فناوری

جدیدترین گزارش اسپیدتست از سرعت اینترنت ایران: افزایش رتبه اینترنت موبایل و ثابت ماندن اینترنت ثابت

افزایش ناچیز سرعت اینترنت ایران در ماه مارس

این روزها چشم‌های زیادی خیره به گزارش‌های جهانی موسسه اسپیدتست درباره سرعت اینترنت ایران است. در ماه‌ها اخیر، موضوعاتی مانند طرح صیانت، افزایش قیمت اینترنت، حذف بسته‌های پرمصرف، کیفیت اینترنت و سرعت آن محل بحث و مناقشه میان کاربران و وزارت ارتباطات و دولت و نمایندگان مجلس و گروه‌های مختلف بوده است. به همین دلیل، سرعت اینترنت موبایل و ثابت ایران اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.

موسسه اسپیدتست گزارش ماه مارس وضعیت اینترنت موبایل و ثابت در جهان را منتشر کرده است. اینترنت موبایل ایران نسبت به گزارش ماه فوریه این موسسه، وضعیت کمی بهتری یافته و چند پله صعود داشته ولی اینترنت ثابت همان رتبه پیشین خود را حفظ کرده است.

وضعیت سرعت اینترنت ایران

اینترنت موبایل و ثابت جهان نیز کمی رشد داشته است و اوضاع بهتری پیدا کرده است. میانگین اینترنت موبایل جهان از ۲۹.۹ مگابیت بر ثانیه در ماه فوریه به ۲۹.۹۶ مگابیت بر ثانیه در ماه مارس رسیده که یک رشد بسیار کم را داشته است. میانگین اینترنت ثابت دنیا، افزایش بهتری داشته و از ۶۱.۰۸ مگابیت بر ثانیه به ۶۲.۵۲ مگابیت بر ثانیه رسیده است.

سرعت اینترنت موبایل ایران

اما سرعت اینترنت موبایل در ایران چه وضعیتی دارد؟ آیا سرعت اینترنت موبایل افزایش یافته است یا مانند ماه فوریه، روند کاهشی خود را ادامه داده است؟

وضعیت سرعت اینترنت ایران

طبق گزارش اسپیدتست در ماه مارس، میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران افزایش یافته است و به ۲۴.۹۰ مگابیت بر ثانیه رسیده است. این افزایش سرعت باعث شده تا رتبه اینترنت موبایل ایران نیز ۶ پله صعود داشته و به رتبه ۷۴ دنیا برسد. در گزارش ماه فوریه، رتبه اینترنت موبایل ایران ۸۰ بود.

در سطح جهان، امارت و نروژ به ترتیب با ۱۳۵.۳۵ و ۱۳۴.۷۳ مگابیت، رتبه‌های نخست و دوم سریع‌ترین اینترنت موبایل را دارند. کشور قطر در رتبه سوم و کره جنوبی و هلند در رتبه‌های بعدی هستند.

وضعیت سرعت اینترنت ایران

فاصله میانگین سرعت اینترنت موبایل ایران با میانگین جهانی زیاد نیست و البته از کشورهای رتبه‌های نخست جدول، بسیار عقب‌تر است. این آمار نشان می‌دهد وضعیت اینترنت موبایل ایران چندان بد نیست ولی باید بهتر و سریع‌تر شود.

سرعت اینترنت ثابت ایران

اما سرعت اینترنت ثابت ایران اصلا قابل مقایسه با اینترنت موبایل نیست و سال‌ها است که اوضاع خوبی ندارد. در ماه مارس، سرعت اینترنت ثابت ایران کمی افزایش پیدا کرده است ولی باعث افزایش رتبه نشده است. این سرعت از ۹.۷۷ مگابیت به ۹.۹۵ مگابیت رسیده که افزایش ناچیزی را نشان می‌دهد و باعث شده رتبه اینترنت ثابت ایران همان جایگاه ۱۴۵ دنیا باشد.

وضعیت سرعت اینترنت ایران

سرعت اینترنت ثابت ایران از میانگین جهانی بسیار پایین‌تر است. کشور سنگاپور با سرعت ۱۹۷.۹۷ مگابیت در جایگاه نخست قرار دارد و کشور شیلی با میانگین سرعت ۱۹۷.۲۸ مگابیت در جایگاه دوم است. در این جدول، کشورهای تایلند و دانمارک و هنگ‌کنگ در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

وضعیت سرعت اینترنت ایران

بسیاری از کارشناسان می‌گویند بهبود سرعت اینترنت ثابت ایران می‌تواند بهبود سرعت اینترنت موبایل را هم در پی داشته باشد. میانگین سرعت اینترنت ثابت ایران زیر ۱۰ مگابیت است ولی اگر بتواند به مرز ۲۰ مگابیت برسد؛ یک جهش بزرگ در اینترنت ایران را شاهد خواهیم بود.


اگر برای خرید مودم، اینترنت و تجهیزات شبکه سوال داشتید یا نیاز به راهنمایی و کمک دارید؛ کانال تلگرام شبکه‌چی به آی‌دی shabakehchi@ را فالو و پرسش خود را برای مدیر کانال بفرستید تا جواب دهیم.

یک دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    من یه مودم B2368-66 خریدم الان میخوام بدونم کدوم شرکت ها اینترنت td-lte بدون مودم و فقط سیمکارت و بسته رو میفروشند
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا