فناوری

استارلینک روتر مش وای فای به قیمت ۱۳۰ دلار عرضه کرد

فعلا روتر مش وای‌فای اسپیس‌ایکس به طور محدود و برای تست به مشتریان داوطلب داده می‌شود

سرانجام پس از ماه‌ها تلاش برای توسعه یک روتر مش وای فای، اسپیس‌ایکس از روتر جدید خود برای اینترنت استارلینک رونمایی کرد. این روتر مش وای‌فای به کاربران امکان دسترسی راحت‌تر به اینترنت را بدون نیاز به کابل‌کشی یا نصب دستگاه‌های اضافی می‌دهد. فقط، در حال حاضر به نظر می‌رسد محدود به یک نسخه بتا است.

اسپیس‌ایکس مدت‌ها است که دارد روی یک روتر مش وای‌فای کار می‌کند. در بخش پرسش‌های متداول (FAQ) این شرکت، مدت زمان طولانی است که عبارت «ما فعالانه روی توسعه یک محصول مش استارلینک کار می‌کنیم» مشاهده می‌شود.

شبکه‌های مش وای فای، مزایای زیادی نسبت به وای‌فای سنتی دارند. این روتر مش وای فای استارلینک می‌تواند با روتر اصلی جفت شود و شما آن را در هر کجای خانه قرار دهید تا پوشش وای‌فای کاملی به دست بیاورید. به هرکدام از این روترها که وصل شوید؛ چه روتر اصلی که مستقیما به دیش ماهواره استارلینک وصل است یا روتر مش وای‌فای، یک سرعت و قدرت سیگنال‌دهی وای‌فای را دریافت خواهید کرد. شما می‌توانید بدون از دست دادن یک سرویس، میان خانه جابه‌جا شوید و به طور خودکار از یک روتر به روتر نزدیک، سوئیچ کنید.

اکنون، ایمیل برای مشتریان استارلینک ارسال شده است که نشان می‌دهد محصول Starlink Mesh یک دستگاه واقعی است و برای استفاده عمومی محدود، آماده شده است.

روتر مش وای فای استارلینک

این ایمیل از مشتریان استارلینک دعوت می‌کند تا یکی از اولین افرادی باشند که روتر مش وای فای جدید استارلینک را آزمایش می‌کنند. در این ایمیل، لینکی قرار دارد که به صفحه فروشگاه Starlink وارد می‌شود و شما می‌توانید حداکثر سه روتر مش وای‌فای را به قیمت ۱۳۰ دلار خریداری کنید.

استارلینک دستورالعمل نصب و راه‌اندازی این روتر مش وای‌فای را نیز به مشتریان می‌دهد. به نظر می‌رسد این پروژه، فعلا در حال تست و کاملا محدود است و برای استفاده عموم مردم به صورت آزاد نیست. استارلینک نگفته است که در فاز نخست، چند مشتری می‌توانند خریدار روترهای مش وای‌فای باشند.

آن‌طور که از راهنمای نصب و راه‌اندازی استارلینک مشخص است. می‌تواند یک روتر مش وای فای را هم به طور مستقیم به دیش ماهواره متصل کرد و دو روتر مش وای فای را در مکان‌های مناسبی از نظر گیرندگی سیگنال‌ها و بعد آنتن‌دهی وای فای قرار داد.

روتر مش وای فای استارلینک

گفتنی است که شما هرگز مجبور نیستید که روتر استارلینک را خریداری کرده تا به مش وای‌فای دسترسی پیدا کنید. شما می‌توانید با خرید یک آداپتور اترنت استارلینک، روتر مش وای‌فای خود را به دیش استارلینک نصب کنید و در خانه کاملا از سیستم مش وای‌فای خودتان بهره ببرید.

در آخر، اگر روتر مش وای‌فای استارلینک به خوبی کار کند؛ قیمت آن چندان بد هم نیست. راه‌حل‌های مشابه در بازار، قیمت‌های بسیار بیشتری دارند. مثلا، سیستم مش وای‌فای eero Pro 6 حدود ۵۰۰ دلار است و مجموعه سه تایی eero 6 استاندارد حدود ۲۰۰ دلار قیمت دارد.

اگر استارلینک بتواند این روتر مش وای‌فای خود را به طور گسترده عرضه کند و کارایی آن نسبتا خوب باشد؛ می‌تواند یک راه‌حل تمیز و مرتب با قیمت مناسب برای دسترسی به بهترین وای‌فای در خانه و اتصال به اینترنت ماهواره باشد.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

میثاق محمدی‌زاده

دانش‌آموخته رشته کامپیوتر و علاقه‌مند ادبیات و فناوری؛ بیش از ۲۰ سال در نشریات و سایت‌های مختلف خبری و فناوری ایران نوشتم و هنوز تشنه یادگیری هستم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا