شبکه اترنت ۱۰ گیگابیت که روی روتری مانند نتگیر Orbi Wi-Fi 6E شاهد هستیم. البته، روتر Wi-Fi 6E جدید تی‌پی‌لینک از ۳ درگاه شبکه اترنت گیگابیتی سود می‌برد تا بتوانید هم اینترنت را روی این روتر به اشتراک بگذارید و هم دستگاه‌های دیگر با کابل شبکه به روتر و اینترنت وصل شوند.

روتر Deco XE75 دارای سه فرکانس رادیویی ۲.۴ گیگاهرتز، ۵ گیگاهرتز و ۶ گیگاهرتز است. در وای فای ۵ وقتی یک روتر سه بانده داشتیم؛ شامل دو فرکانس ۵ گیگاهرتز و یک فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز می‌شد که یک فرکانس ۵ گیگاهزتر برای لینک backhaul میان روتر اصلی و روترهای نود فرعی سیستم مش وای‌فای استفاده می‌شد. اما در استاندارد Wi-Fi 6E، روترها می‌توانند از باند ۶ گیگاهرتز که پهنای‌باند بیشتری دارد برای لینک backhaul استفاده کنند.

روتر مش وای فای تی‌پی‌لینک Deco XE75

تی‌پی‌لینک روی این روتر از یک پردازنده مرکزی ۴ هسته‌ای با سرعت ۱.۷ گیگاهرتز استفاده کرده است و از پروتکل رمزنگاری نسل جدید WPA3 پشتیبانی می‌کند. سرعت روی فرکانس‌های ۵ و ۶ گیگاهرتز برابر با ۲۴۰۲ مگابیت و روی فرکانس ۲.۴ گیگاهرتز برابر با ۵۷۴ مگابیت است. در پنل کاربری این روتر افزارهایی مانند SPI Firewall و HomeShield Security و Real-Time IoT Protection و Malicious Site Blocker و Intrusion Prevention System و DDoS Attack Prevention و Home Network Scanner یافت می‌شود.

این روتر تی‌پی‌لینک از اتصال همزمان ۲۰۰ دستگاه پشتیبانی می‌کند که ۱۰۰ دستگاه بیشتر از روترهای Eero Pro 6E است. در حالی‌که این روتر تی‌پی‌لینک مانند Archer AXE200 Omni دارای آنتن‌های خارجی رباتی و متحرک نیست ولی از سیستم مش مبتنی بر هوش مصنوعی برای بهبود اتصال‌های خود استفاده می‌کند.

به طور کلی، استاندارد Wi-Fi 6E از زمان معرفی تا کنون، با سرعت کمی در حال گسترش است و هنوز کسب‌وکارها و بازار و کاربران روی خوش به آن نشان ندادند. این روزها، خرید یک روتر وای فای ۶ هم مقرون به صرفه‌تر است و هم کاربردها و سازگاری‌های بیشتری با دستگاه‌های همراه و پی‌سی‌ها و کنسول‌های بازی دارد.

به هر حال، تی‌پی‌لینک Deco XE75 فعلا مقرون به صرفه‌ترین سیستم مش وای‌فای ۶E در بازار محسوب می‌شود.

 

 


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا